  • 11. Data: 2002-12-01 11:08:58
    Temat: Re: Symulacja Kredytów: CHF - PLN
    Od: t...@p...onet.pl

    > Użytkownik <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > że
    >
    > A jezeli sie pomylisz?
    >
    > Karol

    Przy przewidywaniach nigdy nie mozna mieć pewności. Sądzę jednak, że bardziej
    prawdopodobny jest wzrost kursu sprzedaży CHF (np. ponad 10%) niz wzrost WIBOR-
    u (kredyt w PLN jest na nim oparty). Dlatego też nie widzę powodów aby
    preferować kredyt mieszkaniowy w CHF oparty na LIBOR+marża (łącznie około 3,5%)
    w stosunku do kredytu w PLN opartego na WIBOR3M +marża (łącznie
    6,65+1,00=7,65%). Typowy błąd popełniany przy preferowaniu kredytu w CHF (tylko
    3,5%) polega na nie uwzględnianiu trzech faktów: (1) kredyt ten jest udzielany
    po kursie kupna a spłacany po kursie sprzedaży (tak jest w większości banków),
    (2) wzrost kursu sprzedaży w czasie spłaty kredytu (dotyczy to okresu do
    momentu ścisłego uzależnienia naszej waluty od EURO) oraz dodatkowo (3) z
    reguły wyższe prowizje dla kredytów w CHF. Co więcej niektórzy uważają!!!
    (nawet na tej liście), że wzrost kursu sprzedaży np. o 10% jest równoważny
    wzrostowi oprocentowania też o 10%, co w przypadku kredytu w CHF dawałoby
    oprocentowanie 3,50%+0,35%=3,85%. Jest to jednak "okropny bład" matematyczny i
    niędzy innymi dlatego przeprowadziłem symulację.
    Pozdrowienia Tensor1

    PS Gdyby ktoś był zainteresowany symulacją przy innych założeniach to chętnie
    podam wyniki.

  • 12. Data: 2002-12-01 13:06:47
    Od: c...@i...pl

    On 1 Dec 2002 12:08:58 +0100, t...@p...onet.pl wrote:

    >Jest to jednak "okropny bład" matematyczny i
    >niędzy innymi dlatego przeprowadziłem symulację.

    hej! A mozesz polecic jakas fachowa literature w tym temacie? Chetnie
    poczytalbym cos o ryzyku walutowym przy dlugoletnich kredytach.

    Pozdrawiam
    Tomasz

  • 13. Data: 2002-12-01 14:11:03
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    udzielany
    >po kursie kupna a spłacany po kursie sprzedaży (tak jest w większo?ci
    banków),
    >(2) wzrost kursu sprzedaży w czasie spłaty kredytu (dotyczy to okresu do
    >momentu ?cisłego uzależnienia naszej waluty od EURO) oraz dodatkowo (3) z
    >reguły wyższe prowizje dla kredytów w CHF. Co więcej niektórzy uważaj?!!!
    >(nawet na tej li?cie), że wzrost kursu sprzedaży np. o 10% jest równoważny
    >wzrostowi oprocentowania też o 10%, co w przypadku kredytu w CHF dawałoby
    >oprocentowanie 3,50%+0,35%=3,85%. Jest to jednak "okropny bład"

    Nie jest to wcale taki "okropny blad". Zauwaz, ze przy wieloletnim kredycie
    ( nawet do 27 lat mozna wziac) w poczatkowym okresie splacasz glownie
    odsetki, kapital liczy sie mniej. Tak wiec kredytobiorce w CHF stac na
    wiekszy nominal kredytu. Poniewaz w wszystkich "biednych" krajach Unii po
    wprowadzeniu Euro ceny skoczyly jak szalone ( szczegolnie nieruchomosci) -
    zobacz Irlandie, Grecje czy Portugalie - zakladam, ze u nas bedzie tak samo,
    na razie nieruchomosci sa bardzo tanie (niezle lokalizacje 1000 $/m2
    mieszkania). Ludzie tak myslacy lepiej zrobia biorac kredyt w CHF-ach, byc
    moze za kilka lat kapital ich kredytu nie spadnie znaczaco, ale
    nieruchomosci beda znaczaco wiecej warte. Tych zas w tej chwili moga wiecej
    kupic wlasnie biorac kredyt w CHF. Licz i aktywa i pasywa.

    - Zdumiewa twoja pewnosc wzrostu 1,5 % polrocznie. Przez ostatnie 5 lat CHF
    wzrosl mniej niz 9 %, co daje okl 0,8 % polrocznie. Mozliwosci wzrostu
    wartosci naszej waluty w ogole nie dopuszczasz - dziwne. Uwazam, ze jest
    niedowartosciowana, wiele innych osob tez tak uwaza.

    - Przelicz oplacalnosc kredytu w dowolnej zachodniej walucie przez ostatnie
    10 lat - przekonasz sie, ze byl oplacalny, tak jak lokata w zlotowce, na
    czym opierasz swoje przekonanie o zmianie tej tendencji ??

    - Dlaczego uwazasz, ze inwestorzy kupujacy nasz dlug publiczny to
    krotkoterminowi spekulanci, ktorzy z pewnoscia nie maja racji, racje masz
    Ty. Naprawde nie widzisz zwiazku miedzy opalcalnoscia lokaty w PLN a
    nieoplacalnowscia kredytu w PLN ?

    pzdr
    wkg

  • 14. Data: 2002-12-01 14:38:00
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > krotkoterminowi spekulanci, ktorzy z pewnoscia nie maja racji, racje masz
    > Ty. Naprawde nie widzisz zwiazku miedzy opalcalnoscia lokaty w PLN a

    Niestety zupełnie mnie nie rozumiesz. Ja bazuje na symulacji przy pewnych
    założeniach. Oczywiście mozesz je podważyć.
    ******************
    W Twoim długim wywodzie jest tylko jeden konkret: "Przez ostatnie 5 lat CHF
    wzrosł mniej niz 9 %, co daje okl 0,8 % polrocznie". Nie masz racji, zobatrz
    www.money.pl, kurs CHF w ciągu ostatnich 4 lat wzrósł ponad 10%; co więcej
    bardzo oscylował.
    *****************
    Inne uwagi w rodzaju: "Zauwaz, ze przy wieloletnim kredycie (nawet do 27 lat
    mozna wziac) w poczatkowym okresie splacasz glownie odsetki, kapital liczy sie
    mniej. Tak wiec kredytobiorce w CHF stac na wiekszy nominal kredytu." są nie na
    temat ale odpowiem. Tak stać na dzisiaj ale jakim kosztem jutro!!!!.
    Tensor1

  • 15. Data: 2002-12-01 14:39:16
    Od: t...@p...onet.pl

    > hej! A mozesz polecic jakas fachowa literature w tym temacie? Chetnie
    > poczytalbym cos o ryzyku walutowym przy dlugoletnich kredytach.
    >
    > Pozdrawiam
    > Tomasz
    Przykro mi ale nie znam. Tensor1

  • 16. Data: 2002-12-01 15:30:53
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > krotkoterminowi spekulanci, ktorzy z pewnoscia nie maja racji, racje masz
    > Ty. Naprawde nie widzisz zwiazku miedzy opalcalnoscia lokaty w PLN a

    Dodatkowa odpowiedz:
    Z rozumowamiem w Twoim stylu spotykam się batdzo często. Dużo słów nie na temat.
    W końcu konkretna rekomendacja - brać w CHF. Tak naprawdę to czy opłaca się
    wziąść kredyt w CHF czy w PLN zależy tylko od następujących czynników, które
    trzeba przewidzieć(od chwili obecnej do chwili usztywnienia złotówki z EURO):
    ************************
    (1) Jak zmieni się WIBOR?
    (2) Jak zmieni się LIBOR dla CHF?
    (3) Jak zmieni się kurs sprzedaży dla CHF?
    *************************
    Zrobiłem analizę przy następujących założeniach:
    (1) WIBOR bez zmian (jak spadnie, a tak uważam, tym gorzej dla kredytów w CHF)
    (2) LIBOR dla CHF bez zmian (jeżeli spadnie to lepiej dla kredytów w CHF, lecz
    aktualnie jest już bardzo mały na poziomie 0,75%)
    (3) wzrośnie o około 12%. (im większy wzrost tym gorzej dla kredytów w CHF)
    Wobec powyższego możesz nie zgodzić się z jednym lub nawet wszystkimi
    zalożeniami. Jeżeli jednak podajesz inne argumenty w rodzaju "lokaty w dowolnej
    walucie zachodniej były opłacalne", "ceny nieruchomości wzrosną", robisz tylko
    wodę z mózgu ludziom, którzy chcą się coś dowiedzieć. Tensor1

    PS. Zakładam, że oprocentowanie kredytu w PLN i CHF jest oparte odpowiednio na
    WIBOR i LIBOR; sponsorzy banków mnie nie interesują

  • 17. Data: 2002-12-01 15:34:06
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

    Witam

    No, jak widac, wiele osob mysli inaczej. To jest wlasnie rynek. Ale tu
    milczysz uparcie.

    >Niestety zupełnie mnie nie rozumiesz. Ja bazuje na symulacji przy pewnych
    >założeniach. Oczywi?cie mozesz je podważyć.
    >******************

    Oczywiscie, ze podwazam twoje zalozenia. Sa nierealistyczne.

    >W Twoim długim wywodzie jest tylko jeden konkret: "Przez ostatnie 5 lat CHF
    >wzrosł mniej niz 9 %, co daje okl 0,8 % polrocznie". Nie masz racji,
> [...]

    Nie opowiadaj o moich racjach czy nie racjach, ale obejrzyj tabele NBP :))
    Przez ostatnie 5 lat CHF wzrosl okl 8,74 %, fakt. 28 listopada 1997 -
    2.4830,
    dzis - 2.70 ( NBP ) . Różnica odsetek zas to kilkadziesiat %.

> [...]
    nie na
    >temat ale odpowiem. Tak stać na dzisiaj ale jakim kosztem jutro!!!!.

    Byc moze malym kosztem jutro. Nie widzisz mozliwosci, ze 1 m2 mieszkania
    skoczy np z 1000 $ do 3000 $ ? Znajomi irlandczycy i grecy mowia mi: Boze,
    ale u nas niedawno bylo darmo !!! Tak jak u was teraz. Potem przyszlo Euro.
    A mozna bylo takim malym kosztem !!!

    Zauwaz rowniez, ze wiele osob bierze kredyty na mieszkania w walucie tylko
    dlatego, ze rowniez w walucie biora czynsz za wynajem tych mieszkan. Wtedy
    kredyt w PLN naraza ich na ryzyko kursowe - przychody w Euro lub w $ a
    koszty w PLN.

    Na koniec: Zawsze badz krytyczny w stosunku do swoich zapatrywan na rynek,
    szczegolnie, ze przez ostatnie dziesiec lat ani razu sie nie sprawdzily. I
    idz tam skad przychodzi tlum - to podstawa. Wszyscy wieszcza krach zlotowki
    od lat a rzeczywistosc gra im na nosie. Ale to jest rynek wlasnie :))

    pzdr
    wkg

  • 18. Data: 2002-12-01 15:59:49
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > 2.4830,
    > dzis - 2.70 ( NBP ) . Różnica odsetek zas to kilkadziesiat %.

    **********************
    Czyżbyś uważał, że wzrost kursu sprzedaży CHF o x% jest równoważny wzrostowi
    oprocentowania kredytu w CHF też o x% ????????????????????????????????????
    Jednak Cię o to nie posądzam.
    Tabele obejrzałem. Są duże oscylacje. W ciągu ostatnich czterech lat kurs CHF
    wzrósł o ponad 10%. Jednak uważam, że złotówka osłabnie. Przypomnij sobie
    niedawne pomysły Kołotki, co trzeba zrobić przed usztywnieniem kursu złotówki,
    ******************************

> [...]
    > ale u nas niedawno bylo darmo !!! Tak jak u was teraz. Potem przyszlo Euro.
    ***************
    Uwaga nie na temat. To samo można zrealizować biorąc dzisiaj kredyt w PLN.
    ***************
> [...]
    > dlatego, ze rowniez w walucie biora czynsz za wynajem tych mieszkan. Wtedy
    > kredyt w PLN naraza ich na ryzyko kursowe - przychody w Euro lub w $ a

    ************
    Bzdura, to niech biorą w PLN.
    *************

> [...]
    > idz tam skad przychodzi tlum - to podstawa. Wszyscy wieszcza krach zlotowki
    > od lat a rzeczywistosc gra im na nosie. Ale to jest rynek wlasnie :))
    **************
    Jestem krytyczny.Ale rozumowanie w rodzaju "idz tam skad przychodzi tlum" jest
    chyba nie na miejscu na tej liście. Ukłony Tensor1.
    *************

  • 19. Data: 2002-12-01 16:02:20
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

    CHF

    Zero reakcji

    Zero zastanowienia, nawet sie nie zajaknales

    Zupelny brak refleksji, tylko slepa wiara.

    >Dodatkowa odpowiedz:
    >Z rozumowamiem w Twoim stylu spotykam się batdzo często. Dużo słów nie na
    temat.

    Sporo arogancji

    >W końcu konkretna rekomendacja - brać w CHF.

    Tak jak i Twoja - brac w PLN

    >(1) Jak zmieni się WIBOR?
    >(2) Jak zmieni się LIBOR dla CHF?
    >(3) Jak zmieni się kurs sprzedaży dla CHF?
    >*************************

    Nie wiesz tego - czyste spekulacje. Tak jak twoje 1,5 % na pol roku

    >Wobec powyższego możesz nie zgodzić się z jednym lub nawet wszystkimi
    >zalożeniami.

    I nie zgadzam sie. Uwazam je za wyssane z palca.

    Jeżeli jednak podajesz inne argumenty w rodzaju "lokaty w dowolnej
    >walucie zachodniej były opłacalne", "ceny nieruchomo?ci wzrosn?", robisz
    tylko
    >wodę z mózgu ludziom, którzy chc? się co? dowiedzieć. Tensor1

    Znowu arogancja i zero argumentow. Lokaty w PLN byly bardziej oplacalne od
    lokat w walucie a kredyty w dowolnej z walut ( $, DM, potem E, CHF ) BYLY
    bardziej oplacalne od kredytow w PLN przez ostatnie 10 lat. To latwo
    sprawdzalny fakt. Sprawdz, przelicz, potem pisz. Ludzie myslacy tak jak Ty
    przez ostatnie 10 lat PERMANENTNIE WTAPIALI.

    >PS. Zakładam, że oprocentowanie kredytu w PLN i CHF jest oparte odpowiednio
    na
    >WIBOR i LIBOR;

    To sluszne zalozenie.

    > sponsorzy banków mnie nie interesuj?

    Nie pisalem o sponsorach, nie zmieniaj watku.

    I zawsze, gdy mowisz o rynku pamietaj: gdy jestesmy czegos bardzo pewni -
    plata nam figla.

  • 20. Data: 2002-12-01 16:08:19
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

    >**************
    >Jestem krytyczny.Ale rozumowanie w rodzaju "idz tam skad przychodzi tlum"
    jest
    >chyba nie na miejscu na tej li?cie. Ukłony Tensor1.

    Witam

    Nie wiem, czy na tej liscie, czy nie. Ale sam zaczales mowic o przyszlosci -
    twoje 1,5 %. To jest spekulacja. A jezeli zaczynasz spekulowac - mysl
    wlasnie tak :))

    pzdr
    wkg