  • Data: 2009-04-19 22:07:18
    Temat: Re: jakie spółki na naszej giełdziehandlują samochodami?
    Od: "Dombrek" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    >...dlatego ja jestem za wszelkimi działaniami, które doprowadzą do
    > redukcji szrotów na naszych drogach...

    Oczywiście, trudno się z Tobą nie zgodzić. Kiedyś pojawiło się jednak lepsze
    rozwiązanie - akcyza (czy jak kto woli podatek) w podobnej do proponowanej
    obecnie wysokości, ale tylko przy pierwszej rejestracji w Polsce - czyli
    wtedy faktycznie import złomu się nie opłaci. Natomiast taka metoda nie
    obciążyłaby ludzi, którzy już jeżdżą samochodami i dbają o nie. Niestety
    proponowana metoda nakłada podatek na starsze samochody w każdym roku na
    każdego. I to spowoduje "demotoryzację" i zacofanie społeczeństwa.
    Dla mnie rachunek jest prosty - średnia pensja w Polsce to ok. 800EUR (inna
    sprawa, że 50% ludzi nie osiąga połowy średniej pensji!!). W Niemczech to
    ok. 2500EUR.
    Dacia Logan kosztuje: 8000EUR - to 10 pensji Polaka i 3 pensje Niemca
    (zakładam, że nie jem i nie mam gdzie spać, ale będę miał nową "super"
    furę).
    Minimalne wynagrodzenie: Polska 300EUR, Austria 1000EUR (Niemiec nei
    znalzłem na szybko)
    Czyli Dacia Logan dla Austriaka po 8 miesiącach, a dla Polaka po 26.
    Nie można jednak zapominać o krańcowej użyteczności pieniądza, która ze
    wzrostem dochodu maleje. W praktyce oznacza to tyle, że jak ktoś zarabia
    pensję minimalną (lub jej okolice - ja na przykład na moim etacie ;) ), to
    wszystko wydaje na codzienne życie i o aucie może pomarzyć. Natomiast nawet
    przy "zachodnich" stawkach życia 1000EUR wystarczy, by skromnie żyć i coś
    odłożyć.
    Podsumowując: coroczny podatek uderzy w najbiedniejszych i nie ma szans, by
    zmienić znacząco strukturę wieku pojazdów. Co innego podatek 1-razowy przy
    imporcie. To nawet byłoby słuszne.
    Dombrek