eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankizgubiona karta z PayPassRe: zgubiona karta z PayPass
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
    .pl!news.nask.org.pl!newsfeed.pionier.net.pl!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.n
    ews.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-fo
    r-mail
    From: Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>
    Subject: Re: zgubiona karta z PayPass
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    References: <jvun6b$6ie$1@inews.gazeta.pl> <k00jos$g27$1@news.dialog.net.pl>
    <op.with7iy3ebnp5j@a159590> <k06ktn$qsn$1@inews.gazeta.pl>
    <op.wizgjhlkebnp5j@a159590> <k0ft80$cfm$1@srv.cyf-kr.edu.pl>
    <op.wi4qlz2mebnp5j@a159590>
    <d...@g...googlegroups.com>
    <p...@r...org>
    <5060155e$0$26685$65785112@news.neostrada.pl>
    <m...@i...localdomain>
    Date: Mon, 24 Sep 2012 21:40:59 +0200
    Lines: 46
    Message-ID: <5060b74f$0$1213$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.19.214.54
    X-Trace: 1348515663 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 1213 83.19.214.54:4233
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:579470
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia Mon, 24 Sep 2012 20:31:31 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    >> Bo z tego co widzę, chyba wszystkie transakcje na mniejsze kwoty są
    >> przeprowadzane off-line!
    >
    > A co to za różnica? Ważne jest czy transakcja została zlecona przez
    > klienta (lub czy się do niej przyczynił - szczegóły w ustawie), albo czy
    > została dokonana utraconą kartą. Bank ma prawo obciążyć klienta za
    > fraudy utraconą kartą (dokonane przed zastrzeżeniem karty) do 150 euro,
    > i nie ma prawa obciążać klienta pozostałymi fraudami, na które klient
    > nie miał wpływu.

    Różnica jest dosyć istotna. W przypadku karty, która jest autoryzowana
    on-line, mogę stracić tylko tyle, ile mam na koncie do którego karta
    jest przywiązana. I dotychczasowa debetowa karta mBanku zapewniała mi
    ten spokój ducha, że nawet w przypadku jej utraty mogłem być stratny
    tylko tyle, ile środków było na koncie tej karty.
    Natomiast jeśli karta umożliwi transakcje, które w ogóle nie muszą być
    autoryzowane przez bank, to można stracić kwoty wręcz trudne do
    wyobrażenia, a bank oczywiście tymi operacjami obciąży użytkownika
    karty.
    Regulaminowa bajeczka o możliwości zastrzeżenia karty ładnie brzmi w
    teorii, ale ma się nijak do rzeczywistości, gdyż fakt utraty karty
    użytkownik najprawdopodobniej wykryje dopiero wtedy, gdy tej karty
    będzie ponownie potrzebował, co może nastąpić nawet dopiero za kilka
    dni.

    >> W sobotę swoją kartą Visa pay-cośtam mBanku płaciłem bezstykowo 19,99
    >> zł, wczoraj przy użyciu chipa i PIN-u płaciłem ok. 42 zł, a do chwili
    >> obecnej nie mam żadnej blokady na koncie!
    >
    > No to co z tego? Blokada to zabezpieczenie banku, nie klienta.

    Brak blokady na koncie jest dowodem, że operacje tą kartą nie są
    autoryzowane przez bank i że ewentualny oszust może mi zrobić na koncie
    olbrzymi debet, zanim ktokolwiek się zorientuje, że coś nie gra.
    Dotychczas miałem włączone powiadamianie SMS-em o każdej operacji kartą.
    W razie utraty lub sklonowania mojej karty, natychmiast wiedziałbym o
    każdej próbie fraudu i mógłbym natychmiast kartę zablokować. Obecnie
    dokonałem już kilku płatności tą kartą i żadnego SMS-a o dokonanej
    transakcji nie dostałem.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof
    (dawniej używający nicka 'Chris')

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1