  • Data: 2005-02-04 11:31:49
    Temat: CLIR w bankach - nowa zaraza?
    Od: "Krzysztof K. Maj" <kmaj@USUN_TO.krak.eu.org> szukaj wiadomości tego autora

    Ponieważ lubię wiedzieć z kim przez telefon rozmawiam, więc mam u siebie
    włączoną usługę identyfikacji numeru dzwoniącego (tzw. CLIP).
    Istnieje jeszcze przeciwstawna usługa o nazwie CLIR, która polega na tym
    że osoba posiadająca tę usługę włączoną, pozostaje anonimowa, bo jej
    numer telefonu nie jest identyfikowany.
    Z CLIR-a, czyli blokady prezentacji zazwyczaj korzystają rozmaici
    spamerzy i domokrążcy telefoniczni, obawiający się (i chyba słusznie),
    ze ich natręctwo może być niemile widziane.
    Z tego między innymi względu, mam zwyczaj nie odbierać rozmów z numerów,
    które mają włączoną blokadę prezentacji numeru.
    Niestety, z niezrozumiałych dla mnie powodów do tych spamerów i różnej
    maści kombinatorów dołączyły ostatnio niektóre banki. Niedawno np.
    dokonywałem kartą płatności na większą sumę i w chwilę po operacji
    zadzwoniła mi komórka, dzwoniący miał włączonego CLIR-a.
    Chwała mBankowi za to, że natychmiast weryfikował tę operację, ale ja tę
    rozmowę odebrałem w drodze wyjątku i tylko dlatego, że domyśliłem się
    kto dzwoni i w jakiej sprawie.
    Podobne wydarzenie miało miejsce wczoraj: dzwonili z Raiffeisena by
    potwierdzić zlecenie wykonania przelewu. Za którymś razem w końcu
    podjąłem rozmowę, ale cały czas miałem duży dyskomfort psychiczny na
    samą myśl o tym, że komuś anonimowemu, kto ukrywa swój numer telefonu,
    spowiadam się ze swoich, nawet poufnych, danych identyfikacyjnych.
    Osobiście uważam, że tego typu praktyka banków jest poważnym błędem
    proceduralnym, gdyż ułatwia ewentualnym oszustom podszywanie sie pod
    bank, natomiast bank powinien być żywotnio zainteresowany właśnie tym,
    aby klient nie miał żadnych problemów z jego identyfikacją.
    A jakie jest Wasze zdanie na ten temat?

    --
    Pozdrowienia
    Krzysztof K. Maj