    From: "Eneuel Leszek" <p...@c...fontem.lucida.console9>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: splacanie KK czy to norma?
    Date: Mon, 17 Mar 2008 23:06:50 +0100

    "Wojciech Bancer" s...@p...org

    > Mam, ale na oprocentowaniu 0% (promocja Multi), więc ciężko mi
    > cokolwiek pisać o odsetkach. :)

    Czyli tak jest, jakbyś ich nie miał.

    > Nie.

    No właśnie.

    Przykład:

    Limit karty to 3000 złotych. Ty wydałeś nią 2000 złotych,
    ale 500 złotych wpłaciłeś w początkowym (pierwszym) okresie
    rozrachunkowym, zanim wygenerowano pierwszy wyciąg. Na wyciągu
    masz do spłacenia 1500 złotych i kwotę minimalną 50 złotych.
    Gdybyś nie dokonał wpłaty 500 złotych, miałbyś na wyciągu
    nie 1500 złotych i kwotę minimalną 50 złotych, ale
    2000 złotych i kwotę minimalną 50 złotych.

    Na nic tłumaczenie, że spłaciłeś przed czasem dziesięciokrotność
    kwoty minimalnej -- jeśli jej nie zapłacisz pomiędzy wystawieniem
    wyciągu i datą spłaty umieszczoną na wyciągu -- naliczona zostanie
    kara za niespłacenie karty w terminie.

    Twoja wpłata (500 złotych) nie zostanie policzona jako częściowa
    spłata karty, lecz jako zmniejszenie zadłużenia takie, jakie by
    powstało, gdybyś wydał kartą mniej o te 500 złotych.

    I tu można postawić Twoje pytanie. Jeśli pobierzesz dziś pieniądze
    i dziś wszystko do zera spłacisz, to raczej procentów od tego pobrania
    nie mogą naliczyć, ale jeśli dziś pobierzesz 500 złotych i dziś wpłacisz
    na konto karty 500 złotych, ale na karcie nadal będzie występowało
    zadłużenie, to trudno zgadnąć, co uczyni bank. :) Niewykluczone, że
    na wyciągu zadłużenie spadnie o te 500 złotych (bo spaść musi) ale
    przy spłaceniu jedynie kwoty minimalnej bank uzna, że gotówkowa
    wypłata z bankomatu nie doczekała się spłacenia w ogóle, chyba
    że pozostałe zadłużenie będzie mniejsze niż 500 złotych, :) bo
    wówczas bank będzie musiał uznać choćby częściową spłatę tego,
    co zostało pobrane w bankomacie. Ja stawiam na to, że wszędzie
    tam, gdzie bank czegoś nie precyzuje lub choćby lekko mąci,
    w razie czego rozstrzygnięcie będzie korzystne dla banku,
    nie dla klienta.

    Odpowiedź typu 'karta kredytowa nie służy do pobierania pieniędzy'
    jest odpowiedzią niepoprawną, bo jednak karta służy także do tego
    rodzaju operacji. Nie służy [tutaj posilę się wypowiedzią pewnego
    ortopedy] do dłubania w (za przeproszeniem) dupie, dlatego banki
    nie precyzują opłaty za takie dłubanie, ale karta kredytowa służy
    także do pobierania pieniędzy w bankomacie, a jednak banki
    niekoniecznie precyzują opłaty za transakcje typu -- dziś
    wypłata i dziś wpłata, lecz wpłata taka, po której nadal na
    karcie jest zadłużenie. Precyzuje bank kolejność pobierania
    odsetek i prowizji w zestawieniu ze spłacaniem zadłużenia,
    ale niekoniecznie precyzuje sytuację, o której piszesz.

    Oczywiście spłacenie 2000 złotych przed czasem (wygenerowaniem
    pierwszego wyciągu) uwolni Cię z/od zapłacenia kwoty minimalnej
    -- dokładnie tak samo, jak uwolni Cię niepłacenie kartą w ogóle.

    > Kwota minimalna jest obliczana od zadłużenia w dniu wygenerowania
    > wyciągu, tak samo jak to ile mam spłacić. To co wcześniej spłaciłem
    > zmniejsza tą kwotę (przykładowo, zamiast do zapłacenia 160 zł
    > mam do zapłacenia 30 zł).

    I tak, i nie, bo czasami ta kwota jest nie mniejsza niż ileśtam -- na
    przykład nie mniejsza niż 50 złotych, o ile wydasz więcej niż 50 złotych.

    W każdym razie -- bank nie uzna spłacenia karty, lecz zmniejszenie zadłużenia.

    Przerabiałem to przy karcie ING Śląskiego. :)

    --