  • Data: 2002-02-03 23:35:09
    Temat: Re: [inteligo] zmiana regulaminu / oprocentowania / TOiP
    Od: "Wojciech Nawara" <[nospam]wojciech.nawara@pro.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Tomasz Waszczynski" <w...@p...com> napisał w wiadomości
    news:a3jgtv.3vu7hoj.1@Tomasz.Waszczynski...

    > Nie. Bank wysyła informację i dopiero po 28 dniach + czas na nadejście
    > przesyłki powinien stosować wobec nas nowy regulamin. Może oczywiście
    > zrobić to wcześniej, ale jeśli jednak zdążymy wypowiedzieć umowę w
    > terminie, to będzie zmuszony do odkręcenia powziętych czynności.

    Czyli ostatecznie - TEORETYCZNIE bank może wprowadzić nowy regulamin od
    zaraz, wysłać informacje do kleintów odpowiednią drogą, od zarazu stosować
    nowy regulamin, ale jeżeli ktoś wyśle w ciągu 28 dni wypowiedzenie - musi
    wszystko "poodkręcać"? Wystarczy proste TAK. Jeżeli nie, to proszę o
    wyjaśnienie. :)

    > Cały czas (do końca czasu na wypowiedzenie, a potem do końca 30
    > dniowego okresu wypowiedzenia, o ile je wyślemy w terminie) wobec nas
    > obowiązują stare regulacje.

    Ale zanim bank się dowie o tym, że nie chcemy zaakceptować zmian, jakich
    regulacji będzie używać? Nowych.
    Potem musi "poodkręcać"... Troszkę mnie to dziwi - jak to zrobi?

    > Zawsze stary, dopóki nie minie termin do wypowiedzenia umowy.

    Ejże! Nawet klientów, którzy nie zamierzają wypowiedzieć umowy?

    Bank wprowadza reglulamin z dnia na dzień i zaczyna go egzekwować
    [to przykład].

    Osoby, które nie zaakceptują zmian, mają jednak prawo do rezygnacji z usług
    na mocy poprzedniego regulaminu. I ich nowy regulamin nie dotyczy.

    Ale osób, które nie wyślą w określonym terminie pisma rezygnacyjnego,
    dotyczy od samego początku wprowadzenia nowy regulamin...

    Mam tutaj na myśli te "odkręcanie" - Bank stosuje nowy, ale gdy ktoś wypowie
    w określonym terminie, to
    "odkręca" się to, co było inaczej w starym regulaminie.

    > Nie, ponieważ obowiązującym w tym przypadku jest art. 54 ust. 3 ustawy
    > Prawo Bankowe, który stanowi, że:
    > "w umowie rachunku bankowego określa się ponadto wysokość prowizji i
    > opłat za czynności
    > związane z prowadzeniem rachunku i warunki ich zmiany".
    > Tak więc TOiP i warunki jej zmiany, to integralna część umowy i
    > wprowadzenie do niej zmian skutkuje takimi samymi terminami do
    > wypowiedzenia jak zmiana innych części regulaminu.

    Nie podoba mi się to. W takim wypadku dlaczego inteligo w punktach mówiących
    o zmianie oprocentowania, a także opłat i prowizji, wyraźnie i specjalnie
    nie podało tych terminów?
    Niedouczeni? Wątpię...

    Drugie. Jeśli prawdą jest to, co piszesz, to uważam, że skoro zmian TOiP i
    oprocentowania tyczą się terminy wypowiedzenia, takie jak przy zmianie
    regulaminu, to IDENTYCZNIE powinno być ze sposobem zakomunikowania o tym
    klientowi - bo warunkiem zmian "ogólnych warunków" [wiem, masło maślane :)]
    jest przesłanie zawiadomienia według określonych procedur i w określonym
    terminie.
    Jednak przy zmianie oprocentowania i TOiP informowanie klienta poprzez
    bezpośrednią korespondencję NIE JEST WYMAGANE [a co za tym idzie nie ma
    tutaj analogii w stosunku do zmiany regulaminu]!
    Dlaczego przy zmianie TOiP i oprocentowania ma obowiązywać termin, jak przy
    zmianie regulaminu, ale nie obowiązuje sposób zakomunikowania klientowi o
    tych zmianach?

    Trzecie - w "Ogólnych warunkach", w par. 66 jest mowa o zmianie samych
    Ogólnych Warunków, a nie Umowy, co jest czym innym.

    Czwarte - moje spostrzeżenie.
    Przepis, którym się posiłkujesz, jest dla mnie zrozumiały, ale troszkę
    inaczej:
    Otóż: bank w umowie określa opłaty i prowizje, a także sposób ich zmiany.
    Jeżeli zmiana opłat i prowizji byłaby zmianą umowy, to po co w takim wypadku
    dodane
    wyrażenie "oraz sposób ich zmiany"?
    Mnie sugeruje to, że można je zmienić, a niekoniecznie zmieniać przy tym
    umowę.
    Jeżeli piszesz, że każda zmiana TOiP pociąga za sobą zmianę umowy, po co
    specjalnie określać "sposób ich zmiany", skoro jest to zwykła zmiana umowy?
    Ja wnioskuję, że sposób zmiany TOiP i oprocentowania może być na innych
    zasadach, niż zmiana umowy.

    > E tam. Zmiany z dnia na dzień spowodowałyby jeszcze większa lawinę
    > chętnych do zamykania kont, wściekłych na takie traktowanie i można by
    > je potraktować jako działanie na szkodę firmy ;]

    No tak, ale mówimy o teorii, nie uprzejmościach...

    > Nie, gdyż są integralną częścią umowy czy się to Bankowi podoba czy
    > nie.

    Konkretny przykład. Bank wprowadza opłatę za wpływ na rachunek w
    wysokości 1 PLN z dnia na dzień [tak, jak ze SWIFTem].
    Mnie się to nie podoba i po 14 dniach wypowiadam umowę. Ale do końca okresu
    wypowiedzenia dziennie mam na rachunku dwa wpływy. Czy bank skoryguje
    pobrane opłaty? Obawiam się jednak, że nie...

    Drugi - zmienia się oprocentowanie z 10% na 2%. Na rachunkach mam bardzo
    dużo kasy. Dużo stracę. Wypowiadam umowę w ciągu 14 dni od zmiany. Czy bank
    skoryguje odsetki?

    Sugeruje

    > Dokładnie tak. Może wypowiedzieć umowę w terminie 14 dni od wysłania
    > informacji o zmianach.

    Ale w tym szkopuł, że bank nie wysyła takich informacji.

    Jedynie w przypadku zmiany regulaminu wymagane jest imiennie wysłane
    zawiadomienie.

    A na koniec najlepsze. Pogrzebałem w regulaminach.

    Stary regulamin:
    Par. 52.4:
    "Zmiana oprocentowania rachunku przez Bank nie jest zmianą warunków Umowy i
    jako taka nie wymaga zniany Umowy".
    Par. 60.2:
    "Zmiana wysokości stawek prowizji i opłat przez Bank nie stanowi zmiany
    Umowy i nie wymaga jej wypowiedzenia".

    Jeżeli to prawda, Twoje twierdzenia leżą w gruzach i błagalnie czekają na
    ratunek! ;)))

    A to nowy regulamin:
    Par. 54.3:
    "Zmiana oprocentowania środków na rachunku w ramach Konta Inteligo może być
    dokonana przez Bank jednostronnie (...). Klient, który nie akceptuje nowej
    wysokości oprocentowania, może dokonać wypowiedzenia umowy".
    Par. 60.2:
    "Zmiana wysokości opłat i prowizji może być dokonana przez Bank
    jednostronnie. Klient, który nie akceptuje nowej wysokości stawek opłat i
    prowizji, może dokonać wypowiedzenia umowy".

    Hmmm... To już nie jest to samo... Czy te przepisy ze starego regulaminu nie
    są już prawdą?

    Ale w każdym razie podoba mi się ta dyskusja. Męcząca, ale konkretna. :)

    Aha - nawet w piśmie, które rozsyła inteligo jest mowa, że można nie
    zaakceptować nowego regulaminu. Nie ma mowy o cenniku...

    --
    Pozdrawiam serdecznie,

    Wojciech Nawara
    w...@p...onet.pl