    From: "koment" <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: EURO - Wplyw wprowadzenia euro na poziom cen
    Date: Tue, 4 Nov 2008 22:57:53 +0100

    Użytkownik "Jan Strybyszewski" <g...@...pl> napisał w wiadomości
    news:gepa7b$99j$1@news.onet.pl...
    > Jeden z projektów badawczy na zlecenie BISE (NBP)
    > Czas skonczyc pieprzyc o cenach i okradaniu.
    > Bandytom z PIS trzeba powiedziec STOP OKLAMYWANIU I STRASZENIU

    Pierwsza sprawa - statystyka jest piękna
    http://www.nbp.pl/Home.aspx?f=aktualnosci/Wiadomosci
    _2008/necmod.html
    Począwszy od czerwca br. Narodowy Bank Polski rozpocznie obliczanie i publikację
    nowej miary inflacji bazowej - inflacji bazowej po wyłączeniu cen żywności i
    energii. W ramach nowej miary inflacji bazowej z koszyka CPI wyłączane będą -
    oprócz cen żywności i napojów bezalkoholowych - także ceny energii, na które
    składają się ceny paliw oraz ceny nośników energii (gaz, energia elektryczna,
    opał etc.).

    No i tym sposobem można sie bawić w statystyke. Nie ma porównania między miarami
    w różnych krajach - jest niby ogólna "zgodność" z tym co sie robi gdzie indziej.
    Zapyta ktoś - oczywiście po co to? Ano po to żeby robić moherowe berety w ciula
    z ich emeryturami -bo skoro inflacji dużej niet to po co waloryzować
    świadczenia? No i kryterium do wejścia w strefe OJRO spełnione. Porównywanie
    koszyków dóbr w Hiszpanii i Polsce lub innym kraju, gdzie kultura i tradycja, a
    także KLIMAT wymusza inny zestaw konsumowanych dóbr.

    Druga sprawa, skoro np taka Grecja mogła pobawić się statystykami i weszła do
    strefy OJRO to i my możemy, a że ludzie marudzą... no skoro już weszl do OJRO,
    to fakt że ściemniali już nie ma znaczenia.

    Trzecia sprawa, okres przejściowy i sam moment ustalenia kursu wymiany. Ciekawe
    czemu nie ma edukacji o tym, jak można spekulować, i jakie mogą być konsekwencje
    spekulantów? Duży gracz mający duży kapitał może manewrować - i w odpowiednim
    momencie wykonać ruch, że przelicznik walut będzie dla plebsu niekorzystny.
    Skoro premier rzuci sobie hasło 'ojro 2012, bo tak mi powiedział jego rzecznik
    PR' i rynek reaguje od razu wahaniami waluty (ilu zarobiło tego dnia?) to co
    dopiero jak będzie przeciek o kursie wymiany PLN na OJRO?

    Czwarta sprawa - zarobki. Jeśli we Francji wynagrodzenie minimalne oscyluje w
    granicach 1000 ojro (netto), a w Polsce Średnia krajowa oscyluje w graniach
    3000zł (Brutto) no to po jakim kursie trzeba wymienić walute zł na ojro, żeby
    sie okazało że pracownik ma porównywalne zarobki? wg obecnego kursu średniego
    NBP (04.11.2008 strona nbp.pl) 1ojro = 3,5498, czyli 1000EUR = 3549,80, czyli
    średnia krajowa jest poniżej MINIMALNEJ płacy. Więc z czym do ludzi? Prosze
    wyjaśnić emerytowi który ma 1000zł, że przy kursie 3,5498 na EUR to jest 281,71
    EUR, co we Francji nie jest nawet minimum egzystencjalnym. Porównanie samych
    wynagrodzeń zresztą nie powinno być oderwane od porównania podatków - bo bez
    urazy ale krew człowieka zalewa widząc ile z pensji brutto zostaje netto. Może i
    podatki jakoś by uEUROwić?

    Piąta sprawa - polityka pieniężna. Jeśli ktoś pyta o korzyści to czemu nie
    powiedzieć, zamiast naszych władz monetarnych, które niejako znają swoje
    podwórko - o losach polityki pieniężnej ma decydować gremium w którym jest 1
    Polak i ponad 20 innych osób które mają Polskę tam gdzie tzw Sitwa SLD =wg słów
    Pana byłego premiera Oleksego.

    Każdy kto studiował ekonomię wie, że jeśli polityka pieniężna i polityka
    gospodarcza nie idą w parze (a przynajmniej nie są ze sobą sprzeczne), to taki
    system nigdy nie będzie funkcjonował prawidłowo. Jeśli w Unii OJOROpejskiej
    polityka pieniężna ma być wspólna, a każde niemcy i francje pokazują że polityka
    gospodarcza jest prowadzona wyłącznie dla swoich korzyści (także temat rury pod
    Bałtykiem po co Unia sie miesza między sojuz BERLIN -MOSCOW) to taki system musi
    upaść.

    Oby to się stało jak najszybciej :) jak piękny związek sjocjalistycznych
    rjepublik radjieckich tak samo unia ojropejska skończy i niech jej ziemia lekką
    będzie.

    koment