  • Data: 2019-10-09 10:17:20
    Temat: Re: o co chodzi z frankowiczami?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:m...@p...waw.pl...
    >ąćęłńóśźż <...@...pl> writes:

    >> www.money.pl/banki/raporty/artykul/stopy;nbp;mialy;p
    oziom;432;procent;zobacz;ich;historie,32,0,438560.ht
    ml

    >To że jedna ze stawek NBP miała wysokość 432% to ja wiem, ale to w
    >żaden
    >sposób nie zbliża się do oprocentowania kredytów 120% miesięcznie.

    Cos mi chodzi po glowie, ze byl taki miesiac, gdy zrewaloryzowano
    kredyty.
    I one podskoczyly wtedy ... chodzi mi po glowie, ze to byla podwyzka z
    10 razy, a nie tam glupie 120%.

    No tak - ale to "rewaloryzacja", nie "odsetki" :-)

    >W tym samym artykule:
    >"Tak znaczny wzrost przełożył się także na oprocentowanie kredytów
    >oferowanych w bankach, które ukształtowało się w granicach
    >*143-195 *procent."

    >_ROCZNIE_
    >To _znacznie_ poniżej inflacji.

    A ktory rok i miesiac ?

    Bo owszem - inflacja w roku 1989 byla straszliwa, ale w 1990 juz chyba
    nie.
    Tzn nadal wysoka, ale nie 10 razy.

    Tylko pare rzeczy mnie zastanawia.
    Dla kogo ta stopa redyskontowa ? Przeciez bylo raptem kilka bankow,
    wszystkie panstwowe.
    One pozyczaly pieniadze w NBP ?

    Ograniczyc akcje kredytową mozna bylo przeciez odgornie ... czy to
    pierwsze miesiace Balcerowicza i jakies rynkowe zasady wprowadzil,
    zamiast centralnych wytycznych ?

    A te kredyty dla kogo ? Swoboda gospodarcza zaistniala gdzies 1987,
    ale na poczatek to ci biznesmani byli chyba malutcy.

    Pozostaja jakie Młode Małżenstwa (przyslugiwal kredyt), rolnicy ... i
    oni sie przejechali.
    Mieszkaniowych chyba nie bylo - byly spoldzielnie.

    Wilczek gdzies tam chyba wystartowal jeszcze za PRL - ale czytam ze to
    z kapitalem zagranicznym.
    Kulczyk jakos podobnie.
    Tych firm polonijnych/j.v. bylo troche ... ale one chyba mialy kapital
    przywozic, a nie pozyczac :-)

    J.