  • 21. Data: 2008-04-07 08:21:42
    Temat: Re: ZBP: "(klienci) Powinni w końcu zacząć ponosić za to odpowiedzialność"
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Sat, 5 Apr 2008 23:16:53 +0200, quwert <q...@x...gazeta.pl>
    wrote:

    >ale bank odpowiada (odpowiadał) za wypłatę pieniędzy osobie nieupoważnionej

    A zgodnie z umową osobą upoważniona jest każdy, kto przedstawi
    odpowiednie kwity. Wypłacający kwity miał.

    >system mają do du..y i tyle

    Lamerzy? I owszem, głównie MS IE.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 22. Data: 2008-04-07 09:32:22
    Temat: Re: ZBP: "(klienci) Powinni w końcu zaczšć ponosić za to odpowiedzialno?ć"
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Apr 6, 4:01 pm, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > To ostatnie jest nierealne, mozna utrudnic takie cos ale do
    > niemozliwosci troche brakuje.

    Bez "rozebrania" dongle'a? Mam wrażenie, że wiesz, jak działa karta
    chipowa (kryptograficzna), więc jestem zdziwiony, że sądzisz, że
    podobnie nie może być zabezpieczony dongle. Jeśli komputer
    kryptograficzny i klucz prywatny są w "scalaku", to nie ma powodów,
    aby klucz kiedykolwiek go opuścił.
    Ale ja z kolei nie znam szczegółów działania urządzenia oferowanego
    przez Rajfiego.

    > Tak czy owak, korzystna sytuacja jest generowanie klucza przez
    > uzytkownika poza "donglem", i nastepnie zapisanie go do dongla.

    nie, znacznie lepsza to taka jak w kartach: generowanie pary kluczy w
    dongle'u.

    > Pozwala to na (opcjonalna) archiwizacje klucza, utrudnia jego
    > wydobycie z dongla, oraz nie ma problemow z jakoscia wygenerowanego
    > klucza.

    ja tam archiwizację klucza poświęciłbym w zamian za bezpieczeństwo.

    > Jeszcze jakby to odbywalo sie przy uzyciu standardowych narzedzi itd,
    > zeby nie bylo ryzyka "autorskich" wad calego procesu...

    tu się zgodzę: jakakolwiek "domowa" kryptografia to bezsens.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 23. Data: 2008-04-07 09:39:10
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Mon, 07 Apr 2008 10:21:42 +0200, Adam Płaszczyca napisał(a):

    > Lamerzy? I owszem, głównie MS IE.

    W takim razie bank powinien zastrzec w umowie, ze nie ponosi
    odpowiedzialności za pieniądze klienta, jeśli klient używa MS IE.
    ;)

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 24. Data: 2008-04-07 10:27:05
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 7 Kwi, 10:19, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    wrote:

    > Komputer klienta jest pod jego całkowitą kontrolą. Jak ktoś uzywa
    > windowsów, IE, do tego ściąga warezy i instaluje sobie wszystko jak
    > leci, to potem ma kuku.
    > --

    Znajdz na stronie rai informacje ze nie zaleca on uzywania produktow
    malomiekkiego ze wzgledu na ich slaby system zabezpieczen jaki
    oferuja. Zaloze sie o reke i pol nogi ze sam bank ma kompach wpietych
    w siec winzgrozy. Sory ale informatycy wiedza ze "siec jest tak
    bezpieczna jak najslabiej strzezony komputer w tej sieci" wiec
    powinini przewidywac to ze sa uzytkownicy ktorzy uzywaja windowsa 98
    z antywirusem ktory tylko poluje na wirusy a nie trojany. Jesli bank
    zrzuca wine na uzytkownika bo ten nie uzywal odpowiednich programow to
    powinen podac jakie programy sa odpowiednie. "Do obslugi kont
    internetowych zalecamy uzywanie konsol virutalnych na komputerach nie
    posiadajacych dyskow twardych, za szkody powstale na skutek uzywaina
    innego sprzetu bank nie ponosi odpowiedzialnosci".
    W artykule nie ma slowo o tym ze rai uzywa innego sposobu kontaktu z
    uzytkownikem dla dodatkowego zabezpieczenia konta (tokeny i sms-y)
    wiec wynika z tego dla zwyklego uzytkownika ze maja jakis myk ktory
    nie obsluzy innego czlowieka.

  • 25. Data: 2008-04-07 12:12:29
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    SzalonyKapelusznik <s...@g...com> writes:

> [...]
    > powinini przewidywac to ze sa uzytkownicy ktorzy uzywaja windowsa 98
    > z antywirusem ktory tylko poluje na wirusy a nie trojany. Jesli bank

    Nie "zrzuca". Przeciez to wlasnie uzytkownik jest winny, wiec wine
    mozna tylko z niego zrzucic (np. na bank), nie na niego.

    > bo ten nie uzywal odpowiednich programow to
    > powinen podac jakie programy sa odpowiednie.

    No jasne, bo bank oprocz bycia bankiem ma jeszcze byc ekspertem od
    komputerow dla userow.

    Rola banku jest inna, powinien stosowac takie procedury, ktore
    minimalizuja ryzyko. Np. podpisywanie zlecanych operacji przy uzyciu
    kryptografii asymetrycznej, uzywajac standardowych (= dobrze
    przetestowanych narzedzi).
    Moze jakby ustawa byla troche bardziej sensowna to by im bylo latwiej.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 26. Data: 2008-04-07 12:13:10
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> writes:

    > A zgodnie z umową osobą upoważniona jest każdy, kto przedstawi
    > odpowiednie kwity. Wypłacający kwity miał.

    Tyle ze w normalnej umowie takiego czegos nie ma.

    Co to w ogole sa "odpowiednie kwity"?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 27. Data: 2008-04-07 12:28:46
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> writes:

    > Bez "rozebrania" dongle'a? Mam wrażenie, że wiesz, jak działa karta
    > chipowa (kryptograficzna), więc jestem zdziwiony, że sądzisz, że
    > podobnie nie może być zabezpieczony dongle.

    Nie ma w tym niczego dziwnego, zreszta z karty takze mozna dane
    wyciagnac. "Chciec to moc" (no, brakuje jeszcze kilku warunkow).

    > Jeśli komputer
    > kryptograficzny i klucz prywatny są w "scalaku", to nie ma powodów,
    > aby klucz kiedykolwiek go opuścił.

    Powody moga byc. Owszem, jest to zdecydowanie trudniejsze niz "zwykle"
    oraz karty moga byc calkowicie odporne na niektore typy atakow.
    Ale calkowitej pewnosci nie ma - na przeszkodzie stoja ew. bledy w
    implementacji, podatnosc na zmiane warunkow otoczenia, i w koncu
    po prostu fizyka.

    USB dongle moze dodatkowo skladac sie z elementow dyskretnych, wtedy
    sprawa staje sie trywialna.

    Potrzeba rozebrania urzadzenia nie jest zadna przeszkoda, uzytkownik
    nie musi nic zauwazyc - w koncu nie rozpozna kopii od oryginalu.

    Moze inaczej: czy mialbys pewnosc, ze klucza nie bedzie w stanie
    wyciagnac np. NSA (agencja, nie sąd), jesli by im bardzo zalezalo?
    Nie masz pewnosci? I slusznie.

    BTW: roznica w mozliwosciach NSA i upartego nastolatka w takim
    przypadku moze byc olbrzymia albo bardzo mala.

    > nie, znacznie lepsza to taka jak w kartach: generowanie pary kluczy w
    > dongle'u.

    Nope. To daje tylko gwarancje, ze legalny user nie ma kopii. Ale
    dokladnie taka sama gwarancje moze sobie zapewnic po prostu nie
    posiadajac kopii :-)

    Natomiast reszta to same wady, w szczegolnosci nie znamy pochodzenia
    klucza prywatnego (np. jakosci generatora "losowego") - podatnosc na
    atak zwiazany ze "zwykla" slaboscia klucza oraz dodatkowo uzaleznienie
    od producenta karty/dongla.

    To ostatnie przeczy glownemu zalozeniu, ze klucz prywatny ma byc
    prywatny i mamy miec tego 100% gwarancje. Jasne ze przy niewielkich
    sumach nie ma to znaczenia, ale jesli dysponujemy juz dobrym systemem,
    to nie ma sensu go psuc tylko dlatego ze wiele nie ryzykujemy.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 28. Data: 2008-04-07 12:58:23
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Mon, 7 Apr 2008 03:27:05 -0700 (PDT), SzalonyKapelusznik
    <s...@g...com> wrote:

    >Znajdz na stronie rai informacje ze nie zaleca on uzywania produktow
    >malomiekkiego ze wzgledu na ich slaby system zabezpieczen jaki
    >oferuja. Zaloze sie o reke i pol nogi ze sam bank ma kompach wpietych

    Od kiedy to bank ma obowiązek informowac klienta o możliwych
    zagrożeniach, jakie dla tegoż klienta stwarza używanie sprzętu i
    oprogramowania wybranego przez klienta?

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 29. Data: 2008-04-07 13:00:04
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Mon, 7 Apr 2008 11:39:10 +0200, Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>
    wrote:

    >W takim razie bank powinien zastrzec w umowie, ze nie ponosi
    >odpowiedzialności za pieniądze klienta, jeśli klient używa MS IE.
    >;)

    Zastrzega, że każda osoba, która przedstawi odpowiednie hasła etc.
    będzie traktowana ako osoba upoważniona do dokonania operacji. Klient
    się na to zgadza.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 30. Data: 2008-04-07 13:01:38
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Mon, 07 Apr 2008 14:13:10 +0200, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    wrote:

    >Tyle ze w normalnej umowie takiego czegos nie ma.

    Oczywiście, że jest. Na przykład w mBankowiej jak byk masz informację,
    że każda operacja która jest zlecana przez kogoś, kto podał własciwy
    login, hasło i hasło jednorazowe jest traktowana przez bank jako
    złożona przez właściciela konta.
    --
    ___________/ GG: 3524356