-
Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.onet.pl!not-for
-mail
From: "Wojciech Nawara" <[nospam]wojciech.nawara@pro.onet.pl>
Newsgroups: pl.biznes.banki
Subject: Re: [inteligo] zmiana regulaminu / oprocentowania / TOiP
Date: Mon, 4 Feb 2002 00:35:09 +0100
Organization: news.onet.pl
Lines: 179
Sender: [04007801 mail.onet.pl]@pg31.katowice.cvx.ppp.tpnet.pl
Message-ID: <a3khg3$e0l$10@news.onet.pl>
References: <a3ebbi$c5r$1@news.onet.pl> <3...@n...ipartners.pl>
<a3hja8$58k$4@news.onet.pl> <a...@T...Waszczynski>
NNTP-Posting-Host: pg31.katowice.cvx.ppp.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1012779331 14357 213.76.14.31 (3 Feb 2002 23:35:31 GMT)
X-Complaints-To: a...@o...pl
NNTP-Posting-Date: 3 Feb 2002 23:35:31 GMT
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2600.0000
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2600.0000
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:159890
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik "Tomasz Waszczynski" <w...@p...com> napisał w wiadomości
news:a3jgtv.3vu7hoj.1@Tomasz.Waszczynski...
> Nie. Bank wysyła informację i dopiero po 28 dniach + czas na nadejście
> przesyłki powinien stosować wobec nas nowy regulamin. Może oczywiście
> zrobić to wcześniej, ale jeśli jednak zdążymy wypowiedzieć umowę w
> terminie, to będzie zmuszony do odkręcenia powziętych czynności.
Czyli ostatecznie - TEORETYCZNIE bank może wprowadzić nowy regulamin od
zaraz, wysłać informacje do kleintów odpowiednią drogą, od zarazu stosować
nowy regulamin, ale jeżeli ktoś wyśle w ciągu 28 dni wypowiedzenie - musi
wszystko "poodkręcać"? Wystarczy proste TAK. Jeżeli nie, to proszę o
wyjaśnienie. :)
> > W momencie otrzymania wypowiedzenia nagle zaczną obowiązywać stare
> > regulacje?
>
> Cały czas (do końca czasu na wypowiedzenie, a potem do końca 30
> dniowego okresu wypowiedzenia, o ile je wyślemy w terminie) wobec nas
> obowiązują stare regulacje.
Ale zanim bank się dowie o tym, że nie chcemy zaakceptować zmian, jakich
regulacji będzie używać? Nowych.
Potem musi "poodkręcać"... Troszkę mnie to dziwi - jak to zrobi?
> > I jeszcze - czy bank może wprowadzić zmiany regulaminu z dnia na dzień?
> > Według mnie może, bo nigdzie nie jest napisane, z jakim wyprzedzeniem
mają
> > być podawane informacje o zmianach. Jednak w każdym wypadku przsługuje
> > klientowi 14 dni na odrzucenie zmian. Tak więc bank wprowadza zmianę do
> > regulaminu z dnia na dzień, informując o tym klientów. Według banku,
> > obowiązuje już nowy regulamin. Część klientów nie wypowie umowy - ich
nowy
> > regulamin będzie obowiązywać od początku jego wprowadzenia.
> > Ale część może nie uznać zmian i wypowiedzieć umowę po powiedzmy 10
dniach.
> > A co do tego czasu?
> > Który regulamin będzie formalnie wiążący?
>
> Zawsze stary, dopóki nie minie termin do wypowiedzenia umowy.
Ejże! Nawet klientów, którzy nie zamierzają wypowiedzieć umowy?
Bank wprowadza reglulamin z dnia na dzień i zaczyna go egzekwować
[to przykład].
Osoby, które nie zaakceptują zmian, mają jednak prawo do rezygnacji z usług
na mocy poprzedniego regulaminu. I ich nowy regulamin nie dotyczy.
Ale osób, które nie wyślą w określonym terminie pisma rezygnacyjnego,
dotyczy od samego początku wprowadzenia nowy regulamin...
Mam tutaj na myśli te "odkręcanie" - Bank stosuje nowy, ale gdy ktoś wypowie
w określonym terminie, to
"odkręca" się to, co było inaczej w starym regulaminie.
> Nie, ponieważ obowiązującym w tym przypadku jest art. 54 ust. 3 ustawy
> Prawo Bankowe, który stanowi, że:
> "w umowie rachunku bankowego określa się ponadto wysokość prowizji i
> opłat za czynności
> związane z prowadzeniem rachunku i warunki ich zmiany".
> Tak więc TOiP i warunki jej zmiany, to integralna część umowy i
> wprowadzenie do niej zmian skutkuje takimi samymi terminami do
> wypowiedzenia jak zmiana innych części regulaminu.
Nie podoba mi się to. W takim wypadku dlaczego inteligo w punktach mówiących
o zmianie oprocentowania, a także opłat i prowizji, wyraźnie i specjalnie
nie podało tych terminów?
Niedouczeni? Wątpię...
Drugie. Jeśli prawdą jest to, co piszesz, to uważam, że skoro zmian TOiP i
oprocentowania tyczą się terminy wypowiedzenia, takie jak przy zmianie
regulaminu, to IDENTYCZNIE powinno być ze sposobem zakomunikowania o tym
klientowi - bo warunkiem zmian "ogólnych warunków" [wiem, masło maślane :)]
jest przesłanie zawiadomienia według określonych procedur i w określonym
terminie.
Jednak przy zmianie oprocentowania i TOiP informowanie klienta poprzez
bezpośrednią korespondencję NIE JEST WYMAGANE [a co za tym idzie nie ma
tutaj analogii w stosunku do zmiany regulaminu]!
Dlaczego przy zmianie TOiP i oprocentowania ma obowiązywać termin, jak przy
zmianie regulaminu, ale nie obowiązuje sposób zakomunikowania klientowi o
tych zmianach?
Trzecie - w "Ogólnych warunkach", w par. 66 jest mowa o zmianie samych
Ogólnych Warunków, a nie Umowy, co jest czym innym.
Czwarte - moje spostrzeżenie.
Przepis, którym się posiłkujesz, jest dla mnie zrozumiały, ale troszkę
inaczej:
Otóż: bank w umowie określa opłaty i prowizje, a także sposób ich zmiany.
Jeżeli zmiana opłat i prowizji byłaby zmianą umowy, to po co w takim wypadku
dodane
wyrażenie "oraz sposób ich zmiany"?
Mnie sugeruje to, że można je zmienić, a niekoniecznie zmieniać przy tym
umowę.
Jeżeli piszesz, że każda zmiana TOiP pociąga za sobą zmianę umowy, po co
specjalnie określać "sposób ich zmiany", skoro jest to zwykła zmiana umowy?
Ja wnioskuję, że sposób zmiany TOiP i oprocentowania może być na innych
zasadach, niż zmiana umowy.
> E tam. Zmiany z dnia na dzień spowodowałyby jeszcze większa lawinę
> chętnych do zamykania kont, wściekłych na takie traktowanie i można by
> je potraktować jako działanie na szkodę firmy ;]
No tak, ale mówimy o teorii, nie uprzejmościach...
> > Ostatnia zmiana nastąpiła z dnia na dzień i była wiążąca [chodziło o
dodanie
> > pozycji "wpływ na rachunek poprzez system SWIFT"].
> > Podobnie jest z oprocentowaniem.
> > Tak więc wydaje mi się, że nowe cenniki i oprocentowanie są wiążące dla
> > wszystkich klientów
>
> Nie, gdyż są integralną częścią umowy czy się to Bankowi podoba czy
> nie.
Konkretny przykład. Bank wprowadza opłatę za wpływ na rachunek w
wysokości 1 PLN z dnia na dzień [tak, jak ze SWIFTem].
Mnie się to nie podoba i po 14 dniach wypowiadam umowę. Ale do końca okresu
wypowiedzenia dziennie mam na rachunku dwa wpływy. Czy bank skoryguje
pobrane opłaty? Obawiam się jednak, że nie...
Drugi - zmienia się oprocentowanie z 10% na 2%. Na rachunkach mam bardzo
dużo kasy. Dużo stracę. Wypowiadam umowę w ciągu 14 dni od zmiany. Czy bank
skoryguje odsetki?
> > Z drugiej jednak strony jest użyte sformułowanie mniej więcej "jeżeli
klient
> > nie akceptuje nowego oprocentowania/ TOiP może wypowiedzieć umowę".
Sugeruje
> > to, iż zmiany go nie dotyczą, bo "nie zaakceptował zmian"...
>
> Dokładnie tak. Może wypowiedzieć umowę w terminie 14 dni od wysłania
> informacji o zmianach.
Ale w tym szkopuł, że bank nie wysyła takich informacji.
Jedynie w przypadku zmiany regulaminu wymagane jest imiennie wysłane
zawiadomienie.
A na koniec najlepsze. Pogrzebałem w regulaminach.
Stary regulamin:
Par. 52.4:
"Zmiana oprocentowania rachunku przez Bank nie jest zmianą warunków Umowy i
jako taka nie wymaga zniany Umowy".
Par. 60.2:
"Zmiana wysokości stawek prowizji i opłat przez Bank nie stanowi zmiany
Umowy i nie wymaga jej wypowiedzenia".
Jeżeli to prawda, Twoje twierdzenia leżą w gruzach i błagalnie czekają na
ratunek! ;)))
A to nowy regulamin:
Par. 54.3:
"Zmiana oprocentowania środków na rachunku w ramach Konta Inteligo może być
dokonana przez Bank jednostronnie (...). Klient, który nie akceptuje nowej
wysokości oprocentowania, może dokonać wypowiedzenia umowy".
Par. 60.2:
"Zmiana wysokości opłat i prowizji może być dokonana przez Bank
jednostronnie. Klient, który nie akceptuje nowej wysokości stawek opłat i
prowizji, może dokonać wypowiedzenia umowy".
Hmmm... To już nie jest to samo... Czy te przepisy ze starego regulaminu nie
są już prawdą?
Ale w każdym razie podoba mi się ta dyskusja. Męcząca, ale konkretna. :)
Aha - nawet w piśmie, które rozsyła inteligo jest mowa, że można nie
zaakceptować nowego regulaminu. Nie ma mowy o cenniku...
--
Pozdrawiam serdecznie,
Wojciech Nawara
w...@p...onet.pl
0501 950782
Następne wpisy z tego wątku
- 03.02.02 02:26 Krzysztof Halasa
- 03.02.02 09:01 Wojciech Nawara
- 03.02.02 08:49 Wojciech Nawara
- 03.02.02 08:52 Wojciech Nawara
- 03.02.02 09:38 Wojciech Nawara
- 03.02.02 13:19 Tomasz Waszczynski
- 04.02.02 01:06 Pawel Nogas
- 04.02.02 08:58 Wojciech Nawara
- 04.02.02 12:30 Jaroslaw Andrzejewski
- 04.02.02 16:02 Pawel Nogas
- 04.02.02 20:21 Tomasz Waszczynski
- 04.02.02 20:38 Tomasz Waszczynski
- 04.02.02 19:25 Tomasz Waszczynski
- 05.02.02 19:08 Wojciech Nawara
- 06.02.02 02:06 Pawel Nogas
Najnowsze wątki z tej grupy
- czy zablokują mi środki?
- Tak doi się "wisienkobiorców" Nie tylko w kasynach ;-)
- Zamykanie konta dziecka.
- Czy apka bankowa to gra komputerowa?
- Co nalezy do Cinkciarza, a co do Conotoxia ?
- jak tacy debile
- Konto wspólne w N26.
- Bank z archaicznym uwierzytelnianiem.
- Re: Akumulatorki...
- Usiłuję zapłacić za energetyzację...
- w Polsce jest kryzys
- mBank mKsiegowosc
- gotówkowe zjeby
- Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- Jutro to dziś...
Najnowsze wątki
- 2025-01-21 czy zablokują mi środki?
- 2025-01-09 Tak doi się "wisienkobiorców" Nie tylko w kasynach ;-)
- 2024-12-31 Zamykanie konta dziecka.
- 2024-12-31 Czy apka bankowa to gra komputerowa?
- 2024-12-23 Co nalezy do Cinkciarza, a co do Conotoxia ?
- 2024-12-21 jak tacy debile
- 2024-12-13 Konto wspólne w N26.
- 2024-12-09 Bank z archaicznym uwierzytelnianiem.
- 2024-12-04 Re: Akumulatorki...
- 2024-12-03 Usiłuję zapłacić za energetyzację...
- 2024-11-13 w Polsce jest kryzys
- 2024-11-12 mBank mKsiegowosc
- 2024-11-06 gotówkowe zjeby
- 2024-11-01 Mamy WZROST! O 50% wzrosła ilość kredytów gotówkowych
- 2024-11-01 Jutro to dziś...