  • 31. Data: 2009-08-20 09:33:09
    Temat: Re: Co za BZDURA [mbank]
    Od: Tomek z Wawy <t...@t...pl>

    On 20 Sie, 11:15, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
    wrote:

    > A moze najlepiej było by... uwaga... fanfary... spojrzec na klienta
    > całosciowo (czyli zarówno na pese, nr dowodu, imie i nazwisko, date
    > urodzenia itd)??? Moze wtedy bank zorientowałby sie ze wydał jednemu
    > klintowi 2 numery ID?

    No tak, ale wydał ID, który i tak nie działał :) Ale ubawiła mnie
    sugestia, że ta klientka powinna na kartce dostać... swój poprzedni ID
    i aktualne hasło. Świetny pomysł!!! Powiedzcie kiedy to wprowadzą,
    żeby co rozsądniejsi zdążyli pozamykać rachunki.

    Jakaś procedura jednak zadziałała, co do jej logiki to można się
    spierać czy to tak powinno wyglądać, ale efekt końcowy jest ok.

  • 32. Data: 2009-08-20 09:33:24
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Aug 19, 9:18 pm, Tomek z Wawy <t...@t...pl> wrote:

    > To bardzo proste, jako klientka banku od dawna powinna bankowi
    > przekazywać informacje o wszelkich zmianach tak by bank był w stanie

    IMHO mylisz się. Klientka przyszła, pokazała dowód osobisty. Skoro
    bank miał w systemie dane starego, to dlaczego po prostu nie
    uaktualnił (przecież dwóch d.o. mieć nie można).

    > powiązanie podglądu obu kont i scalenie dwóch Bytów w jeden. Gdzie
    > bank zrobił błąd?

    nie uaktualnił posiadanych danych, gdy klientka okazała mu nowy
    dokument tożsamości (jedyne, co się zmieniło).

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 33. Data: 2009-08-20 09:38:31
    Od: Przemek <p...@g...com>

> [...]
    > całosciowo (czyli zarówno na pese, nr dowodu, imie i nazwisko, date
    > urodzenia itd)??? Moze wtedy bank zorientowałby sie ze wydał jednemu

    A tu może pojawić się problem. Dotyczący odszukiwania danych, założeń
    rozwojowych systemu bankowego.
    Inaczej wygląda podanie numeru ID i odszukanie a inaczej wygląda
    filtrowanie całej bazy danych czy klient ma już inne konta podając do
    tego tyle danych.
    Banki pracują wtedy na tz hurtowniach danych gdzie pewne operacje
    wykonują sie w nocy. Jeśli klient nie pamięta ze miał konto i chce je
    założyć to może pojawić np. online (na poczekaniu) to taka sytuacja może
    się pojawić.
    Troche trzeba poczytać od dużych bazach danych. Czasach i przeszukiwaniu
    danych.
    Popatrz na to ze strony banku. Bank ma 2 000 000 użytkowników. Załóżmy
    że 1 użytkownik może mieć kilka kont. Ja mam kilka 3 w walucie polskiej
    3 w walutach. Przyjmijmy średnio 4 konta (doliczając konta kredytowe,
    kart,itp) Mamy więc ok 8 000 000 rekordów w bazie do przeszukania.
    Pamiętajmy że klient nie pamięta czy ma konto czy go nie ma.
    Dlatego banki w większości nie zakładają kont odrazu tylko po upływie
    pewnego czasu z reguły 1 dnia gdzie takie wyszukiwanie zapuszczone jest
    na noc. (pamiętajmy że przeszukiwanie poledać będzie na sprawdzeniu
    peselu, imienia, nazwiska, adresu, miejscowości, kodu pocztowego i
    innych) Czyli 8 000 000 x najmniej 6 co daje liczbę do odszukania.

    I jak to ma się odbywać w mKiosku ?

    Ale to tylko teoria.
    W gruncie wg mnie i tak dobrze sie stało że konto działa, odrazu
    przypięte jest konto gdzie mama jest pełnomocnikiem itp.

  • 34. Data: 2009-08-20 09:41:24
    Od: Tomek z Wawy <t...@t...pl>

    On 20 Sie, 11:33, Jarek Andrzejewski <p...@g...com> wrote:

    > IMHO mylisz się. Klientka przyszła, pokazała dowód osobisty. Skoro
    > bank miał w systemie dane starego, to dlaczego po prostu nie
    > uaktualnił (przecież dwóch d.o. mieć nie można).

    Bo nie miał ku temu powodów? Dyspozycji? Nie miał pewności, że to ta
    sama osoba? Może dlatego, że pracownik mPunktu sprawdza tylko zgodność
    tego co ma na papierze ze stanem faktycznym i nie ma prawa ingerować
    we wniosek?

    > nie uaktualnił posiadanych danych, gdy klientka okazała mu nowy
    > dokument tożsamości (jedyne, co się zmieniło).

    Z tego co wiem to klientka uważała, że nie jest w ogóle klientką
    banku... A do uaktualnienia danych jest zobowiązany regulaminem
    Posiadacz konta, bo to on ustanawiał Pełnomocnika do rachunku:

    "§ 77.
    1. Posiadacz rachunku jest zobowiązany informować mBank o każdej
    zmianie danych osobowych przekazanych mBankowi."

  • 35. Data: 2009-08-20 09:44:04
    Od: Przemek <p...@g...com>

    Kupuje telewizor bo nie pamiętam że mam w domu. Teraz problem bo mam
    jedną antenę. Ale i tu rozwiązanie bank daje rozgałężnik.
    Ja mam pretensje że nie dał od razu (bo powinien wiedzieć ze mogę mieć
    telewizor w domu).

  • 36. Data: 2009-08-20 09:45:16
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail t...@t...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

> [...]
    > i aktualne hasło. Świetny pomysł!!! Powiedzcie kiedy to wprowadzą,
    > żeby co rozsądniejsi zdążyli pozamykać rachunki.

    no, no.
    A twoim zdaniem, co ma zrobic klient który zgubił swoje ID?

    > Jakaś procedura jednak zadziałała, co do jej logiki to można się
    > spierać czy to tak powinno wyglądać, ale efekt końcowy jest ok.

    Ta, zadziałała procedura, ze to klientka musiała wskazac bankowi, ze zrobił
    cos, czego klientowi nigdy nie powinno sie udac uzyskac.
    Bo rozumiem, ze zgodnie z procedurami mbanku - klient nie moze posiadac
    dwoch ID?
    To fajne te procedury, ktore umozliwiaja takie rzeczy.

    "Początek i koniec zawsze są jednością."
    Frank Herbert

  • 37. Data: 2009-08-20 09:47:49
    Od: Przemek <p...@g...com>

    > A twoim zdaniem, co ma zrobic klient który zgubił swoje ID?

    Zapytać jakie jest ID ?

  • 38. Data: 2009-08-20 10:00:16
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail p...@g...com napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

> [...]
    > jedną antenę. Ale i tu rozwiązanie bank daje rozgałężnik.
    > Ja mam pretensje że nie dał od razu (bo powinien wiedzieć ze mogę mieć

    ja juz abstrachuje, ze nie wiadomo z kim dyskutjesz (netykieta!!!,
    cytowanie!!!) ale takiego bezsensownego porównania to juz dawno nie
    widziałem.

    "Lubię pracę. Praca mnie fascynuje. Potrafię godzinami
    siedzieć i przyglądać się jej." Jerome K. Jerome

  • 39. Data: 2009-08-20 10:00:17
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > peselu, imienia, nazwiska, adresu, miejscowości, kodu pocztowego i
    > innych) Czyli 8 000 000 x najmniej 6 co daje liczbę do odszukania.

    po pierwsze jednak nie 8 milionów rekordów a 2 miliony bo przeciez bank nie
    bedzie szukał klienta w tabeli z kontami tylko w tabeli z klientami,
    prawda?
    Po drugie, ja nie twierdze, ze ta informacja powinna pojawic sie na stronie
    (co prawda nie widze wielkiego niebezpieczenstwa, ze ktos dowie sie iz mam
    gdzies konto, niemniej wskazano ze moznaby tak to sprawdzic).
    Ale zwracam uwage, ze klietka złozyła wniosek przez net, po czym pojechała
    do mPunktu i ta weryfikacja powinna odbyc sie gdzies pomiedzy. I jest czas
    na sprawdzenie, na przetwarzanie nocne itd.
    Zreszta nie przesadzajmy - select na bazie majacej 2 miliony rekordów to
    nie jest znowu jakies wielkie wyzwanie dla dzisiejszych systemów.

    "Każdy kiedyś osiągnie najwyższy stopień niekompetencji
    Tylko że politycy go osiągają tuż po wyborach"

  • 40. Data: 2009-08-20 10:10:36
    Od: Przemek <p...@g...com>

    Po bazie nie idzie jeden SELECT bo oddziałów które zadają takie
    zapytania może być wiecej i idą jeszcze inne operacje nie tylko
    wyszukanie pani mamy. (kolejka)

    Może być klient który miał konto i zostało zamknięte więc trzeba
    sprawdzić czy takie ma konta. Więc najpierw w "tabeli" użytkownicy potem
    konta.

    A spróbuj zapuścić sobie w takiej 2 000 000 tabeli wyszukiwanie
    użytkownika po tylu danych. Zeby zwiększyć prawdopodobieństwo
    prawidłowego wyszukiwania podobnych dorzuć LIKE (bo może literówka) i
    bedziesz troche czekał a pamiętaj że jeden nie jesteś. Bazy są w oddali
    i dobijających wielu)

    Dla mnie to szkoda tematu. Sprawa załatwiona tylko klient piszący posta
    strasznie nerwowo zareagował zupełnie bez sensu. Przecież to też jego wina.