  • Data: 2008-12-21 14:05:44
    Temat: Re: pos^(3)ugiwanie sie^ moja kart? kredytow? przez ?one^
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Szymon" <x...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:gij50g$4n3$1@news.dialog.net.pl...

    > Mylisz pewne pojęcia. Spójrz na sprawę od strony kasjera.

    Prawo jest inne od strony kasjera?

    > Osoba nieuprawniona próbuje wykorzystać kartę i "zakupić" towar. W tym
    > momencie on nie może przyjąć należności i winien zachować kartę oraz
    > wezwać ochronę, a ta policję. Domniemuje się bowiem, iż kartą posługuje
    > się złodziej.

    Nawet, gdy kartą posługuje się mąż, czy żona? A co to jest ustrój
    wspólności ustawowej to ty słyszał?

    > Nie jest rolą kasjera stwierdzanie i dochodzenie czy karta jest użyczona
    > czy nie (już nawet pomijając, iż nie ma takiego terminu jak "użyczenie
    > karty", bo jak tysiące razy już było kartą może się posługiwać TYLKO jej
    > użytkownik). Nawet gdyby nazwisko było to samo na dowodzie to nie kasjer
    > stwierdza czy to córka, żona czy siostra i czy ma rozdzielność majątkową
    > czy nie na przykład.

    Użyczenia nie, ale pełnomocnictwa do jej użycia jak najbardziej. I to w
    zupełności
    wystarczy ono w formie "Jadźka, weź moją kartę i idź po fajki."

    > Od tego jest policja, która wyjaśni sprawę w drodze zeznań.

    I po wylegitymowaniu żony, wlepi kasjerowi mandat za nieuzasadnione
    wezwanie policji.

> [...]
    > Art. 299. § 1. Kto środki płatnicze, papiery wartościowe lub inne wartości
    > dewizowe, prawa majątkowe albo mienie ruchome lub nieruchome, pochodzące z
    > korzyści związanych z popełnieniem czynu zabronionego, przyjmuje,
    > przekazuje lub wywozi za granicę, pomaga do przenoszenia ich własności lub
    > posiadania albo podejmuje inne czynności, które mogą udaremnić lub
    > znacznie utrudnić stwierdzenie ich przestępnego pochodzenia lub miejsca
    > umieszczenia, ich wykrycie, zajęcie albo orzeczenie przepadku, podlega
    > karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8..

    Złamanie regulaminu banku dalekie jest od "popełnienia czynu
    zabronionego".

    > Nie do końca. Narysuj sobie 100 złotych i spróbuj płacić w sklepie. Gdy
    > kasjer się zorientuje powinien zawiadomić ochronę/policję i naprawdę nie
    > ma znaczenia, iż Twoja próba zapłaty nie doszła do skutku, zatem "nie ma
    > umowy".

    Odbiegasz od tematu, ten ktoś płaci kartą męża/żony, a nie narysowaną
    kartą.

    > Na tej samej zasadzie za usiłowanie morderstwa, kradzieży, wyłudzenia,
    > oszustwa itp. itd. także są paragrafy mimo iż czyn zabroniony nie został
    > zrealizowany (Art. 13 kk). Ba! Art. 16 par. 1 kk idealnie pasuje

    Ty podaj najpierw paragraf, że płacenie kartą żony/męża za jej
    pozwoleniem, to czyn zabroniony.

    > do sytuacji z "użyczeniem" karty. Kto da gwarancję, iż posiadasz nie jest
    > w zmowie, nie dokonuje na drugim końcu PL transakcji inną, by potem
    > reklamować tę "użyczoną" tym samym udowadniając, że był w innym miejscu i
    > żąda zwrotu należności? Jest coś takiego jak podejrzenie popełnienia
    > przestępstwa i to właśnie ma tutaj zastosowanie, gdy kasjer widzi, iż
    > nieuprawniona osoba posługuje się kartą.

    A widziałeś kiedyś dwie identyczne karty (ten sam nr i data ważności)
    aktywne w tym samym momencie, czy tak sobie falandyzujesz?