  • 1. Data: 2008-11-04 11:04:12
    Temat: EURO - Wplyw wprowadzenia euro na poziom cen
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Jeden z projektów badawczy na zlecenie BISE (NBP)
    Czas skonczyc pieprzyc o cenach i okradaniu.
    Bandytom z PIS trzeba powiedziec STOP OKLAMYWANIU I STRASZENIU

    WNioski

    INFLACJA
    Wprowadzenie euro do obiegu gotówkowego w srednim okresie
    nie wpłyneło na stabilnosc cen w strefie euro
    Nie doprowadziło takze do dodatkowego przyspieszenia inflacji
    (HICP) w krajach o nizszym wzglednym poziomie cen ...
    ..., jednak w krótkim okresie miało istotny wpływ na wzrost
    inflacji (srednio o dodatkowe 0,6 pkt. proc. r/r) w styczniu
    2002 r. (pierwszy miesiac funkcjonowania waluty w obiegu
    gotówkowym) Pewien wzrost cen juz pod koniec 2001 r., tj. jeszcze przed
    wymiana waluty
    Nakaz podwójnego kwotowania statystycznie istotny -
    (czesciowo) ograniczał wzrost cen w okresie wprowadzania
    euro do obiegu gotówkowego

    USLUGI
    Brak istotnego wpływu członkostwa w strefie euro (po
    wprowadzeniu wspólnej waluty do obiegu gotówkowego) na
    dynamike cen usług w srednim okresie
    W okresie wprowadzania euro do obiegu gotówkowego wpływ
    na wzrost dynamiki cen usług konsumpcyjnych juz w 2001 r.
    i kilku miesiacach 2002 r. (efekt stycznia 2002 r. nie był
    najsilniejszy)
    Wpływ nakazu podwójnego kwotowania na dynamike cen
    usług konsumpcyjnych statystycznie nieistotny

    TOWARY
    Członkostwo w strefie euro oddziaływało w kierunku
    przyspieszenia dynamiki cen towarów od 2002 r.
    wieksze w krajach o nizszym wzglednym poziomie cen towarów
    konsumpcyjnych ) proces konwergencji cen
    nasilenie powyzszych zaleznosci w latach 2004 - 2006
    efekt ,,procesu doganiania"? Wzrost PKB a ceny towarów
    i usług: teoria vs. empiria (por. Wozniak 2008)
    efekt wiekszej przejrzystosci i porównywalnosci cen?
    W okresie wprowadzania euro do obiegu gotówkowego wpływ
    tego procesu na wzrost dynamiki (r/r) cen towarów
    konsumpcyjnych juz w grudniu 2001 r., ale najwiekszy w
    styczniu 2002 r. (przecietnie o ok. 0,76 pkt. proc.)
    Wpływ nakazu podwójnego kwotowania na dynamike cen
    towarów konsumpcyjnych statystycznie istotny

    ZYWNOSC
    W okresie 2002 - 2006 wpływ członkostwa w strefie euro (po
    wprowadzeniu wspólnej waluty do obiegu gotówkowego) na
    dynamike cen zywnosci statystycznie nieistotny
    jednak istotny wpływ na wzrost dynamiki cen zywnosci w roku
    poprzedzajacym wymiane waluty narodowej na euro (2001 r.),
    a takze w roku 2003 i - potwierdzony przez jedna metode
    estymacji - w roku 2002 i 2006.
    W okresie wprowadzania euro do obiegu gotówkowego silny
    efekt stycznia 2002 r. dla tempa wzrostu cen zywnosci (wzrost
    srednio o ponad 1 pkt proc.), ale w kolejnych miesiacach efekt
    przeciwny (oddziaływanie w kierunku spadku dynamiki cen
    zywnosci)
    Wpływ nakazu podwójnego kwotowania na dynamike cen
    zywnosci statystycznie nieistotny

    RESTAURACJE I HOTELE
    Brak istotnego wpływu członkostwa w strefie euro (po
    wprowadzeniu wspólnej waluty do obiegu gotówkowego) na
    dynamike cen w restauracjach i hotelach w srednim okresie
    w podziale na lata: efekt roku 2002 i 2004 (w 2004 r. efekt
    silniejszy w krajach o nizszym wzglednym poziomie cen)
    W okresie wprowadzania euro do obiegu gotówkowego silny
    efekt stycznia 2002 r. dla tempa wzrostu cen w restauracjach
    i hotelach (wzrost przecietnie o ok. 0,9 pkt proc.), ale tez
    wpływ na wzrost dynamiki cen juz w 2001 r., a takze w innych
    miesiacach 2002 r.
    Nakaz podwójnego kwotowania statystycznie istotny -
    (czesciowo) ograniczał wzrost cen w restauracjach i hotelach
    w okresie wprowadzania euro do obiegu gotówkowego

    REKRACJA I KULTURA
    Brak istotnego wpływu członkostwa w strefie euro (po
    wprowadzeniu wspólnej waluty do obiegu gotówkowego) na
    dynamike cen w kategorii: Rekreacja i kultura w srednim
    okresie
    Wbrew szacunkom Eurostatu, nie potwierdzono takze
    krótkookresowych efektów cenowych dla kategorii: Rekreacja
    i kultura

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/

  • 2. Data: 2008-11-04 11:14:32
    Temat: Re: EURO - Wplyw wprowadzenia euro na poziom cen
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Jan Strybyszewski schrieb:
    > Jeden z projektów badawczy na zlecenie BISE (NBP)
    > Czas skonczyc pieprzyc o cenach i okradaniu.
    > Bandytom z PIS trzeba powiedziec STOP OKLAMYWANIU I STRASZENIU

    Badania badaniami, ale ja nic nie rozumiem z tego, co tam napisali, a po
    drugie, kto odda emerytom ich 240 zl, ktore straca w wyniku wprowadzenia
    euro?*

    * Przecietna reakcja szarego obywatela.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 3. Data: 2008-11-04 12:41:15
    Od: "MacGregor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> napisał w wiadomości

    > Badania badaniami, ale ja nic nie rozumiem z tego, co tam napisali, a po
    > drugie, kto odda emerytom ich 240 zl, ktore straca w wyniku wprowadzenia
> [...]
    Słyszałem o tych 240 zł,
    tylko brakuje mi jeszcze informacji, jakiego okresu dotyczy te 240 zł:
    miesiąca, roku czy całego okresu pobierania emerytury ?

    --
    Pozdrawiam,
    Maciej Chmielewski vel MacGregor

  • 4. Data: 2008-11-04 12:46:39
    Od: Maverick <k...@N...pl>

    MacGregor wrote:
    > U?ytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> napisa? w wiadomo?ci

    > S?ysza?em o tych 240 z?,
    > tylko brakuje mi jeszcze informacji, jakiego okresu dotyczy te 240 z?:
    > miesi?ca, roku czy ca?ego okresu pobierania emerytury ?

    To nie wazne (bo pewnie okresu kilku lat) - ale za to jak brzmi!!

    Pewnie 10-15% tlumu i tak nie wie co to euro i z czym sie wiaze - ale
    J.K. powiedzial ze to cos zlego, no i ojciec R. mowil ze stracimy - a to
    oznacza ze kazdy straci.

    --
    Regards,
    Maverick

  • 5. Data: 2008-11-04 21:30:04
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik Maverick napisał:

> [...]
    >
    > Pewnie 10-15% tlumu i tak nie wie co to euro i z czym sie wiaze - ale
    > J.K. powiedzial ze to cos zlego, no i ojciec R. mowil ze stracimy - a to

    Ale Bild Zeitung Polen, przepraszam, Fakt, napisał w zeszłym tygodniu,
    że jest za euro, bo to jest dobre dla zwykłych ludzi. Oni przecież
    zawsze walczą o interesy zwykłych ludzi i to skutecznie ("Ustawa Faktu
    przyjęta" etc.) ;-P

    Przemek

  • 6. Data: 2008-11-04 21:57:53
    Od: "koment" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jan Strybyszewski" <g...@...pl> napisał w wiadomości
    > Jeden z projektów badawczy na zlecenie BISE (NBP)
    > Czas skonczyc pieprzyc o cenach i okradaniu.
    > Bandytom z PIS trzeba powiedziec STOP OKLAMYWANIU I STRASZENIU

    Pierwsza sprawa - statystyka jest piękna
    http://www.nbp.pl/Home.aspx?f=aktualnosci/Wiadomosci
    _2008/necmod.html
    Począwszy od czerwca br. Narodowy Bank Polski rozpocznie obliczanie i publikację
    nowej miary inflacji bazowej - inflacji bazowej po wyłączeniu cen żywności i
    energii. W ramach nowej miary inflacji bazowej z koszyka CPI wyłączane będą -
    oprócz cen żywności i napojów bezalkoholowych - także ceny energii, na które
    składają się ceny paliw oraz ceny nośników energii (gaz, energia elektryczna,
    opał etc.).

    No i tym sposobem można sie bawić w statystyke. Nie ma porównania między miarami
    w różnych krajach - jest niby ogólna "zgodność" z tym co sie robi gdzie indziej.
    Zapyta ktoś - oczywiście po co to? Ano po to żeby robić moherowe berety w ciula
    z ich emeryturami -bo skoro inflacji dużej niet to po co waloryzować
    świadczenia? No i kryterium do wejścia w strefe OJRO spełnione. Porównywanie
    koszyków dóbr w Hiszpanii i Polsce lub innym kraju, gdzie kultura i tradycja, a
    także KLIMAT wymusza inny zestaw konsumowanych dóbr.

    Druga sprawa, skoro np taka Grecja mogła pobawić się statystykami i weszła do
    strefy OJRO to i my możemy, a że ludzie marudzą... no skoro już weszl do OJRO,
    to fakt że ściemniali już nie ma znaczenia.

    Trzecia sprawa, okres przejściowy i sam moment ustalenia kursu wymiany. Ciekawe
    czemu nie ma edukacji o tym, jak można spekulować, i jakie mogą być konsekwencje
    spekulantów? Duży gracz mający duży kapitał może manewrować - i w odpowiednim
    momencie wykonać ruch, że przelicznik walut będzie dla plebsu niekorzystny.
    Skoro premier rzuci sobie hasło 'ojro 2012, bo tak mi powiedział jego rzecznik
    PR' i rynek reaguje od razu wahaniami waluty (ilu zarobiło tego dnia?) to co
    dopiero jak będzie przeciek o kursie wymiany PLN na OJRO?

    Czwarta sprawa - zarobki. Jeśli we Francji wynagrodzenie minimalne oscyluje w
    granicach 1000 ojro (netto), a w Polsce Średnia krajowa oscyluje w graniach
    3000zł (Brutto) no to po jakim kursie trzeba wymienić walute zł na ojro, żeby
    sie okazało że pracownik ma porównywalne zarobki? wg obecnego kursu średniego
    NBP (04.11.2008 strona nbp.pl) 1ojro = 3,5498, czyli 1000EUR = 3549,80, czyli
    średnia krajowa jest poniżej MINIMALNEJ płacy. Więc z czym do ludzi? Prosze
    wyjaśnić emerytowi który ma 1000zł, że przy kursie 3,5498 na EUR to jest 281,71
    EUR, co we Francji nie jest nawet minimum egzystencjalnym. Porównanie samych
    wynagrodzeń zresztą nie powinno być oderwane od porównania podatków - bo bez
    urazy ale krew człowieka zalewa widząc ile z pensji brutto zostaje netto. Może i
    podatki jakoś by uEUROwić?

    Piąta sprawa - polityka pieniężna. Jeśli ktoś pyta o korzyści to czemu nie
    powiedzieć, zamiast naszych władz monetarnych, które niejako znają swoje
    podwórko - o losach polityki pieniężnej ma decydować gremium w którym jest 1
    Polak i ponad 20 innych osób które mają Polskę tam gdzie tzw Sitwa SLD =wg słów
    Pana byłego premiera Oleksego.

    Każdy kto studiował ekonomię wie, że jeśli polityka pieniężna i polityka
    gospodarcza nie idą w parze (a przynajmniej nie są ze sobą sprzeczne), to taki
    system nigdy nie będzie funkcjonował prawidłowo. Jeśli w Unii OJOROpejskiej
    polityka pieniężna ma być wspólna, a każde niemcy i francje pokazują że polityka
    gospodarcza jest prowadzona wyłącznie dla swoich korzyści (także temat rury pod
    Bałtykiem po co Unia sie miesza między sojuz BERLIN -MOSCOW) to taki system musi
    upaść.

    Oby to się stało jak najszybciej :) jak piękny związek sjocjalistycznych
    rjepublik radjieckich tak samo unia ojropejska skończy i niech jej ziemia lekką
    będzie.

    koment

  • 7. Data: 2008-11-04 22:21:21
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    koment schrieb:

> [...]
    > strefe OJRO spełnione. Porównywanie koszyków dóbr w Hiszpanii i Polsce
    > lub innym kraju, gdzie kultura i tradycja, a także KLIMAT wymusza inny

    Czegos nie zrozumiales.

    Komunikat ten nie znaczy, ze "od czerwca w sklad inflacji nie bedzie
    wliczana zywnosc i energia", co zdajes sie sugerowac.

    Oczywiscie, w statystyke bawic sie mozna:

    http://www.nbp.pl/home.aspx?F=/statystyka/bazowa/baz
    owa.htm

    Narodowy Bank Polski oblicza i publikuje sześć miar inflacji bazowej:

    * inflacja bazowa po wyłączeniu cen kontrolowanych,
    * inflacja bazowa po wyłączeniu cen o największej zmienności,
    * inflacja bazowa po wyłączeniu cen o największej zmienności i cen paliw,
    * inflacja bazowa po wyłączeniu cen żywności i cen energii,
    * inflacja bazowa po wyłączeniu cen żywności i cen paliw (inflacja
    "netto",),
    * 15% średnia obcięta.

    No, chyba ze masz zastrzezenia do tego, ze ktos w NBP za pieniadze
    podatnikow bada rozne modele inflacji. Zamiast np. przeznaczyc te
    pieniadze na budowe "swiatyni opatrznosci" ;)

    A tak w ogole, to dane o "oficjalnej" inflacji publikuje chyba GUS, a
    nie NBP?

    (...)

> [...]
    > oscyluje w graniach 3000zł (Brutto) no to po jakim kursie trzeba
    > wymienić walute zł na ojro, żeby sie okazało że pracownik ma

    Tak wiec dobrze byloby przeliczyc po kursie 1 zl = 1 euro?
    Albo najlepiej 1 zl = 100 euro, wszyscy zyliby dostatnio. Ba, nie trzeba
    by pracowac, bo z najmniejszego zasilku starczyloby na cala rodzine.

    Innymi slowy: skad zalozenie, ze we wszystkich panstwach pensja powinna
    byc porownywalna?

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 8. Data: 2008-11-04 22:41:50
    Od: "koment" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > "swiatyni opatrznosci" ;)
    >
    > A tak w ogole, to dane o "oficjalnej" inflacji publikuje chyba GUS, a nie NBP?

    Nie podważam sensu badania różnych modeli, tylko pokazałem, że czasem przy
    liczeniu można penwne rzeczy wyjąć w założenia i wtedy ładnie wygląda.
    Oczywiście w mediach rzadko kiedy ktoś zlituje sie nad biednym ludem i wyjaśni o
    czym właściwie mówi. I która inflacja będzie brana pod uwagę do kryteriów
    przystąpienia do strefy ojro.

> [...]
    > pracowac, bo z najmniejszego zasilku starczyloby na cala rodzine.
    >
    > Innymi slowy: skad zalozenie, ze we wszystkich panstwach pensja powinna byc

    Nie zakłdam że pensja w różnych krajach ma być identyczna. Pytanie tylko jakie
    skutki społeczne i ekonomiczne (również na wydajność pracy i motywacje
    pracowników) może mieć wymiana waluty bez przemyślenia polityki fiskalnej kraju
    oraz innych czynników. Brak debaty o tym.
    Sama wymiana zł na ojro może mieć podobne dla nas skutki jak zatrzymanie sie na
    lewym pasie autostrady.

    PS. na marginesie: Skoro padło hasło o budowaniu obiektów sakralnych i
    finansowaniu ich (także przez osoby które są niewierzące, innego wyznania itd,)
    to ja tylko odniose to do jednego tematu: z jakiej racji z moich podatków
    finansuje sie debilne partie polityczne?

    Koment

  • 9. Data: 2008-11-04 22:52:24
    Od: "BG" <nomail@at_all.pl>

    W artykule news:gepa7b$99j$1@news.onet.pl,
    niejaki(a): Jan Strybyszewski z adresu <g...@...pl> napisał(a):

    > Jeden z projektów badawczy na zlecenie BISE (NBP)
    > Czas skonczyc pieprzyc o cenach i okradaniu.
    > Bandytom z PIS trzeba powiedziec STOP OKLAMYWANIU I STRASZENIU

    Dla otrzezwienia proponuje przeczytac cos wiecej, niz tylko obowiazkowa
    unijna literature, np. to:
    http://www.naszdziennik.pl/index.php?typ=po&dat=2008
    1030&id=po01.txt

> [...]
    > ..., jednak w krótkim okresie miało istotny wpływ na wzrost
    > inflacji (srednio o dodatkowe 0,6 pkt. proc. r/r)

    I jeszcze ciekawostka zwiazana tematycznie:
    "Włoski pełnomocnik ds. gwarantowania cen Antonio Lirosi zapowiedział,
    że zajmie się energicznie rozwiązaniem zagadki: jakim cudem makaron
    zdrożał w ciągu roku o 32 proc., podczas gdy zboża staniały o przeszło
    połowę." - wiecej tutaj:
    http://fakty.interia.pl/ciekawostki/news/wloska-zaga
    dka-makaronowa,1204280,18

  • 10. Data: 2008-11-04 22:59:57
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    BG schrieb:

    (...)

    > I jeszcze ciekawostka zwiazana tematycznie:
    > "W?oski pe?nomocnik ds. gwarantowania cen Antonio Lirosi zapowiedzia?,
    > ?e zajmie si? energicznie rozwi?zaniem zagadki: jakim cudem makaron
    > zdro?a? w ci?gu roku o 32 proc., podczas gdy zbo?a stania?y o przesz?o
    > po?ow?." - wiecej tutaj:
    > http://fakty.interia.pl/ciekawostki/news/wloska-zaga
    dka-makaronowa,1204280,18

    Sugerujesz, ze makarony w 2008 roku zdrozaly we Wloszech na skutek
    zastapienia wloskiego lira przez euro w roku 2002? Niezle ;)

    Mnie ciekawi inna "zagadka makaronowa": dlaczego makarony sa ok. 30-50%
    drozsze w Polsce niz w Niemczech, mimo ze zboza sa tansze w Polsce?

    Ceny sprawdzane w dyskontach, hipermarketach itp.; makarony "bezmarkowe"
    lub marki sieci spozywczej.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org