  • 1. Data: 2008-08-06 16:01:56
    Temat: kredyt hipo a przewalutowanie
    Od: "BETON" <b...@m...pl>

    Witam
    W ubieglym roku wzialem kredyt hipeteczny w ing -
    na 10 lat w zlotowkach
    od tej pory po wielu podwyzkach stop rata skoczyla o 180 zl/m-c wiecej niz
    pierwsza rata.
    Zastanawiam sie nad przewalutowaniem na franki.
    W tym momencie po takiej operacji rata by mi spadla o 150zl/mc.
    jednak koszt tej operacji to kolo 1800zl

    Czy warto przewalutowac ?
    A moze poczekac az frank sie umocni ?
    A moze niedlugo stopy w zlotowkach spadną i roznica nie bedzie juz tak
    duza ?
    finanse i bankowosc nie jest moją dziedziną wiec moze tu znajdzie sie ktos
    kto ma cos ciekawego do powiedzenia w tym temacie...

  • 2. Data: 2008-08-06 20:07:21
    Temat: Re: kredyt hipo a przewalutowanie
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

> [...]
    > W tym momencie po takiej operacji rata by mi spadla o 150zl/mc.
    > jednak koszt tej operacji to kolo 1800zl

    czyli po przewalutowaniu "na czysto" wyszedlbys po 12
    miesiacach...oczywiscie doszlyby do tego koszty spreadu

    okres kredytowania jest powiedzmy sredni = 10 lat, ja nie ruszalbym tego
    kredytu, czyli splacaj dalej w PLN!

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 3. Data: 2008-08-07 06:19:24
    Od: "VincentVega" <h...@g...pl>

    Użytkownik "BETON" <b...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > finanse i bankowosc nie jest moją dziedziną wiec moze tu znajdzie sie
    > ktos kto ma cos ciekawego do powiedzenia w tym temacie...

    Jeśli się na tym nie znasz i nie chcesz bawić sie w zabezpieczenie ryzyka
    kursowego to zdecydowanie czekać na osłabienie Złotego. Wtedy ryzyko będzie
    mniejsze.

  • 4. Data: 2008-08-07 12:27:33
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

    > Jeśli się na tym nie znasz i nie chcesz bawić sie w zabezpieczenie ryzyka
    > kursowego to zdecydowanie czekać na osłabienie Złotego. Wtedy ryzyko
    > będzie mniejsze.

    a jak proponujesz zabezpieczyc ryzyko kursowe w przypadku 10-letniego
    kredytu hipotecznego?

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 5. Data: 2008-08-08 05:10:56
    Od: "VincentVega" <h...@g...pl>

    Użytkownik "RobertS" <b...@p...pl> napisał w wiadomości

    > a jak proponujesz zabezpieczyc ryzyko kursowe w przypadku 10-letniego
    > kredytu hipotecznego?
    >
    > --
    > pozdrawiam
    > RobertS
    Np. otwarcie długiej pozycji na parze walutowej CHFPLN na jednej z platform
    forexowych i zamykanie tej pozycji w częściach w miare spłacania kredytu.
    Niestety z tego co się orientuje platformy, które posiadają w swojej ofercie
    parę CHFPLN pozwalają na minimalne otwarcie/zamkniecie pozycji o wartości 10
    000 j. danej waluty a rata kredytu hipotecznego jest zazwyczaj niższa.
    Mozna to obejść otwierając na platformie, która pozwala na dowolność w
    doborze wielkości otwierania/zamykania pozycji, pozycję krótką na EURCHF i
    jednoczesnie długa na EURPLN, co sumarycznie daje długa pozycję na CHFPLN.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2008-08-08 05:43:49
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

> [...]
    > jednoczesnie długa na EURPLN, co sumarycznie daje długa pozycję na CHFPLN.

    kombinowalem w ten sposob, ale przez 10 lat nie da sie rolowac pozycji, poza
    tym są jeszcze punkty swapowe itd...otwieranie pozycji, rolowanie przez
    miesiac i nastepnie zamykanie i otwieranie nowej jest bez sensu, a na parze
    CHFPLN spread jest calkiem spory

    aby zabezpieczyc taki kredyt nalezaloby kupic 100% waluty, w ktorej jest
    kredyt i z tego rachunku splacac raty, ale to rozwiazanie rowniez jest
    dalekie od idealu

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 7. Data: 2008-08-08 06:18:06
    Od: "VincentVega" <h...@g...pl>

> [...]
    >
    > aby zabezpieczyc taki kredyt nalezaloby kupic 100% waluty, w ktorej jest
    > kredyt i z tego rachunku splacac raty, ale to rozwiazanie rowniez jest

    Jasne, że nie jest to rozwiązanie idealne. Nie wiem o co Ci chodzi z
    rolowaniem pozycji. Chyba że miałeś na myśli opcje. Otwierając pozycję long
    lub short nie masz przecież określonego "czasu trwania" i zamykasz kiedy
    uznasz za stosowne, jedynie punkty swapowe Ci odliczaja bo są ujemne dla
    takiej pozycji i na 10 lat tych punktów niestety trochę sie uzbiera. Chyba
    że zaczną podnosić stopy w Szwajcarii ale wtedy nie będzie sensu trzymac
    kredytu w CHF :).
    IMO, skoro trend umacniania Złotego cały czas trwa najlepiej zabezpieczać
    sie tylko przed ewentualnymi korektami czyli max 1 rok do przodu. Ale jak to
    mówią trend is your girlfriend... moze Cię zdradzić :)

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2008-08-09 10:57:28
    Od: "MisiekK" <d...@w...pl>

    Użytkownik "VincentVega" <h...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Jeśli się na tym nie znasz i nie chcesz bawić sie w zabezpieczenie ryzyka
    > kursowego to zdecydowanie czekać na osłabienie Złotego. Wtedy ryzyko
    > będzie mniejsze.

    Złoty właśnie trochę osłabł, a prognozy długoterminowe CHF sięgają 1,8PLN
    10 lat to dobry okres żeby oszczędzić na spłacie w CHF.
    Tylko czy Beton policzył w kosztach spread?
    --
    MisiekK