  • Data: 2010-08-26 08:54:28
    Temat: Re: chipy w Polbanku
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Wed, 25 Aug 2010 12:52:24 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
    > Akurat. Zycie wielokrotnie weryfikowalo ta piekna teorie i niestety
    > zwykle nie bylo to z korzyscia dla klienta. Moze nieco lepiej jest

    Na pewno czesciej bylo na korzysc klienta niz przy transakcjach z uzyciem
    PINu. W dodatku przy PINie bank nie ma za bardzo podstaw do chargebacku -
    nie ma wymowki pt. "sprzedawca zle sprawdzil zgodnosc podpisow". A skoro
    moze obciazyc klienta albo wylozyc kase (swoja lub ubezpieczyciela, co wiaze
    sie i tak z obciazeniem banku) to oczywiscie ze obciazy klienta.

    > Nope, przeczytaj ustawe.

    Ustawa ustawa, a bank bankiem i ma ja gdzies. Do tego ma bandyckie
    narzedzie, przy uzyciu ktorego moze zrujnowac kogo tylko zechce.

    > Tak czy owak bank zawsze bedzie probowal przerzucic koszty na klienta,
    > zwlaszcza jesli nie bedzie mogl ich przerzucic na sprzedawce.

    No i wlasnie w tym rzecz: bank przy PINie nie ma podstaw by przerzucic
    koszty na sprzedawce.

    > Chodzi o to, by fraudy sie nie zdazaly (PIN bardzo mocno zmniejsza
    > szanse na fraud),

    Tu zgoda.

    > a jesli juz sie jakis zdazy, to by odpowiadal sprzedawca.

    I tu włsnie ZONK - zawsze bedzie odpowiadal klient - mowa oczywiscie o
    typowym przekrecie czyli kradziona karta + podgladniety PIN.

    > A jesli ktos zgubi karte z procesorem oraz da sobie podejrzec itp. PIN -
    > no niestety, gotowke takze mozna zgubic. Karte mozna zastrzec, sa
    > jeszcze inne mozliwosci na ktore mozna troche liczyc.

    Zastrzezenie karty nic nie da, bo zlodziej z niej skorzysta w najblizszym
    bankomacie. A przez koniecznosc podawania PINu byle gdzie, duzo latwiej jest
    go podejrzec :(

    Jeszcze rozumiem gdyby banki potrafily wprowadzic mozliwosc ustawienia kilku
    PINow - np. osobny do transakcji gotowkowych, osobny do transakcji ponizej
    jakiegos limitu i osobny do wiekszych transakcji. Ale gdzie tam, nic z tego.
    No i do tego niektore banki (citi) nie chca pozwolic na zablokowanie
    transakcji gotowkowych...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944