    From: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: kraj z bankowościąlepszą od polskiej
    Date: Mon, 21 Dec 2009 18:48:27 +0100

    "pmlb" <p...@d...com> wrote in message
    news:qTLXm.64348$ox2.7843@newsfe05.ams2...
    > W zasadzie w UK nie ma tego co tu napisales, jest odpowiednik przelew
    > online, ale zadko stosowany i to w wyjatkowych sytuacjach. mam na mysli
    > system CHAPS, jest to firma ktora sie tym zajmuje od polowy lat
    > 80-siatych. Glownie wykorzystuje sie to do natychmiastowego transferu
    > wiekszych sum w przypadku gieldy.
    > Przez zwyklego zjadacza chleba praktycznie nie uzywany. Nie wiem nawet czy
    > nie ma na CHAPS limitu od jakiego mozna przeslac srodki.
    > W Uk nie ma przelewu ktory (poza CHAPS) ktory by poszedl w ten sam dzien
> [...]

    Jestes w bledzie, bo chyba w maju 2008 przynajmiej czesc bankow w UK
    wprowadzila przelew elektroniczny dochodzacy w godzine czy cos kolo tego,
    taki komunikat wyskakuje przy wykonywaniu okreslonego przelewu (do banku,
    ktory tez wdrozyl ten system). Wczesnie tak jak piszesz przelewy poza bank
    szly 3 dni robocze, teraz juz niekoniecznie. Generalnie w ich bankowosci
    limity na przelew przez net sa na niskim poziomie kwoty oraz nie ma
    przelewow zagranicznych przez net, co w polskich bankach robi sie juz powoli
    standardem. Pisze na podstawie wlasnych doswiadczen z jednego banku w UK.
    Ich bankowosc internetowa np. przy wykonywaniu przelewow opiera sie na sort
    code odddzialu i nr konta, bardzo okrojone pole na opis. Opisy przelewu sa
    bardzo skape, takze nasza bankowosc internetowa to mercedes w stosunku do
    ich systemow. Do niedawna standardem byl tylko login i haslo, potem zaczeli
    wprowadzac dodatkowe zabezpieczenia, np w postaci tokena na karte debetowa
    do rachunku. nie mamy sie na prawde czego wstydzic w Polsce. Ceny za
    podstawowe uslugi to juz inny temat i na poziomie podstawowym w UK jest to
    praktycznie darmowe tak jak piszesz.
    W standardzie dla pospolitego klienta nie uswiadczysz w UK kont w innych
    walutach, kart do rach. walutowych, autodealingow dla np kupna/sprzedazy
    walut. A co do ceny to banki w UK odbijaja sobie te darmowe konta innymi
    uslugami, np dla przykladu u nas przelew SEPA mozesz wyslac juz za 5zl, a
    tam za 10 funtow, czyli prawie 10x drozej.