    From: "Eneuel Leszek" <p...@c...fontem.lucida.console9>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: splacanie KK czy to norma?
    Date: Wed, 19 Mar 2008 00:28:56 +0100

    "krzysztofsf" d...@d...goog
    legroups.com

    > Proponuję empiryczne sprawdzenie, czy przedterminowa wpłata
    > na kartę jest równoważna spłaceniu zadłużenia wykazanego na
    > wyciągu. Ja tego nie zrobię, bo nie chcę płacić kary. :)

    : O czym ty piszesz???

    A czego nie rozumiesz? Wyciąg dostaniesz w piątek -- spłać go we środę, ale
    nie do końca i tak, aby wpłata przekroczyła spodziewaną kwotę minimalną: :)
    Wyciąg ma opiewać na 500 złotych, z czego minimalna to 1% zadłużenia, ale
    nie mniej niż 50 złotych i nie więcej niż zadłużenie; poprzedni okres
    spłaciłeś całkowicie i w terminie; teraz (we środę) wpłać 100 złotych
    i pozostaw 400 złotych do spłacenia. Od piątku masz 3 tygodnie na spłacenie
    wyciągu, na którym masz 400 złotych i kwotę minimalną 50 złotych. W czasie
    tych 3 tygodni nie wpłacaj na kartę nic. Możesz płacić kartą, ale na kartę
    nie wpłacaj nic.
    Bank policzy Ci karę. (poza odsetkami) Na nic zda się tłumaczenie, że
    dwa dni przed wystawieniem wyciągu zapłaciłeś nadmiarowo kwotę minimalną,
    a nawet więcej niż minimalną. Jeśli nie zapłacisz kwoty minimalnej pomiędzy
    wystawieniem wyciągu i datą wskazaną na wyciągu -- bank policzy karę, choć
    dwa dni przed wystawieniem wyciągu otrzymał nadmiarowe 100 złotych.

    To jest proste jak pół cepa. Odsetki policzone będą od 400 złotych,
    zamiast od 500 złotych, do spłacenia będziesz miał o 100 złotych mniej,
    ale kara za brak spłaty w terminie będzie. Gdyby nie było kary -- trudno
    by było rozgraniczyć, kiedy spłacamy aktualny wyciąg, a kiedy awansem
    płacimy wpłatę kwotę minimalną kolejnego okresu przy okazji płacenia
    kwoty minimalnej (plus ewentualnie cośtam) aktualnego okresu.
    Moglibyśmy tłumaczyć, że kwotę minimalną ostatniego wyciągu
    spłaciliśmy przy okazji płacenia wyciągu poprzedniego.
    Odsetki za przekroczenie poprzedniego GP (a w raczej za
    przekroczenie obu kolejnych GP) będą zapewne mniejsze
    od kary za nieterminową spłatę aktualnego GP (a w raczej
    od kary i odsetek za nieterminową spłatę aktualnego GP),
    zważywszy na to, że zazwyczaj ludzie płacą wieloma kartami,
    a nie zarabiają miesięcznie po 10 tysięcy złotych, lecz
    po 2 tysięce złotych -- 25% od 2 miesięcy i od 500 złotych,
    to raptem 21 złotych, zaś kara zazwyczaj jest dwa razy wyższa.

    Jest to zdroworozsądkowe wytłumaczenie, o które ktoś tu prosił.

    : kazda KK ma dwa okresy rozliczeniowe - zakonczony i aktualny.

    : Wplaty w aktualnym ida najpierw na poczet zakonczonego a potem
    : splacaja transakcje biezace.

    Zmniejszają zadłużenie, ale nie spłacają. Dają na kolejnym wyciągu
    efekt spłatniczy taki, jakbyś mniej zapłacił kartą. Jeśli zmniejszą
    do zera -- masz sytuację podobną do spłacenia, ale jeśli nie zmniejszą
    do zera, pozostanie coś do zapłacenia i jeśli kwoty minimalnej nie
    zapłacisz -- nie pomoże Ci przedterminowa wpłata wyższa od tej
    minimalnej kwoty z wyciągu.

    : Proste jak obsluga cepa.

    No właśnie -- proste. :)

    : Co jeszcze chcesz wymyslec?