  • 61. Data: 2005-12-09 18:52:29
    Temat: Re: czy obecny system finansowy Kanady (i Polski) jest niedorzeczny?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Glenn" <g...@b...pl> writes:

    > Owszem szkoda - bo skutki wszyscy znamy i spłacamy (długi Gierka).

    No, z tym to bez przesady - duza czesc tych dlugow umorzono, reszte
    mozna bylo splacic szybko. Tyle ze jesli rzad zamiast za splacanie
    bierze sie za zaciaganie nastepnych, np. z szybkoscia 40+ mld zl
    rocznie, to trudno sie dziwic.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 62. Data: 2005-12-09 20:09:32
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    Jurek Wawro wrote:

    > sorry - trochę mnie poniosło

    Najwyraźniej.

    > mogę zrozumieć nawet to, że ktoś wypowiadający się tutaj nie wie
    > na czym polega kreowanie pieniądza w systemie bankowym.

    Nie o tym usiłujesz/usiłujemy rozmawiać.

    > Ale nie potrafię zrozumieć powtarzania bzdur w odpowiedzi
    > na próby wyjaśnienia.

    A ja nie potrafię zrozumieć co Cię powstrzymuje przed odpowiedzią na
    pytania, które tu padły.

> [...]
    > Doskonały przykład: wieloletnie inwestycje Indii w kształcenie
    > informatyków - żaden komercyjny bank by tego nie sfinansował.
    > Ale te działania przyczyniły się do tego, że Indie są obecnie
    > prawdopodobnie jedną z największych potęg w dziedzinie
    > programowania komputerów, co niewątpliwie stwarza dogodne warunki
    > rozwoju kraju.
    > Inwestycją nie są oczywiście pieniądze wydawane na pensje dla
    > urzędników. Osobiście nie wydawałbym takze pieniędzy na budowę
    > autostrad (bo nas na to nie stac), ani na zborjenia (bo się

    Czyli krótko - postulujesz aby bank centralny wcielił się rolę kolejnego
    banku komercyjnego z tą różnicą, że kryteria pożyczkowe mają być mnie ostre
    a cele, na które wydane zostaną pożyczone w ten sposób pieniądze w
    zamierzeniu szlachetne. Koncepcja piękna, ale nadal nie wskazujesz
    "bezpieczników" takiego pomysłu - po przejęciu przez NBP roli zwykłego
    pożyczkodawcy nie ma już żadnej tamy dla finansowania rozmaitych pomysłów
    rządzących. Chyba nie trzeba Cię przekonywać do czego doprowadzi ten
    ziszczony sen Leppera?

    przyszłość/ Woody Allen

  • 63. Data: 2005-12-09 20:25:53
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jurek Wawro <j...@W...tenar.pl> writes:

    > Założyłem, że jak ktoś się wypowiada na grupie poświęconej bankowości,
    > to przynajmniej rozumie podstawowe pojęcia.

    Odpowiedz bylaby jednak mile widziana. Jesli chodzi o tamten artykul,
    to nie jestem pewien co autor mial na mysli, aczkolwiek nie wiem tez
    jak wyglada rzeczywista sytuacja w Kanadzie. Kreatywne rachunki, tak
    - sa, od pewnego czasu zwlaszcza, dosc jednoznacznym pojeciem.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 64. Data: 2005-12-09 20:27:45
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Catbert <c...@w...pl> writes:

    > Tak potrafię - moje liberalne ego mówi mi, że nie ma pomyślności bez
    > ciężkiej pracy i że nie da się wygenerować dobrobytu przez wirtualne
    > sztuczki - chyba, że na koszt innych - np. przyszłych pokoleń.

    Tego tez sie nie da. Tzn. da sie polowicznie - obciazyc kosztami
    przyszle pokolenia, ale bez wczesniejszego dobrobytu.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 65. Data: 2005-12-09 20:30:22
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    Jurek Wawro wrote:

    > Nie chodzi o to, żeby mogła w NBP pozyczać bezpośrednio jakaś spółka
    > (nawet skarbu państwa), ale budżet.

    Który dofinansuje jakąś spółkę, bo aktualny rząd uzna to za korzystne dla
    kraju.

    >Część wydatków budżetu skutkuje
    > pojawieniem się na rynku towarów i usług (np. wydatki na szkolnictwo).

    A zwłaszcza na przykład wydatki na kolejną nic nie wnoszącą reformę tegoż
    szkolnictwa produkującą np. kolejny szczebel szkół (bo czemu nie?) i rozrost
    administracji szkolnej.

    > Nie ma więc powodu, by ich nie ponosić - czasem nawet kosztem
    > zwiększenia deficytu.

    Który kto sfinansuje Twoim zdaniem?

    > w rzeczywistości rządy je ponoszą.
    > Nie ma powodu, by przy okazji płacić haracz bankom komercyjnym.
    > Dotczy to także dofinansowania spółek skarbu państwa.

    Taaaaa - a może tak by je sprzedać w cholerę i przestać "dofinansowywać" ?

    > Z punktu widzenia budżetu istotne są oszczędności tegoż budżetu,
    > a nie spółki.
    > Kwestia tych oszczędności wymaga rzeczywiście głębszego zastanowienia.
    > Być może byłyby one nieco mniejsze, ale jak już pisałem -
    > nie tylko o to chodzi.

    To będą oszczędności "na papierze", bo w rzeczywistości rynek oceni ryzyko
    pożyczania rządowi jako podwyższone i koszt pożyczek spoza NBP wzrośnie na
    tyle, że Twój wirtualny "zysk" zostanie zjedzony.

    > No właśnie w tym rzecz, że pewnych inwestycji nie można
    > postrzegać w izolacji. Nieco inaczej też rozumieć należy inwestycje
    > w skale państwa (przykład Indii).
    > I dlatego właśnie moim zdaniem propozycja, by bank centralny
    > udzielał takich kredytów jest godna rozważenia.

    "Pewnych" czyli których? Na to pytanie wciąż usiłuję wydobyć z Ciebie
    odpowiedź.

    > To jest kwestia dyskusyjna.
    > Pytanie Leppera - dlaczego bank centralny inwestuje
    > za granicą, w czasie gdy rząd pożycza
    > pieniądze na dużo większy procent wcale nie jest głupie.

    I odpowiedź na to też jest. Bank centralny pilnuje po prostu stanu kasy i
    jest "wędzidłem" dla różnych uszczęśliwiaczy ludu. Redukując ad absurdum
    pomysł z finansowaniem deficytu przez "tani kredyt" z NBP dochodzimy do
    sytuacji, gdy sfinansowanie deficytu w końcu powoduje wyczerpanie środków
    banku centralnego. Jak myślisz jaki procent zaśpiewałby sobie rynek w
    sytuacji, gdy NBP de facto już nie ma, a rząd musi dalej pożyczać? Pewnie
    powiesz, że do takiej sytuacji nie dojdzie, bo rząd pozyczy tylko troszeczkę
    i tylko cele szlachetne. Pytanie kto powstrzyma rząd, który dla doraźnych
    celów wyborczych, albo z głupoty pożyczy z NBP-u więcej niż troszeczkę i
    postanowi sfinansować "kiełbasę wyborczą". Czyli - wraca pytanie kto ma być
    policjantem w Twojej koncepcji.

    > Jak na razie przynajmniej nie spotkałem się z rzetelną
    > argumentacją w tej kwestii - poza oczywiście przyjmowanym
    > aksjomatem, że Lepper jest głupi

    Bo jest - dawno go nie słuchałeś widać.

    > (w tym momencie przypomniał mi się taki śmieszny poseł
    > z LPR: G. Janowski i sprawa STOEN'u.
    > Z. Gilowska przyznała kiedyś iż to on miał rację,
    > a ją wprowadzono w błąd - pewnie dlatego nie ma
    > jej już w partii najmądrzejszych).

    A cóż takiego mówił w sprawie STOENU poseł na prochach?

    przyszłość/ Woody Allen

  • 66. Data: 2005-12-09 20:47:44
    Od: Jurek Wawro <j...@W...tenar.pl>

    Catbert napisał(a):

> [...]
    na czym polega kreowanie pieniądza w systemie bankowym.
    Ale nie potrafię zrozumieć powtarzania bzdur w odpowiedzi
    Miałem zamiar zakończyc dyskusję na powyższej wypowiedzi
    (nazwanie mnie trollem w tej sytuacji jest śmieszne).
    Ponieważ jednak temat jest ciekawy - zdecydowałem się
    odpowiadać na merytoryczne wypowiedzi, prezentujące
    jaki taki poziom.

    Jurek

  • 67. Data: 2005-12-09 20:49:45
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    Jurek Wawro wrote:

    > Nie - nie sądzę, by dobrym pomysłem było udzielanie przez NBP
    > kredytów komercyjnych. Chodzi wyłącznie o kredytowanie
    > deficytu budżetowego, jeśli się on pojawia.

    Może niejasno się wyraziłam - postulujesz, aby NBP finansował deficyt (czyli
    to co m.in.robią banki komercyjne) ale na "szczególnych warunkach" (czytaj -
    taniej).

    > Od razu wyjaśnię - że nie jestem zwolennikiem nieograniczonego
    > wzrostu deficytu.

    Dobre i to :-)

    > Nie "mniej ostre", ale nieco inne.

    Co to znaczy "inne"? Biorąc pod uwagę podany przez Ciebie przykład
    szkolnictwa. Załóżmy, że rząd zaproponuje zreformowanie szkolnictwa. Na
    reformę będzie chciał kasy z NBP (bo taniej). I teraz - KTO według Ciebie ma
    oceniać czy proponowana reforma będzie "prorozwojowa", czy też np. będzie to
    jakieś ładnie wyglądające przed wyborami przetasowanie w oświacie. Sądzisz,
    że w NBP mają się znaleźć tabuny ludzi oceniający kolejne projekty rządowe
    we wszystkich możliwych dziedzinach życia i to na dodatek w perspektywie
    powiedzmy 50 lat? I wyobrażasz sobie ten wrzask, gdy NBP odmówi pożyczki ?

    > Nie chodzi o ocenę moralną (choć nie uważam, by takowa była w ekonomii
    > nie do zastosowania), ale o sens ekonomiczny w najszerszym rozumieniu.
    > Kosztem zwiększania deficytu można finansować jedynie wydatki, które
    > przynoszą w dłuższej perspektywie rozwój gospodarki.

    Pisząc "szlachetne" nie chodziło mi o moralność :-) Chodzi o to, że ktoś
    powie "wybudujmy autostrady", ktoś inny "dajmy stypendia dzieciom", trzeci
    "budujmy mieszkania dla młodych małżeństw" itp. itd. A wszyscy wyciągną
    rączkę do NBP, bo to przecież taniej :-) I co? Przezes NBP będzie chodził po
    resortach i tłumaczył ministrom, że on ma inną koncepcję :-) ?

    > Nigdzie nie postulowałem tego, by decyzje o tym - co może być
    > sfinansowane podejmował rząd.

    Więc kto.

    >On powinien przedstawić to, co chce
    > sfinansować, a bankowcy powinni ocenić - czy to jest sensowne.

    Ocenią, że nie - i co?

    > Ja zakładam, że ludzie myślący potrafią poprzez wymianę argumentów
    > uzgodnić stanowiska. W szczególnych przypadkach decyzję może
    > podejmować Sejm (w doskonałym przykładzie: wojny - bank nie
    > może odmówić jej finansowania).

    Jednym słowem jako ostatecznego "policjanta" proponujesz Sejm. Nie wydaje Ci
    się, że to jest wpuszczanie alkoholika do gorzelni?

    przyszłość/ Woody Allen

  • 68. Data: 2005-12-09 21:08:44
    Od: Jurek Wawro <j...@W...tenar.pl>

    r...@a...net.pl napisał(a):

> [...]
    > państwa?

    Nie chodzi o to, żeby mogła w NBP pozyczać bezpośrednio jakaś spółka
    (nawet skarbu państwa), ale budżet. Część wydatków budżetu skutkuje
    pojawieniem się na rynku towarów i usług (np. wydatki na szkolnictwo).
    Nie ma więc powodu, by ich nie ponosić - czasem nawet kosztem
    zwiększenia deficytu. I w rzeczywistości rządy je ponoszą.
> [...]
    nie tylko o to chodzi.

    > No patrz, a mówi się, że to krótkoterminowe kredyty są droższe :)

    Bo stosuje się mniejsze oprocentowanie. 5% rocznie przez
    10 lat da większe odsetki niż 5% na rok, no nie?
    Nie chce mi się liczyć, ale jestem przekonany, że
    obecnie dostepne długoterminowe kredyty dają bankom
    większe zdyskontowane zyski, niż kredyty krótkoterminowe.

  • 69. Data: 2005-12-09 21:23:32
    Od: Jurek Wawro <j...@W...tenar.pl>

    Marcin Kaminski napisał(a):

    > http://www.sejm.gov.pl/prawo/konstytucja/kon1.htm
    > Art 220 pkt 2.

    Masz rację (nie wiedziałem, że to zapisano w konstytucji).
    Ale oczywiście to nie jest argument rozstrzygający
    (gdyby uznano, że to ma sens - konstytucję można zmienić).

    > czy mógłbyś wyjaśnić jak ty to rozumiesz, żebyśmy
    > 'nadawali na tych samych falach'?

    Sadze, że moje poprzednie wypowiedzi to wyjasnily.
    Kreowanie pieniądza powinno być podytkowane potrzebami
    gospodarki.
    (Nawiasem mówiąc - nie uważam, by była konieczna zmiana
    ustawy o NBP po to, by bank brał pod uwagę te potrzeby).
    Część pieniędzy ma charakter gotówkowy i pod potrzeby
    kreacji takiego pieniądza drukuje się banknoty lub bije
    monety. "Druk pustego pieniądza" to skrót myślowy.
    Pusty pieniądz powstaje, gdy jest kreowany bez uwzględnienia
    potrzeb gospodarki. Nie służy on finansowaniu pojawiania się
    towarów i usług na rynku. Może to uruchmoić gwałtowne
    procesy inflacyjne, których skutki są dobrze znane.

    Jurek

  • 70. Data: 2005-12-09 21:34:48
    Od: Jurek Wawro <j...@W...tenar.pl>

    Glenn napisał(a):

> [...]

    deficytu budżetowego, jeśli się on pojawia.
    Od razu wyjaśnię - że nie jestem zwolennikiem nieograniczonego
    Zgadzam się z opiniami niektórych ekonomistów, że deficyt budżetowy
    powinien pełnić rolę pewnego rodzaju bufora. W czasach prosperity
    powinien być ograniczany, a w czasach kryzysu zwiększany (u nas
    jest odwrotnie).

> [...]

    > ziszczony sen Leppera?

    Nigdzie nie postulowałem tego, by decyzje o tym - co może być
    sfinansowane podejmował rząd. On powinien przedstawić to, co chce