  • 1. Data: 2005-12-28 09:19:50
    Temat: Zapomniałam zamknąć konto - grożą mi sądem
    Od: "Zuzaczek" <z...@g...pl>

    Witam,

    Kilka lat temu miałam otwarte konto w BPH. Przestałam go używać prawie 3 lata
    temu. W grudniu zadzwoniła do mnie osoba z kancelarii prawnej informując
    mnie, że na koncie łącznie z miesięcznymi opłatami za prowadzenie konta i
    odsetkami jest do spłacenia 270 zł.

    Byłam zupełnie zaskoczona bo przez ten czas bank nie wysłał mi żadnego pisma
    z przypomnieniem, że konto istnieje. Uzsadaniali to, że korespondecja była
    dostępna w oddziale banku. Ale nieważne. Chodzi o to, że teraz kancelaria
    prawna grozi mi puszczeniem sprawy do sądu jeśli nie zapłacę całości kwoty do
    połowy grudnia (czego już nie zrobiłam).

    Nie chcę mieć konfliktów z prawem i mogę zapłacić tą kwotę, ale chcę
    rozłożenia jej na raty. Jakie są możliwości aby umorzyć tę kwotę. napisałam
    pismo, ale nie dostałam odpowiedzi od banku.

    Ponadto czy mogę skorzystać z art. 58 prawa bankowego, który mówi:

    "W razie gdy umowa rachunku oszczędnościowego nie stanowi inaczej, ulega ona
    rozwiązaniu, jeżeli w ciągu 5 lat nie dokonano na rachunku żadnych obrotów
    poza okresowym dopisywaniem odsetek, a stan środków na rachunku nie
    przekracza kwoty minimalnej ustalonej w umowie."

    NIe używałam konta od 28 miesięcy. Kwota 270 zł jest wynikiem opłat za
    prowadzenie i odsetek ustawowych.

    Czy gra jest warta wyprawki? Nie chce narażać się na jakieś sprawy sądowe i
    poświęcać czas jeśli mogłoby się okazać, że moja sprawa jest dosyć sporna.

    Czy najlepiej jest wysłać pismo do banku z informacją, że wpłacam pewną kwotę
    teraz i zobowiązuję się do spłacenia całej kowty ale mają mi zablokować
    narastanie odsetek?

    Dzięki za pomoc.

  • 2. Data: 2005-12-28 09:31:16
    Temat: Re: Zapomniałam zamknąć konto - grożą mi sądem
    Od: Przemek <c...@p...nospam.pf.pl>

    Zuzaczek napisał(a):

> [...]
    > poza okresowym dopisywaniem odsetek, a stan środków na rachunku nie
    > przekracza kwoty minimalnej ustalonej w umowie."

    Jak to się ma do Twojej sytuacji???

    Pozdrawiam
    Przemek

  • 3. Data: 2005-12-28 09:52:46
    Od: "K.K." <e...@d...wytnij.pl>

    > Jak to się ma do Twojej sytuacji???

    Odwołuje się do Art. 58 ustawy, która była już zmieniana i w obecnym
    brzmieniu podobny zapis jest w Art. 60. Podobny, bo nie 5 a tylko 2 lata i
    ta zmiana weszła w życie z dniem 01.05.2004 roku. Aktualna ustawa;
    http://skocz.pl/ust_pb

  • 4. Data: 2005-12-28 10:31:24
    Od: Michał Dąbrowski <d...@S...pl>

    Dnia Wed, 28 Dec 2005 09:19:50 +0000 (UTC), Zuzaczek napisał(a):

> [...]
    > poza okresowym dopisywaniem odsetek, a stan środków na rachunku nie
    > przekracza kwoty minimalnej ustalonej w umowie."

    Jesli faktycznie ten okres został skrócony do 2 lat, to:
    a) czy był w umowie zapis o minimalnej ilości środków?
    b) jeśli tak, to umowa jest pewnie rozwiązana, ale dług pozostał i odsetki
    lecą i sądem straszyć mogą

    IMHO pójść, pogadać, popisać pisma, podzwonić i powinni się zgodzić na
    raty. Im zależy na ściągnięciu długu, a nie na sądach i sprawach.
    Najważniejsze to pokazywać, że jest chęć spłaty.

    --
    Michał Dąbrowski
    d...@S...pl

  • 5. Data: 2005-12-28 10:38:48
    Od: "gg" <d...@d...d.>

    Użytkownik "Zuzaczek" <z...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Nie chcę mieć konfliktów z prawem i mogę zapłacić tą kwotę, ale chcę
    > rozłożenia jej na raty. Jakie są możliwości aby umorzyć tę kwotę.
    > napisałam
    > pismo, ale nie dostałam odpowiedzi od banku.

    Prawdopodobnie uznałaś tym samym ich roszczenie. Oni teraz pójdą z Twoim
    pismem do sądu i bez Twojego udziału dostaną wyrok egzekucyjny. Lepiej idz
    do nich i im zapłać sama...

    --
    pozdrawiam
    P.

  • 6. Data: 2005-12-28 11:37:42
    Od: Przemek <c...@p...nospam.pf.pl>

    K.K. napisał(a):

> [...]
    > brzmieniu podobny zapis jest w Art. 60. Podobny, bo nie 5 a tylko 2 lata
    > i ta zmiana weszła w życie z dniem 01.05.2004 roku. Aktualna ustawa;
    Ok, rozumiem, ale to nie oznacza, że nie będzie musiała pokryć prowizji.

    Pozdrawiam
    Przemek

  • 7. Data: 2005-12-28 13:16:35
    Od: Chris <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

> [...]

    > mnie, że na koncie łącznie z miesięcznymi opłatami za prowadzenie konta i

    Widzę, ze liczba fanów tego pazernego banku lawinowo rośnie ;)
    A na poważnie:
    Przeczytaj sobie wątek http://tiny.pl/xk7g dotyczący identycznej sprawy,
    a zwłaszcza weź pod uwagę treść Art. 728 Kodeksu cywilnego:

    "§ 1. Przy umowie zawartej na czas nieoznaczony bank jest obowiązany
    informować posiadacza rachunku, w sposób określony w umowie, o każdej
    zmianie stanu rachunku bankowego."

    Sprawdź, co mówi umowa na temat informowania Cię o zmianach stanu
    rachunku - może tam nigdzie nie ma Twojej pisemnej zgody na
    nieotrzymywanie wyciągów z konta?
    Obawiam się jednak, że Twoja prośba o rozłożenie płatności na raty,
    zostanie potraktowana jako uznanie ich roszczenia.
    A niezależnie od wszystkiego, możesz spróbować zainteresować
    dziennikarzy praktykami tego konkretnego banku - trochę darmowej reklamy
    im sie przyda ;)

    --
    Krzysztof

  • 8. Data: 2005-12-28 14:18:17
    Od: Przemek <c...@p...nospam.pf.pl>

    Chris napisał(a):

> [...]
    >
    > Sprawdź, co mówi umowa na temat informowania Cię o zmianach stanu
    > rachunku - może tam nigdzie nie ma Twojej pisemnej zgody na

    Nie koniecznie musi być taka zgoda często w regulaminach, umowach jest
    taki zapis, że wyciągi nię będą wysyłane jeżeli jedynymi operacjami w
    danym okresie jest tylko naliczenie prowizji.

    Pozdrawiam
    Przemek

  • 9. Data: 2005-12-28 18:14:03
    Od: ...@...c

> [...]

    > teraz i zobowiązuję się do spłacenia całej kowty ale mają mi zablokować

    Prawie wszystkie nasze banki kochane mają bardzo duży apetyt na różnego
    rodzaje kary zupełnie kosmiczne i niemające pokrycia w obowiązującym
    prawie. Niestety rzadko z niego korzystają ponieważ korzystają z BTE który
    pozwala im na takie nieczyste zagrywki ponieważ sądy nie muszą zaglądac coż
    ten bank sobie policzył.
    Tak wiec proponuje najpierw napisać reklamacje i samemu obliczyć należną
    kwotę zgodnie z prawem.
    zaległość = ilość miesięcy * koszt prowadzenia rachunku bankowego + odsetki
    karne za niespłacony kapitał.

    Najprawdopodobniej z 270 zł pozostanie ok 70-100 zł i to od razu wpłacić

    Warto reklamacje napisać z pomocą federacji konsumentów ze szeczególnym
    uwzględnieniem:
    Nielegalne opłaty to:
    - kara za niedozwolony debet przy jednoczenych odsetkach karnych z tego
    tutułu (patrz Kodeks Cywilny)
    - opłaty za wysyłanie pisma i telefony ( niedozwolone kluzule umowne:
    przerzucanie kosztów prowadzenie działaności na konsumenta )

    --
    pozdrawiam,

  • 10. Data: 2005-12-28 20:08:54
    Od: Marcin Nowakowski <m...@U...net.pl>

    Dnia 2005-12-28 14:16, osobnik Chris stwierdził, iż:
    > A niezależnie od wszystkiego, możesz spróbować zainteresować
    > dziennikarzy praktykami tego konkretnego banku - trochę darmowej reklamy
    > im sie przyda ;)

    Oczywiście. Dochodzenie należnych opłat jest naganne. Wszystko powinno
    być za darmo ;)

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl