  • Data: 2004-01-22 12:09:18
    Temat: Kredyt mieszkaniowy a WIBOR
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Swego czasu bylo tutaj tyle dyskusji, pamietam, jak mnie Tensor zjezdzal na
    moje teorie o WIBORze ;)
    Sam stwierdzil, ze pojdzie ponizej 5%. W tym momencie WIBOR3M srednia w
    styczniu (za Money): 5,47% i... do konca roku niekoniecznie musi spadac...
    (6M 5,53%)

    Taki kredyt bierze sie oczywiscie na dluzszy termin. Jednak jak pokazuje
    zycie - WIBOR wcale nie musi caly czas isc w dol.
    Glowna wada oferty nie opartej o WIBOR ma byc arbitralnosc ustalen prezesa,
    ktory moze sobie w kazdym momencie nawet podwyzyc stope procentowa i nic nam
    do tego.
    No ale - czy istotnie tak musi byc? Wychodzac z zalozenia, ze wchodzimy do
    UE - to stopy musza byc jak najbardziej konkurencyjne. Dlatego z tym naglym
    podwyzaniem nie za bardzo sie zgadzam.
    Z drugiej strony - jesli ustalimy oprocentowanie o stope zewnetrzna to tak
    jak teraz WIBOR do gory - bank musi podwyzszyc oprocentowanie (a w takim
    Multi czy mBanku dalej to samo). Nowych klientow moze przyciagnac jedynie
    obnizajac marze - lub zastosowac promocyjna stawke np. przez pierwszy rok.
    Ja tam po prostu jestem ciekaw co by bylo, gdyby nagle sie okazalo, ze to
    arbitralne oprocentowanie "prezesa" okaze sie... lepsze od tego opartego na
    WIBORze?
    Taki Multi ma obecnie chyba najtansze kredyty w rachunku - nic nie stoi na
    przeszkodzie, zeby arbitralnie... na przyklad obnizyc je ;) (zwlaszcza jesli
    maja spory zapas) - tak jjak robil to niedawno "promocyjnie" mBank. Na tym
    wlasnie polega konkurencyjnosc ustalania kursu przez prezesa.
    Oczywiscie - w przypadku kilku bankow mielismy przyklad, ze takie zmienne
    oprocentowanie opierajace sie o widzi-mi-sie prezesa okazywalo sie
    oprocentowaniem stalym - mimo spadajacych stop.W przypadku np. Multi nie do
    tej pory tak sie jeszcze nie zdazylo? (tyle, ze jak wszycy widza nie jest
    zbyt dobrze z obsluga ;)

    --
    Michal 'Amra' Macierzynski
    www.prnews.pl - swiat e-bankowosci