  • 41. Data: 2008-04-08 06:32:04
    Temat: Re: ZBP: "(klienci) Powinni w końcu zacząć ponosić za to odpowiedzialność"
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    HINT: szyfrowanie jednokierunkowe.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 42. Data: 2008-04-08 20:03:19
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> writes:

    > HINT: szyfrowanie jednokierunkowe.

    Ile razy mozna przypominac ze w przypadku PINu nie da sie tego tak
    zrobic?

    PIN jest zbyt krotki.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 43. Data: 2008-04-08 21:10:04
    Od: "Dariusz Młyński" <m...@p...pl>

    [..]

    > Podobnie na ten temat wypowiada się Remigiusz Kaszubski ze Związku
    > Banków Polskich. - Od bardzo dawna zwracamy uwagę klientów na
    kwestie
    > związane z bezpieczeństwem, a mimo to wiele strat wciąż wynika z ich
    > niefrasobliwości. Powinni w końcu zacząć ponosić za to
    > odpowiedzialność - tłumaczy.

    A jak to się ma do "niefrasobliwości" ING, który wyłącza autoryzacje
    dla niektórych transakcji ?
    Kto wtedy będzie odpowiadal - klient czy bank ?

  • 44. Data: 2008-04-09 07:11:30
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa"

    > Ile razy mozna przypominac ze w przypadku PINu nie da sie tego tak
    > zrobic?
    >
    > PIN jest zbyt krotki.

    na tą okoliczność wymyślono "salt", po naszemu "ziarno",
    dokładane do haseł przed hashowaniem
    *** blad ***

  • 45. Data: 2008-04-09 14:39:51
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> writes:

    > na tą okoliczność wymyślono "salt", po naszemu "ziarno",
    > dokładane do haseł przed hashowaniem

    Nie, to nie na to okolicznosc, na to nie ma zadnej rady, bo nawet
    teoretycznie wiadomo ze kazdy taki przypadek jest mozliwy do zlamania
    w ciagu ulamka sekundy.

    Salt sluzy do tego, by (w przypadku hasel o "normalnej" dlugosci
    i liczbie roznych mozliwych znakow - typu np. > 10 znakow ASCII)
    utrudnic odwracanie zaszyfrowanych hasel metodami innymi niz brute
    force (np. rainbow tables).

    Innymi slowy, nie wystarczy nam juz pojedyncza tabela (uzyskana
    np. metoda slownikowa) i porownywanie zaszyfrowanych hasel:

    aaa8dfssdf908se45o2i3h4kj234 alamakota
    aabfff9e8r34i5krl324m4345309 rambo3rulez
    aac98asd09f8spdoti3lk4j5l333 &sk4b1+c($H*)AMZBzxdtr4

    itd. - tylko nalezaloby miec np. 4096 takich tabelek.

    Przy okazji salt powoduje, ze dwa jednakowe hasla (np. dwoch userow)
    nie sa juz (zwykle) jednakowe po "zaszyfrowaniu".

    Z tym ze niestety w przypadku hasel bank (serwer itd) zawsze ma dostep
    do niezaszyfrowanych wersji, niezaleznie od saltow i dlugosci/jakosci
    hasel - przynajmniej w chwili ich wprowadzania przez usera.
    Na to pomaga kryptografia asymetryczna, jesli jest oczywiscie dobrze
    zrobiona i jesli uzytkownik jest swiadomy.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 46. Data: 2008-04-10 08:44:00
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa"

    > Nie, to nie na to okolicznosc, na to nie ma zadnej rady, bo nawet
    > teoretycznie wiadomo ze kazdy taki przypadek jest mozliwy do zlamania
    > w ciagu ulamka sekundy.
    (...........)
> [...]
    > Na to pomaga kryptografia asymetryczna, jesli jest oczywiscie dobrze
    > zrobiona i jesli uzytkownik jest swiadomy.

    Zawsze mialem nadzieję, ze bank nie zna haseł w wersji niezaszyfrowanej,
    tak jak administrator nie zna hasla uzytkownikow i moze je co najwyzej
    skasowac lub ustawic na inne, jednorazowe.
    Tylko dla hasel maskowanych system bankowy musi znac cale oryginalne
    haslo a dla innych może znać, ale nie musi.
    Myslę jednak, że niestety możesz mieć rację :-(
    i dlatego nie chce hasel maskowanych, a jestem zwolennikiem podpisu
    elektronicznego, czyli wlasnie kryptografii asymetrycznej
    *** blad ***

  • 47. Data: 2008-04-10 09:35:48
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > tak jak administrator nie zna hasla uzytkownikow i moze je co najwyzej
    > skasowac lub ustawic na inne, jednorazowe.

    Administrator takze moze (zwykle) poznac hasla, wystarczy ze nieco
    zmodyfikuje oprogramowanie, ktore ich uzywa (by np. zapisywalo wpisane
    hasla). Oczywiscie administrator moze takze probowac dopasowac hasla
    zaszyfrowane (skroty crypt(), MD5 etc) do znanych hasel.

    Osobna sprawa sa hasla, dla ktorych skrot lub cos takiego jest
    obliczany przez komputer klienta - wtedy administrator nie majac
    dostepu do oprogramowania klienta nie moze tych hasel
    (niezaszyfrowanych) uzyskac (aczkolwiek na to tez sa czesto sposoby).
    Niestety pojawia sie inny problem, nie trzeba znac hasla by sie
    zalogowac (wystarczy podac skrot, do ktorego administrator ma dostep).

    Mozliwe jest takze polaczenie obu sposobow. Tak czy owak,
    administrator w takich ukladach zawsze moze sie zalogowac jako user.

    Zmienne hasla moga nie miec dokladnie tych wad, co nie znaczy ze nie
    maja zadnych.

    > Tylko dla hasel maskowanych system bankowy musi znac cale oryginalne
    > haslo a dla innych może znać, ale nie musi.
    > Myslę jednak, że niestety możesz mieć rację :-(

    Obawiam sie ze niestety jest nawet taka pewnosc.

    > i dlatego nie chce hasel maskowanych, a jestem zwolennikiem podpisu
    > elektronicznego, czyli wlasnie kryptografii asymetrycznej

    Jasne. Hasla maskowane to jest potworek, ktory - przyznaje - w pewnych
    sytuacjach moze nieco utrudnic atak (nie jest to trudnosc "o klase
    wieksza") ale tak naprawde chyba wiecej z tym klopotow niz korzysci.
    Zwlaszcza w przypadku wiekszego poziomu bezpieczenstwa to jest bez
    sensu, zas przy takim, gdzie w gre wchodza trojany, podsluchy
    telefoniczne itp. (jak przy bankowosci "dla ludu") hasla maskowane
    _byc_moze_ maja jakis sens.
    --
    Krzysztof Halasa