  • 41. Data: 2005-12-08 22:43:24
    Temat: Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
    Od: Jurek Wawro <j...@W...tenar.pl>

    Glenn napisał(a):

    > Argumentacja była - tylko czas byś raczył ją przeczytać i odpowiedzieć.

    Skomentowałem wszystkie merytoryczne wypowiedzi (i kilka Twoich).
    Nie napotkałem na żaden argument potwierdzający Twoją tezę.

    > To teraz napisz czym różni się sformułowanie " prowzrostowy wydatek rządu" i
    > "wydatek rządu wpływający na wzrost".

    Po pierwsze przyznałem, że wyraziłem się nieprecyzyjnie, a po drugie -
    wyjaśniłem o co mi chodziło:

    > Ale to właśnie to oznacza - drukowanie pustego pieniądza.

    No tak - teraz rozumiem problemy z porozumieniem się.
    Jeśli będziemy dbali o to, by nie drukować pustych pieniędzy,
    to będzie oznaczało drukowanie pustych pieniędzy.
    Jak mi jeszcze powiesz, że masz prawnicze wykształcenie -
    to będę wiedział wszystko.

    > A jak chcesz "zapewnić" nie finansując? A poza tym kto Ci powiedział, że
    > cokolwiek "zapewniać" ma rząd? Rząd ma nie przeszkadzać- tylko tyle i aż
    > tyle - resztę zrobią firmy, które chcą zarobić.

    Sorry, ale poziom ogłupienia liberalizmem, jaki powyżej
    prezentujesz przekracza wszelkie możliwe granice.
    Teraz rozumiem tą alergię na Leppera.
    Spróbuj się przespać, a potem zastanowic nad różnicą
    między: "sfinansować budowę sieci", a
    "sfinansować dostęp do siec".

    [ciach]
    Na dzisiaj wystarczy

    dobranoc

    Jurek

  • 42. Data: 2005-12-08 22:45:45
    Od: Jurek Wawro <j...@W...tenar.pl>

    Glenn napisał(a):

    > Oczywiście tłumacząc, że to wszystko na te wydatki przyczyniające się do
    > wzrostu :-D Tylko inicjator wątku jak ognia unika odpowiedzi na pytanie, KTO
    > ma określać co będzie wydatkiem prowzrostowym a co nie :-) I KTO ma
    > zastopować rząd, który wypnie się na "prowzrostowość" i zacznie wydzierac z
    > NBPu więcej i więcej drukując nam wszystkim co raz większe nominały
    > banknotów :-)

    "Inicjator wątku" nigdzie nie napisał, że NBP ma mieć obowiązek
    finansować każdą zachciankę rządu.
    Podał nawet przykład - jakimi kryteriami powinien się bank centralny
    kierować.

    Jurek

  • 43. Data: 2005-12-08 23:06:43
    Od: Jurek Wawro <j...@W...tenar.pl>

    Catbert napisał(a):

    > Tak potrafię - moje liberalne ego mówi mi, że nie ma pomyślności bez
    > ciężkiej pracy i że nie da się wygenerować dobrobytu przez wirtualne
    > sztuczki - chyba, że na koszt innych - np. przyszłych pokoleń.
    >
    > Hipoteza, że omnipotentne państwo może tak zorganizować swoje działania,
    > że wygeneruje coś z niczego to czystej wody lewactwo.

    Powinieneś to koniecznie wydrukować, oprawić w ramki i powiesić nad
    łóżkiem.
    Szkoda tylko, że w najmniejszym stopniu nie odnosi się to
    do naszej dyskusji.

    J.

  • 44. Data: 2005-12-08 23:11:02
    Od: Jurek Wawro <j...@W...tenar.pl>

    Glenn napisał(a):

    > Słyszałeś o Skype?

    No skąd - przecież to informacje dostępne jedynie wybranym
    (moje gratulacje).

    > Co to znaczy "kreowanie pieniądza"?

    Założyłem, że jak ktoś się wypowiada na grupie poświęconej bankowości,
    to przynajmniej rozumie podstawowe pojęcia.

    > I co z odpowiedziami na pozostałe zadane
    > pytania?

    Przykro mi - ale najwyraźniej nie masz bladego pojcia o czym rozmawiamy,
    więc szkoda czasu (odpowiedzi na te z pyutań, które nie są zupełnie
    niedorzeczne padły - i nie moja wina, że ich nie rozumiesz).

    j.

  • 45. Data: 2005-12-08 23:24:04
    Od: maho <m...@p...net>

    Jurek Wawro napisał(a):
    > Glenn napisał(a):
    [ciach]>

    > Założyłem, że jak ktoś się wypowiada na grupie poświęconej bankowości,
    > to przynajmniej rozumie podstawowe pojęcia.

    To nie jest podstawowe pojęcie, tylko hasło, slogan, pod którym w
    zależności od interpretacji może się kryć całe spektrum całkiem różnych
    konkretów.

    pozdrav

    maHo

  • 46. Data: 2005-12-09 07:15:29
    Od: Jurek Wawro <j...@t...pl>

    maho napisał(a):

    > [ciach]>

    > To nie jest podstawowe pojęcie, tylko hasło, slogan, pod którym w
    > zależności od interpretacji może się kryć całe spektrum całkiem różnych
    > konkretów.

    1. Przejrzałem pobieżnie strony na google, na których występuje ten
    zwrot. Na kilku z nich jest traktowany jako slogan - ale to są teksty
    publicystyczne. Tam, gdzie mowa o ekonomii banków - znaczenie jest
    jednoznaczne.
    2. To pojęcie jest podręcznikowe (zob. np. W.L. Jaworski, "Bankowość.
    Podstawowe założenia.", albo
    http://www.centrumwiedzy.edu.pl/cw/index.php?sm=152&
    cb=154&bo=ad1)
    3. Dyskusja dotyczy konkretnego tekstu, w którym jest użyte jednoznacznie.

  • 47. Data: 2005-12-09 09:34:58
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Thu, 08 Dec 2005 18:29:53 +0000, Jurek Wawro napisał(a):
    > zobacz moją odpowiedź Glennowi.

    Jakoś niespecjalnie widać tam czym to "generowanie/kreowanie" pieniądza
    miałoby się różnić od dodrukowywania pustych banknotów.

    A cała sprawa rozbija się o to, że deficytu budżetowego w ogóle nie powinno
    być :> Obcinać wydatki tak długo, aż długi znikną ;)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 48. Data: 2005-12-09 10:05:42
    Od: Catbert <c...@w...pl>

    On 12/9/2005 10:34 AM, Jacek Osiecki wrote:

> [...]
    >
    > A cała sprawa rozbija się o to, że deficytu budżetowego w ogóle nie powinno
    > być :> Obcinać wydatki tak długo, aż długi znikną ;)

    W koncepcie Jurka budżet pożycza w NBP - czyli u "nikogo".
    "Nikt" (NBP) nie odczuwa bólu (w odróżnieniu od banków komercyjnych) -
    bo jest bytem abstrakcyjnym, podobnie jak Skarb Państwa.

    Z punktu widzenia modelu matematycznego można by księgować jako
    pożyczone "od Marsjan" nie od NBP.

    Nie byłoby problemu - gdyby była tylko jedna strona takiej operacji tj.
    tylko pożyczka.
    Jest jednakże druga strona - pożyczamy, by na coś wydać - i wydanie tych
    pieniędzy robi w gospodarce burdel.

    Pzdr: Witek

  • 49. Data: 2005-12-09 10:50:08
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    Catbert wrote:

    > Nie byłoby problemu - gdyby była tylko jedna strona takiej operacji
    > tj. tylko pożyczka.
    > Jest jednakże druga strona - pożyczamy, by na coś wydać - i wydanie
    > tych pieniędzy robi w gospodarce burdel.

    Według autora wątku burdelu nie będzie, bo się wyda "prowzrostowo". Ale
    które wydatki są "prowzrostowe" a które nie, kto ma to określać i kto w
    końcu pilnować to się już nie zająknął.

    przyszłość/ Woody Allen

  • 50. Data: 2005-12-09 10:57:01
    Od: Catbert <c...@w...pl>

    On 12/9/2005 11:50 AM, Glenn wrote:

    > Według autora wątku burdelu nie będzie, bo się wyda "prowzrostowo". Ale
    > które wydatki są "prowzrostowe" a które nie, kto ma to określać i kto w
    > końcu pilnować to się już nie zająknął.

    Może to być wszechwiedzący byt nadrzędny np. plenum partii
    komunistycznej :-)

    Jest też inny kandydat, całkowicie realny:
    http://tinyurl.com/c48mv

    Pzdr: Witek