  • 21. Data: 2023-09-19 20:26:47
    Temat: Re: To mi dopiero Expres
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > A, to znaczy, że citek był odbiorcą tego przelewu expresowego?

    Citek był nadawcą. mBank był odbiorcą.
    W Citku mamy 4 darmowe wypłaty gotówki (liczone 'na konto' a nie 'na
    kartę'). Niedawno, jak zapłaciliśmy za 5-ą wypłatę to pisałem im, że to
    jest jakaś bzdura, aby użytkownik karty miał z drugim użytkownikiem
    uzgadniać liczbę wykonanych operacji. Z odpowiedzi wywnioskowałem, że
    chyba stosują jakąś inną logikę od mojej.
    W mBanku daliśmy się namówić na zmianę konta na jakieś tam
    super-turbo-hiper i liczba wypłat jest nieograniczona (przynajmniej na
    razie).

    > Ogólnie można to sprawdzać na:
    > https://www.expresselixir.pl/tabela-dostepnosci/
    > tylko coś dziwnego - citek w tej tabelce jest 24/7.
    > Więc już nie wiem.

    Krótko po zleceniu tego przelewu wsiedliśmy w samochód i 3h jechania.
    W czasie jazdy żona sprawdzała, czy już doszło i potem zaczęła szukać
    takich informacji i mi mówiła, że według niej to powinno działać 24/7
    więc widocznie źle zleciłem ten przelew.
    Robiłem to pierwszy raz ale zarówno wypełniając zlecenia jak i
    potwierdzając widziałem, że jest Express.
    Jak w poniedziałek koło 12-ej kasa zjawiła się w mBanku to wyraźnie było
    napisane, że to przyjechał Express. To już wiedziałem, że nie moja wina.

    Do odpowiedzi Citek dołączył długą informację dotyczącą roszczeń (ce
    według ustawy klient może itp. - nie wczytywałem się).
    Nie mam czasu na walki z wiatrakami - chcę jedynie rozumieć kiedy to
    działa, a kiedy nie. Czy to aż tak dużo?

    Wiem, że u nich koło północy to system 'ma problemy' i na wszelki
    wypadek na pewno nie zleciłbym przelewu Express gdzieś tak między 23:30
    a 2:00. Ale ten przelew zlecałem w sobotę koło południa.
    Czyżby koło południa w sobotę też należało wpisać na listę godzin 'be'.

    W odpowiedzi na te przeprosiny zapytałem czy i jak zlecając taki przelew
    mogę wiedzieć czy zlecam go skutecznie, czy nie.
    Na razie nie dostałem odpowiedzi.

> [...]
    "express elixir na telefon",
    > działa ogólnie tak, że rejestrujesz numer telefonu w bazie "blik" jako powiązany
    > z jednym konkretnym kontem i od tego momentu ludzie - w tym ty sam, z innego konta
    - możesz
    > na to konto robić natychmiastowe (i zwykle darmowe) przelewy - nie trzeba znać
    > numeru konta, wystarczy podać numer telefonu - a apka sama sobie znajdzie numer
    konta w bazie "blik".
    > Jedyny minus to ograniczona suma pojedynczego przelewu oraz również
    > ograniczona łączna suma przelewów w ciągu jednego dnia.
    Można podejrzewać, że Citek potrafi i to wykonać po 2 dniach "Z uwagi na
    wewnętrzny system i stosowaną metodykę ..."

    > Nic nie stoi też na przeszkodzie, żeby zmieniać numer konta, z którym w bazie
    "blik"
    > jest powiązany dany numer telefonu.
    > Ale żeby "powiązać" numer telefonu z kontem w danym banku zwykle
    > konieczne jest posiadanie apki tego banku, w którym masz konto
    > na które chcesz, żeby wpływały "przelewy na twój numer telefonu".

    Jak kiedyś dojrzeję do apek to może potem kiedyś dojrzeję do blika.
    P.G.

  • 22. Data: 2023-09-21 17:37:44
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 19 września 2023 o 20:26:49 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > uzgadniać liczbę wykonanych operacji. Z odpowiedzi wywnioskowałem, że
    > chyba stosują jakąś inną logikę od mojej.

    Hmm, jakoś coś mi się kołacze, że też o to pytałem, i odpowiedź była,
    że liczone jest 'per login' a nie 'per konto'.
    Ale z nimi ogólnie trudno jest się w czymkolwiek dogadać.
    I być może ja pytałem akurat o te 3 (na miesiąc) bezpłatne express-elixiry.
    Ale musiałbym odszukać.
    Kto ich tam wie, jak liczą.
    Po zaskoku, że do konta indywidualnego oraz do wspólnego mam tą samą kartę,
    którą sobie muszę "przełączać", nie dziwię się już tam niczemu.

    > W mBanku daliśmy się namówić na zmianę konta na jakieś tam
    > super-turbo-hiper i liczba wypłat jest nieograniczona (przynajmniej na
    > razie).

    Cóż, wniosek z tego - trzymać kasę w mbąku.
    I sprawić, żeby nowa kasa też trafiała do mbąka.
    A co, niech płacą za twoje wypłaty, skoro tak chcieli ci zrobić dobrze ;>
    Przy okazji oczywiście spełnisz warunek bezpłatności.
    Chyba że w citku jakieś oszczędnościowe jest.

> [...]
    > Jak w poniedziałek koło 12-ej kasa zjawiła się w mBanku to wyraźnie było
    > napisane, że to przyjechał Express. To już wiedziałem, że nie moja wina.

    No to widać był to express PKP ;>

> [...]
    > Nie mam czasu na walki z wiatrakami - chcę jedynie rozumieć kiedy to
    > działa, a kiedy nie. Czy to aż tak dużo?

    Napisać raz jeszcze, krótko z poleceniem (bo prosić ich nie będziemy)
    dokładnego wyjaśnienia, co się stało, i czego nie robić, by się nie powtórzyło.
    Wspomnieć o Rzeczniku Finansowym, UOKiK oraz mediach ;>

> [...]
    > a 2:00. Ale ten przelew zlecałem w sobotę koło południa.
    > Czyżby koło południa w sobotę też należało wpisać na listę godzin 'be'.

    Mnie najbardziej ciekawi ta "metodyka autoryzacji zleceń".
    Obstawiam, że przelew był za duży i poszedł do białkowej weryfikacji.
    A że skończyły się czasy "citi home office" (gdzie decyzje kredytowe przychodziły
    w sobotnie przedpołudnia ;) to nikogo tam nie było.
    Jeszcze ciekawsze,że doczłapał dopiero w poniedziałek o 12 - dolce vita w tym citku
    :)
    No oczywiście może trzeba było pójść z dzieckiem do lekarza,
    ale raczej obstawiam śniadanko, kawkę, maile - i dopiero "zajrzymy czy coś tam czeka
    w systemie" ;>

    > W odpowiedzi na te przeprosiny zapytałem czy i jak zlecając taki przelew
    > mogę wiedzieć czy zlecam go skutecznie, czy nie.
    > Na razie nie dostałem odpowiedzi.

    Gdyby nie to, że tylko 3 darmowe, to radziłbym po troszku.
    Ale jest jak jest - więc po prostu gdzie indziej trzymać kasę.
    Ja mam pod ręką możliwość wypłaty z kont w 3 różnych bankach.

    > Jak kiedyś dojrzeję do apek to może potem kiedyś dojrzeję do blika.

    Póki co możesz spróbować z santanderem - jako (chyba) jedyny pozwala
    na wystawianie czeków blik ze "zwykłego" ST.
    Warto jeszcze wspomnieć ING, które z kolei pozwala na uzyskanie kodu blik w ST.
    Hmmm, właściwie to nie wiem, czy jest jakiś bank, w którym w "zwykłym" ST
    można zlecić przelew na numer telefonu...

    Co do czeków - ostatnio coraz więcej firemek zaczyna korzystać z przelewy24,
    ale we wq*ąco okrojonej wersji bez możliwości płatności kartą - jedynie "szybki
    przelew"
    albo blik.
    Przy okazji sprawdzę, czy działają czeki blik - w każdym razie jak ostatnio płaciłem
    "zwykłym kodem" to najpierw sobie powbijałem losowe numerki - i można było więcej
    niż 6, co pozwala mieć nadzieję na zadziałanie czeku (choć to dopiero nadzieja,
    jeszcze jest to dziwaczne "hasło do czeków"- więc najpierw trza sprawdzić).
    Bo jak sprawdzałem w terminalach, co prawda dawno temu, to na czek nie było szansy -
    max. 6 znaków
    i nic więcej (dla niezorientowanych - czek ma 9 cyfr + jeszcze trzeba dopisać
    4-cyfrowe "hasło do czeków").
    Działały za to w bankomatach.
    Inna sprawa że sama implementacja czeków w bankach bywała debilna - np. takie
    inteligo
    robiło blokadę na sumę wygenerowanych czeków - i to jeszcze +5zł do każdego czeku na
    poczet
    ew. opłaty za wypłatę z "obcego" bankomatu (tak jak durny milek nie pozwala/pozwalał
    - bo może
    już naprawiali - mi wyczyścić konta przelewem do odbiorcy "zaufanego" bo koniecznie
    chciał
    15gr rezerwy za ew. hasło sms).

  • 23. Data: 2023-09-22 13:06:39
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Test czeków blik z ST santandera w przelewy24 wypadł - o dziwo - pomyślnie.
    Podając kod blik możliwe jest wpisanie albo 6 albo 9 cyfr.
    Gdy wpisze się 9 cyfr, wyskakuje jeszcze drugie okienko do wpisania
    4-cyfrowego hasła do czeków (je również można ustawić w ST).
    Tak że do płacenia blikiem przez przelewy24 nie jest potrzebna apka santander.
    Przelew momentalnie zaksięgowany u sprzedawcy.
    Nie ma też blokad - można przygotować dowolną liczbę czeków.
    Jedyna wada to ograniczenie kwoty pojedynczego czeku do 3k.

    Oraz oczywiście błąd założycielski czeków blik, czyli ograniczenie
    ważności czeku do max. 72h :(
    No ale to się da znieść przy "zakupach przez internet",
    najgorzej jest z ew. wypłatami z bankomatu.

  • 24. Data: 2023-09-22 13:14:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 22 Sep 2023 04:06:39 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    > Tak że do płacenia blikiem przez przelewy24 nie jest potrzebna apka santander.
    > Przelew momentalnie zaksięgowany u sprzedawcy.

    A przelewy24 nie maja obslugi santandera "natywnie" ?

    Ale jaki cel - chcesz żyć bez apki?
    Bedzie coraz trudniej ...

    J.

  • 25. Data: 2023-09-22 21:49:03
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-09-22 o 13:14, J.F pisze:

    > Ale jaki cel - chcesz żyć bez apki?
    > Bedzie coraz trudniej ...

    To były informacje dla mnie po moim, że jeszcze się nie przekonałem do apek.
    Nawet nie wiem jak wtedy wygląda z bezpieczeństwem - będę musiał w
    telefonie koniecznie jakieś hasło ustanowić?
    P.G.

  • 26. Data: 2023-09-22 22:12:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > Przy okazji oczywiście spełnisz warunek bezpłatności.
    > Chyba że w citku jakieś oszczędnościowe jest.

    Konto miało kiedyś jakieś zalety więc skorzystałem z jakiejś promocji.
    Konto wymagało wtedy chyba 5k miesięcznie wpłat, aby było bezkosztowe to
    przekazałem koledze, że wypłaty z firmy ma mi tam przelewać.
    Nie chcę mu niepotrzebnie mieszać. Jak będzie koniecznie trzeba to
    zmienię z powrotem na mBank.

    > Napisać raz jeszcze, krótko z poleceniem (bo prosić ich nie będziemy)
    > dokładnego wyjaśnienia, co się stało, i czego nie robić, by się nie powtórzyło.
    > Wspomnieć o Rzeczniku Finansowym, UOKiK oraz mediach ;>

    Już wcześniej napisałem drugi raz, ale nie z góry a z zapytaniem, czy
    jestem w stanie skądś wiedzieć, przed kliknięciem potwierdzam, że
    pójdzie jako Express. Nie sprawdzałem, czy coś napisali.
    Należę do ludzi mających mało czasu. Teraz (21:57) właśnie próbuję jak
    najszybciej odpisać i wybrać się w końcu z pracy do domu.

> [...]
    > w sobotnie przedpołudnia ;) to nikogo tam nie było.
    > Jeszcze ciekawsze,że doczłapał dopiero w poniedziałek o 12 - dolce vita w tym citku

    To nie jest pewna informacja. Jak żona w samochodzie usiłowała ustalić
    co się z tym dzieje to mówiła coś w stylu, że jest jako do zrealizowania
    w poniedziałek o 11. Nie mam pojęcia gdzie to widziała i czy czegoś tu
    nie zmyśliliśmy.
    Olaliśmy temat. Koło 12 w poniedziałek żona powiedziała, że doszły i
    chyba też powiedziała, że jak sprawdzała o 9-ej to nie było.
    Ja przyjąłem, że poszło zwykłym Eliksirem.

    > Póki co możesz spróbować z santanderem - jako (chyba) jedyny pozwala
    > na wystawianie czeków blik ze "zwykłego" ST.

    W Santanderze zasadniczo mamy 0. Konta nie zamknąłem bo wydaje mi się,
    że jako klient bardziej normalnie załatwię co tam trzeba z hipoteką
    (kredyt spłacił się już ponad 2 lata temu, ale to trzeba coś załatwić -
    to trzeba mieć czas).
    Coś tam przelewamy (żona pilnuje), aby minimalizować opłaty za konto.
    Może trzeba zmienić na jakieś inne (mamy takie co już go nie ma "Aktywni
    50+"). Aby przeanalizować za i przeciw zmiany też trzeba czasu.

    Żeby się rozeznać po jaki gwint potrzebne by mi było blikowanie też
    potrzeba czasu.

> [...]
    > ale we wq*ąco okrojonej wersji bez możliwości płatności kartą - jedynie "szybki

    Ja od zawsze korzystam, z szybkich przelewów i nie wysuwam nosa poza.
    Mam awersję do podawania gdziekolwiek danych karty. Tak rozumiem Twoje
    hasło o 'płatności kartą' bo to, że z mBanku szybki przelew jest (prawie
    zawsze) z KK to dla mnie to szybki przelew a nie płatność kartą.
    Prawie na pewno działa to dla KK żony i nie działa dla mojej KK.

    > Przy okazji sprawdzę, czy działają czeki blik

    Nie rozumiałem o czym piszesz, ale chyba mniej więcej zrozumiałem.
    Musiałbym ogarnąć czym się różni zwykły blik od czeków blik.

    No i się zrobiła 22:12
    P.G.