  • Data: 2009-06-29 16:07:11
    Temat: Re: inflacja
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    olob kowalski pisze:
    > co mnie tknęło aby podrążyć ten temat bo jest cholernie ciekawy
    > 1. przyczyną inflacji jest dodatkowe drukowanie pieniędzy przez pańtwo

    Nie jest to prawda wedle Keynesa za to Milton tak gada ale co to Keynes
    mial Nobla pierwszy.

    > 2. efektem drukowania a więc inflacji jest wzrost cen to znaczy że
    > społeczeństwo widzi że na rynku jest więcej pieniędzy i zaczyna podnosić
    > swoje ceny co nie oznacza że ceny muszą wzrosnąć o tyle procent o ile
    > dodrukowano pieniądze
    > pytania
    > 1. dalczego rząd podejmuje decyzje o dodrukowaniu pieniędzy?

    Nie rzad drukuje pieniadze tylko banki.

    > 2. czy decyzję o dodrukowaniu pieniędzy podejmuje rząd czy NBP?

    Podejmuja banki komercyjne lekko stymulowane przez NBP

    > 3. jeżeli NBP podejmuje decyzję to na jakiej podstawie i co chce osiągnąć
    > dodrukowaniem pieniędzy?

    Zwiekszenie konsumpcji w celu pobudzenie gospodarki.

    > 4. jeżeli rząd podejmuje decyzję to na jakiej podstawie i co chce osiągnąć
    > dodrukowaniem pieniędzy?

    Szczesc boze rzad nic nie drukuje

    > 5. czy może być tak że rząd podejmuje decyzję o dodrukowaniu pieniędzy a NBP
    > jako emitent wykonuje to polecenie i i czy to jest niezależność NBP od rządu?

    NBP decyduje tylko o przyroscie "papieru" ktory stanowi od 5-15%
    pieniedzy w roznych krajach. To sa "fistaszki"

    > 6. czy nie wydaje się wam że drukowanie pieniędzy to oszukiwanie własnego
    > społeczeństwa to znaczy tych którzy wytwarzają dobra konsumpcyjne?

    Utrata wartosci pieniadza w czasie ma pewny uzasadnienie ekonomiczne np
    dzieki temu nie oplaca sie "chomikowanie" i urealnia sie wartosci dobr
    np wynagrodzen