  • 1. Data: 2009-08-17 19:17:28
    Temat: wspólny rachunek osobisty małżonków z rozdzielnościąmajatkową
    Od: k...@o...pl

    mieszkający razem mężczyzna i kobieta mają wspólny
    rachunek osobisty w banku i zamierzają wziąć ślub,
    poprzedzony intercyzą o całkowitej rozdzielności
    majątkowej bez wyrównywania dorobków.

    Zdrowy rozsądek podpowiada, że chcą uniknąć tworzenia
    majątku wspólnego. Pomimo tego wspólny rachunek bankowy
    jest dla nich z wielu powodów wygodny.

    Na co powinni uważać? Jakich niespodzianek sie spodziewać?

  • 2. Data: 2009-08-17 19:58:01
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 17 Sie, 21:17, k...@o...pl wrote:

    > Na co powinni uważać? Jakich niespodzianek sie spodziewać?

    Ktoś może uznać, ze intercyza była czynnością prawną pozorną i
    próbować ją podważyć. Najczęściej jakis wierzyciel.

  • 3. Data: 2009-08-17 20:48:24
    Od: k...@o...pl

    > Ktoś może uznać, ze intercyza była czynnością prawną pozorną i
    > próbować ją podważyć. Najczęściej jakis wierzyciel.

    czy znane są jakieś wyroki sądowe w takich sprawach?

  • 4. Data: 2009-08-18 12:31:27
    Od: k...@o...pl

    > Ktoś może uznać, ze intercyza była czynnością prawną pozorną i
    > próbować ją podważyć. Najczęściej jakis wierzyciel.

    co sądzicie o następującej probie rozwiązania problemu?

    zapisać w intercyzie podział majątku a następnie dodać paragrafy:

    paragraf n
    Uwzględniając okoliczność, że banki i spółdzielcze kasy
    oszczędnościowo-kredytowe w Polsce otwierają rachunki wspólne między innymi
    mieszkającym pod różnymi adresami i nie spokrewnionym ze sobą pełnoletnim osobom
    fizycznym, nie stawiając warunku, aby współposiadacze rachunku żyli w ustawowej
    wspólnocie majątkowej, dokonany wybór umownego małżeńskiego ustroju majątkowego
    nie wyklucza możliwości zakładania i korzystania ze wspólnego rachunku w banku
    lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej.

    paragraf n+1
    W szczególności, gdy współmałżonkowie są jedynymi wspólnikami osobowej spółki
    handlowej, a umowny sposób dzielenia zysku spółki sprawia, że każdego miesiąca
    poszczególnym wspólnikom przypadać może inna procentowo część zysku spółki, na
    wniosek wspólnika potrzebującego wydać część należnego mu dochodu przed
    dokonaniem odpowiednich obliczeń i podjęciem uchwały o podziale dochodu spółki
    za ubiegły miesiąc, dopuszczalne jest przelanie całości dochodu spółki na
    rachunek wspólny, a następnie, po podjęciu stosownej uchwały, przelanie na
    odrębne rachunki małżonków należnego im dochodu lub przychodu, z uwzględnieniem
    potrącenia kwot uprzednio wypłaconych z rachunku wspólnego przez każdego z nich.

    paragraf n+2
    Głównym skutkiem wyboru umownego ustroju małżeńskiego rozdzielności majątkowej
    bez wyrównywania dorobków jest umożliwienie każdemu ze współmałżonków zachowania
    majątku osobistego nabytego przed zawarciem małżeństwa oraz majątku nabytego po
    zawarciu małżeństwa oraz uprawnień do jednoosobowego zarządzania tym majątkiem,
    a także swobodnego (z zastrzeżeniem obowiązku utrzymywania niepełnoletnich
    dzieci, które ewentualnie urodzą się w przyszłości) dysponowania dochodami, ze
    świadomością, że dochody osobiste nie będą powiększać majątku wspólnego, ale
    zwiększać majątek osobisty i będą wolne od zajęcia na poczet zobowiązań (w
    szczególności: zobowiązań kredytowych, podatkowych lub dotyczących składek ZUS)
    współmałżonka, chyba że współmałżonek kredytobiorcy poręczy konkretne
    (jednoznacznie określone) zobowiązanie kredytobiorcy albo w inny sposób
    zabezpieczy to zobowiązanie własnymi aktywami.
    =====
    wiem wiem, n+2 jest tak łopatologiczny, jakby mieli go czytać urzędnicy o niskim
    iq, ale przewiduję i takich czytelników sporządzanego dokumentu.

  • 5. Data: 2009-08-18 15:22:51
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 17 Sie, 22:48, k...@o...pl wrote:

    > czy znane są jakieś wyroki sądowe w takich sprawach?

    Nie znalazłem. Swoja opinię oparłem na orzecznictwie Stanu Kalifornia
    w tej kwestii. W miarę, jak coraz więcej ludzi w P

  • 6. Data: 2009-08-18 16:00:24
    Od: k...@o...pl

    > Nie znalazłem.
    > Swoja opinię oparłem na orzecznictwie Stanu Kalifornia w tej kwestii.

    nieco skrócona (ciągle ją redaguję) wersja zapisów intercyzy:

    paragraf n

    Wybrany umowny małżeński ustrój majątkowy nie wyklucza możliwości zakładania
    oraz korzystania ze wspólnego rachunku w banku lub spółdzielczej kasie
    oszczędnościowo-kredytowej, zwłaszcza po uwzględnieniu okoliczności, że banki i
    spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe w Polsce otwierają rachunki wspólne
    mieszkającym pod różnymi adresami i nie spokrewnionym ze sobą pełnoletnim osobom
    fizycznym, co wg nas dowodzi braku zależności między małżeńską wspólnotą
    majątkową a współposiadaniem rachunku.

    paragraf n+1

    W szczególności, gdy współmałżonkowie są jedynymi wspólnikami spółki osobowej,
    dopuszcza się przelew całości dochodu spółki na rachunek wspólny przed podjęciem
    uchwały o podziale dochodu spółki za ubiegły miesiąc, a następnie,
    po podjęciu uchwały, przelewy należnego zysku z rachunku wspólnego na odrębne
    rachunki każdego ze wspólników, z uwzględnieniem potrącenia kwot, wypłaconych
    z rachunku wspólnego.

  • 7. Data: 2009-08-18 16:03:35
    Od: k...@o...pl

> [...]
    > pełnoletnim osobom fizycznym, co wg nas dowodzi braku zależności
    > między małżeńską wspólnotą majątkową a współposiadaniem rachunku.

    moim zdaniem, powyższa argumentacja wysyła na drzewo wszystkich prawników
    którzy chcieliby podważać intercyzę na podstawie współposiadania rachunku.

    chętnie wysłucham jednak wszelkich kontrargumentów

  • 8. Data: 2009-08-18 17:16:31
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 18 Sie, 18:03, k...@o...pl wrote:

    > moim zdaniem, powyższa argumentacja wysyła na drzewo wszystkich prawników
    > którzy chcieliby podważać intercyzę na podstawie współposiadania rachunku.
    >
    > chętnie wysłucham jednak wszelkich kontrargumentów

    Natomiast nie wysyła na drzewo, niestety, współmałżonka, który w
    krytycznej sytuacji, powie, ze umowa majątkowa została zawarta dla
    pozoru i na dowód przedstawi wyciągi.

  • 9. Data: 2009-08-18 17:20:15
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 18 Sie, 18:03, k...@o...pl wrote:
> [...]

    Przeczytaj bardzo uważnie jeszcze raz ten tekst i pomyśl, czy z faktu,
    iż banki otwierają rachunki dla niesppokrewnionych osób można wysnuć
    wniosek o braku zależności między małżeńską wspólnotą majątkową a
    współposiadaniem rachunku. Moim skromnym zdaniem, z powyższego tekstu
    wynika tylko brak przeszkód ze strony banków dla zakładania tego typu
    rachunków. To, jak może to wpłynąc na prawa i obowiązki małżonków,
    banku nie interesuje. I słusznie.

  • 10. Data: 2009-08-18 17:50:59
    Od: k...@o...pl

    > Moim skromnym zdaniem, z powyższego tekstu
    > wynika tylko brak przeszkód ze strony banków dla zakładania tego typu
    > rachunków. To, jak może to wpłynąc na prawa i obowiązki małżonków,
    > banku nie interesuje. I słusznie.

    nie jestem prawnikiem, ale zasiałeś we mnie wątpliwości.

    jestem ci za to wdzięczny, bo wiem, że sprawa wymaga przemyślenia.