eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankisposób liczenia odsetek - było, ale może tym razem nadzór zadziała?Re: sposób liczenia odsetek - było, ale może tym razem nadzór zadziała?
  • Data: 2009-01-27 23:04:23
    Temat: Re: sposób liczenia odsetek - było, ale może tym razem nadzór zadziała?
    Od: adp <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > no właśnie tutaj miałem problem jak to zrobić
    > na kontach oszczędnościowych mamy kapitalizację miesięczną, a możemy
    > trzymać pieniądze przez 3 dni
    > sądzę, że każdy bank stosuje tutaj inną metodę liczenia oprocentowania
    > - szczególnie, że jest ono podawane rocznie

    No tak, ale wezmy przykladowo konto eMax w mBanku. Jest naliczanie
    dzienne (w tym sensie, ze pieniadze wplacone na chocby jeden dzien
    wygeneruja normalne, proporcjonalne do tego czasu odsetki). Jednak to
    oprocentowanie jest jak najbardziej kapitalizowane *miesiecznie*. To,
    czy bank sobie po cichu nalicza odsetki na oddzielnym subkoncie
    technicznym codziennie (w nocy), czy tez robi to jeden raz w miesiacu
    (tuz przed zaksiegowaniem wyniku), to szczegol techniczny. Klient i
    tak do chwili zaksiegowania tych odsetek nie ma zadnego prawa ani
    mozliwosci ich tknąć. Chocby "przymieral glodem". Wiec, klasyczna
    kapitalizacja miesieczna. Mozna tylko dodac, ze nie obarczona
    obnizaniem odsetek za wyplate przed terminem miesiecznym. Ot, cala
    roznica.
    Natomiast, o ile dobrze slyszalem, niektore banki wprowadzily ostatnio
    usluge overnight z kapitalizacja dzienna. Oznaczaloby to, ze saldo
    konta codziennie jest podnoszone o wartosc 1-dniowych odsetek i klient
    moze je fizycznie wyplacic. Mysle, ze warto byloby wlasnie tak
    zaprogramowac w kalkulatorze opcje kapitalizacji dziennej.

    > w moim kalkulatorze ustalam ile procent dziennie jest doliczane, no
    > zysk z każdego dnia sumuję - oczywiście nie dopisują nic do kapitału
    > innego pomysłu na razie nie mam - no chyba, że rzeczywiście
    > rzeczywisty kalendarz, oprocentowanie podzielę przez 12 a następnie
    > wezmę odsetki proporcjonalnie do ilości dni trwania lokaty

    > pytane brzmi, czy poza przypadkiem opisanym w punkcie 2 miałoby to
    > zastosowanie?

    Tak, poniewaz lokata miesieczna moze byc okreslona na miesiac
    kalendarzowy i byc odnawiana zawsze np. 10. dnia miesiaca
    (miesiecznica zalozenia lokaty). W takim wypadku co miesiac inna
    liczba dni bedzie brala udzial w generowaniu odsetek, stad i same
    odsetki beda inne (pomijajac rosnacy kapital bazowy).

    Aha, z innych propozycji: przydatna bylaby tez moim zdaniem funkcja
    wyliczajaca RRSO dla zadanych warunkow lokaty. Czyli uwzgledniajaca
    okres kapitalizacji i zakladajaca, ze lokata bedzie sie odnawiac
    dokladnie przez rok (chodzi o mozliwosc porownania zyskownosci roznych
    lokat)

    apaw