    From: t...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Wyjaśnienie dla Piotra
    Date: 13 Feb 2004 14:44:35 +0100

    Wyjaśnienie dla Piotra S. i innych zainteresowanych

    Niech k(A/B) - określa ile kosztuje jednostka waluty B w walucie A
    (wg kursu średniego), Przykładowo k(PLN/CHF) = 3 oznacza, że 1 CHF
    można kupić za 3 PLN.

    Przyjmijmy, że w momencie wprowadzania EURO,
    k(PLN/EURO) = 5, k(PLN/CHF) = 4, (*)
    czyli za 1 EURO trzeba zapłacić 5 PLN a za 1 CHF trzeba zapłacić
    4 PLN. (Wielkości te są przykładowe i każdy niech sobie wprowadzi
    takie jak przewiduje)

    Jak już wspominałem, relacje kursowe pomiędzy walutami muszą być takie,
    aby nie był możliwy arbitraż walutowy. Oznacza to (między innymi), że
    1. k(A/B) *k(B/A) = 1
    2. k(B/A)*k*(C/B)*k(A/C) = 1
    (znak = należy tu traktować jako równe w przybliżeniu)

    Z (*) wynika, że k(EURO/PLN)= 0,2 oraz

    k(EURO/PLN)*k*(CHF/EURO)*k(PLN/CHF) = 0,2 * k(CHF/EURO) * 4 =1

    czyli

    k(CHF/EURO) = 1/0,8 = 1,25 oraz k(EURO/CHF) = 0,8.

    Teraz możemy się zabrać do analizy porównawczej kredytu w PLN i kredytu
    denominowanego w CHF. Rozpatrzymy dwie sytuacje

    I. Oba kredyty są przeliczane na EURO
    **********************************
    1. Kredyt w wysokości 100.000 PLN
    2. Kurs kupna CHF w chwili otrzymania kredytu 3.00
    3. Średni kurs w momencie wprowadzania EURO:
    3a. k(EURO/PLN) = 0,20
    3b. k(EURO/CHF) = 0,80
    5. Kredyt na 10 lat, za 5 lat wprowadzenie EURO

    A. Kredyt w PLN
    1. Kapitał spłacony (w PLN): (1/2)*100.000 = 50.000
    2. Kapitał pozostały do spłaty (w PLN): (1/2)*100.000 = 50.000
    3. Kapitał pozostały do spłaty (w EURO): 50.000*0,2 = 10.000 EURO.

    B. Kredyt w CHF
    1. Początkowy kredyt w CHF: 100.000/3,0 = 33.333 CHF
    2. Kapitał spłacony (w CHF): (1/2)*33.333 = 16.666 CHF
    3. Kapitał pozostały do spłaty(w EURO): 16.666*0,8 = 13.333 EURO

    Tak więc przy kredycie denominowanym mamy w tym wypadku do spłaty
    o 13.333 - 10.000 = 3.333 EURO więcej.
    *******************************

    II. kredyt w PLN jest przeliczany na EURO, zaś kredyt w CHF
    pozostaje w tej walucie.
    A. Kredyt w PLN
    Kapitał pozostały do spłaty 10.000 EURO.
    B. Kredyt w CHF
    Kapitał pozostały do spłaty 16.666 CFH.

    Nic to jednak nie zmienia w stosunku do wariantu I, ponieważ
    na początku 16,666CHF odpowiada 13.333 EURO. Potem kurs pomiędzy
    CHF a EURO może się zmieniać, ale to już jest inny problem.
    **************************************

    Pozdrowienia Tensor1

    PS1. Jeden z kolegów odpowiada pozytywnie na moje pytanie zadane w
    poprzednim poście. "Czy ta strata (powiększona oczywiście o zwiększone
    odsetki wynikające z większego kapitału początkowego w momencie
    wprowadzenia EURO) zostanie zrekompensowana mniejszym oprocentowaniem
    do chwili wprowadzenia EURO?" Oczywiście taka sytuacja może też wystąpić.
    Ja jej nie neguję. Co więcej kapitał początkowy kredytu denominowanego
    w momencie wprowadzenia EURO może być nawet niższy (patrz post Amry),
    niż dla kredytu w PLN. Wystarczy TYLKO, że kurs średni waluty za 5-6 lat
    będzie niższy niż kurs kupna w momencie brania kredytu. Wszystko jest możliwe.
    Nie oznacza to jednak, że kredytobiorca nie powinien przynajmniej trochę
    rozumieć mechanizmów rządzących kredytami denominowanymi czy też bardzo
    prawdopodobnym wprowadzeniem EURO w Polsce.

    PS2
    > a co będzie jak ktoś bierze kredyt dzisiaj i ...
    > 1. Kredyt w wysokości 100.000 PLN
    > 2. Kurs kupna dewiz w chwili otrzymania kredytu  4.86
    > 3. Średni kurs NBP w chwili wprowadzenia EURO    3.86
    > 4. Kredyt na 10 lat, za 5 lat wprowadzenie EURO
    > :)) będzie dużo do przodu więc chyba warto ryzykować
    > pozdrawiam plusz

    Oczywiście że zyska. Czy jednak warto ryzykować, to już
    każdy indywidualnie musi sobie odpowiedzieć