  • 71. Data: 2005-08-03 14:32:22
    Temat: Re: Ksiazeczka mieszkaniowa PRL ???
    Od: Marek G <m...@g...pl>

    Wed, 3 Aug 2005 10:53:59 +0200, "Krzysztof K. Maj"
    <kmaj@USUN_TO.krak.eu.org> pisal(a):

    >Wszystko to prawda, ale to co podajesz, to są ceny z końca lat 70-tych,
    >natomiast ja pisałem o cenie benzyny w 1971 roku!

    Nieprawda. Powyzsze ceny sa z poczatku lat 70-tych.

    >A napiszesz nam, od którego roku kupujesz paliwo na swój koszt?

    Na swoj koszt tankowalem do auta kolegi w liceum w latach 1970-72.

    >Bo jak z powyższego wynika, w 1971 roku miałeś prawdopodobnie 15 lub 16
    >lat i Twoja wiedza na temat cen paliw w tym okresie jest dla mnie dość
    >mało wiarygodna.

    Sa wierzacy i niewierzacy.

    >Natomiast ja w tymże samym roku byłem już stałym klientem stacji paliw i
    >wiem ile płaciłem za tankowanie swojego pierwszego pojazdu.

    Podejrzewam, ze to sie da sprawdzic.
    A tak na marginesie, podawales zaoszczedzona na k.m. kwote 30.000
    owczesnych zlotych i probowales to przeniesc na wspolczesne <>100kzl.

    Otoz mamy "dobro" porownywalne.
    Rynkowa cena PF126p byla ok. 100 000 zl z poczatku lat 70-tych.
    Przydzialowa 69.000.
    Odnies sobie z laski swojej oszczednosci do tego "dobra", o
    przeliczaniu przez kawe czy Marlboro z wczesnego Gierka po 24zl/paczka
    nie wspominajac.

    --
    Pozdrawiam - Marek

  • 72. Data: 2005-08-03 16:43:54
    Od: "Anatol" <c...@u...pl>

    Użytkownik "Krzysztof K. Maj" <kmaj@USUN_TO.krak.eu.org> napisał w
    wiadomości news:161v5frow9qku$.dlg@krak.eu.org...
> [...]
    > rozczarowanie gdy po jakimś czasie benzyna podrożała do 1,40 zł/l,
    > a potem już co jakiś czas drożała o następne 20 groszy.
    > Cenę tę dlatego zapamiętałem tak dobrze, gdyż dokonywałem
    > przeliczeń,co mi sie bardziej opłaca: jeździć na uczelnię "Jawką",
    > czy za 20 groszy autobusem MPK (tyle kosztował wówczas bilet
    > studencki. Natomiast po 6,50 zł/l sam jeździłem przez dosyć długi
    > okres czasu, ale wówczas tankowałem tę benzynę już do samochodu, a
    > to dla mnie oznacza, że taka cena obowiązywała po 1975 roku!
    > (pierwszy samochód kupiłem w styczniu 1976)

    Sprawdziłem w Dużym Roczniku Statystycznym z 1980 że w latach 1960-73
    etylina 78 kosztowała 5,00 zł (w 1960 4,80 zł) ,a etylina 94 6,50 zł.

    > Przez całe moje dzieciństwo i wczesną młodość kostka masła
    > "czerwonego" kosztowała 16 zł.

    W latach 1960-1977 masło stołowe śmietankowe 64,00 zł za 1 kg w a
    eksportowe 75,00 zł (czyli obie wypowiedzi są poprawne).

    A tu parę innych cen z 1971 :

    Chleb 0,8 kg : 4,00
    Bułka pszenna : 0,60
    Cytryny 1kg: 30,00
    Banany 1kg : 45,00
    Męso wieprzowe (łopatka) 1kg : 36,00
    Kurczak 1kg : 54,00
    Kiełbasa zwyczajna 1 kg: 44,00
    Mleko 1 l : 2,90
    Jaja kurze 1szt : 2,21
    Cukier 1 kg : 10,50
    Czekolada twarda 100g : 19,00
    Kawa Extra Select 100g : 40,00
    Wódka czysta 0,5l : 55,00
    Wino owocowe 0,75l : 21,00
    Płaszcz jesienno-zimowy z wełny męski : 1700,00
    Spodnie chłopięce z teksasu : 176,00
    Tapczan tapicerski : 2960,00
    Pralka z wyżymaczką : 1620,00
    Odkurzacz : 900,00
    Chłodziarka 100-125l : 6100,00
    Garnek aluminiowy : 87,00
    TV cz-b : 8200,00
    Zegarek na ręke (17 kamieni) : 700,00
    Papier toaletowy 1 rolka : 2,20
    Piłka nożna : 314,00
    Samochód os. "Syrena" : 74000,00
    Bilet do kina (film panoramiczny) : 12,00
    Czynsz za 1m2 : 3,00
    CO za 1m2 : 2,40
    Gaz za 1m3 : 0,90
    Energia za 1kWh : 0,90
    Węgiel kamienny 1t: 550,00
    Abonament tel : 60,00
    Bilet za przejazd pociągiem II klasa posp. 200 km : 76,00
    Witamina C 1 opak. (50 drażetek) : 15,00

    Anatol

  • 73. Data: 2005-08-03 17:06:40
    Od: "Anatol" <c...@u...pl>

    Użytkownik "Krzysztof K. Maj" <kmaj@USUN_TO.krak.eu.org> napisał w
    wiadomości news:2h1jmc41xnz9.dlg@krak.eu.org...
    > Sun, 31 Jul 2005 17:10:40 +0200, na pl.biznes.banki,
    > r...@a...net.pl w wiadomości
    > Problem w tym, że kto inny wpłacał, a kto inny przejadł. Przypomnę Ci
    > tylko hasło "Rząd sie sam wyżywi".

    Książeczki mieszkaniowe podobnie jak i przedpłaty samochodowe pełniły
    rolę pochłaniacza tzw. nawisu inflacyjnego drukowanego masowo w czasach
    PRL (w zamian za pochłaniane środki nie wydawano towaru). Jest to jeden
    z długów jaki pozostawił po sobie PRL .
    Wg raportu NIK (
    http://bip.nik.gov.pl/pl/bip/wyniki_kontroli_wstep/i
    nform2004/2004013 )
    tylko w latach 2001 - 1kw2003 budzet musiał dopłacić z tego tytułu 3,13
    mld PLN (interpolując od 1990 daje to łączną kwotę ok. 20 mld PLN w
    cenach z lat 2001-03). NIK podaje że pozostało jeszcze 90 tyś.
    książeczek na łączną kwotę zobowiązań budżetu = 14 mld PLN.

    Anatol

  • 74. Data: 2005-08-03 18:37:52
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Anatol" <c...@u...pl> writes:

    > Sprawdziłem w Dużym Roczniku Statystycznym z 1980 że w latach 1960-73
    > etylina 78 kosztowała 5,00 zł (w 1960 4,80 zł) ,a etylina 94 6,50 zł.

    Dzieki. Ja owszem, mam skleroze, ale naprawde nie az taka, zeby tej
    ceny nie pamietac. Samochod w rodzinie byl od 1970 r. i ta cena 6.50
    wryla mi sie w pamiec na amen. A owszem, w 74 byla podwyzka wynikajaca
    z kryzysu naftowego - i byla to oczywiscie podwyzka z 6.50 w gore, a
    nie na 6.50.

    MJ

  • 75. Data: 2005-08-03 18:54:40
    Od: Marek G <m...@g...pl>

    Wed, 3 Aug 2005 18:43:54 +0200, "Anatol" <c...@u...pl> pisal(a):

    >W latach 1960-1977 masło stołowe śmietankowe 64,00 zł za 1 kg w a
    >eksportowe 75,00 zł (czyli obie wypowiedzi są poprawne).

    A o "wyborowym" po 70 zapomnieli?

    >A tu parę innych cen z 1971 :

    >Bułka pszenna : 0,60

    To byla tzw "delikatesowa". Zwykle byly po 0.50.

    >Kawa Extra Select 100g : 40,00

    Protest!
    Cena byla 22.00. 100% pewnosci, by po kawe dymalem z 5 razy w
    tygodniu. Przecietnie raz udawalo sie kupic.

    >Zegarek na ręke (17 kamieni) : 700,00

    Dobre, ale tak bylo;-)

    >Piłka nożna : 314,00

    To bolalo mnie wowczas najbardziej.

    --
    Pozdrawiam - Marek

  • 76. Data: 2005-08-03 19:23:27
    Od: "Anatol" <c...@u...pl>

    Użytkownik "Marek G" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Protest!
    > Cena byla 22.00. 100% pewnosci, by po kawe dymalem z 5 razy w
    > tygodniu. Przecietnie raz udawalo sie kupic.

    Może to nie była Extra Select ?

    Anatol

  • 77. Data: 2005-08-03 20:16:09
    Od: Marek G <m...@g...pl>

    Wed, 3 Aug 2005 21:23:27 +0200, "Anatol" <c...@u...pl> pisal(a):

    >Może to nie była Extra Select ?

    Na bank ta. Rocznik klamie!
    W sumie za komuny bylo wszystko piekne i proste, a niektorzy z nas
    dodatkowo mlodzi;-)
    3+1+1 gatunki kawy, określanej jako "naturalna".
    Super (25), Ekstra Select (22) i Orient (19), ale tego ostatniego juz
    sie nie dalo podobno pic. Do tego dochodzila rozpuszczalna Marago (nie
    pamietam ceny) i jakis produkt z Gruzji puszczany w okresach
    przejsciowych trudnosci, o obiecujacej nazwie "Robusta" (18).

    Reszta jak zwykle w Peweksie.

    Mam od dziecinstwa patologiczna pamiec liczb:-)

    --
    Pozdrawiam - Marek

  • 78. Data: 2005-08-03 20:18:40
    Od: KJ <K...@n...com>

    Krzysztof K. Maj wrote:

    > Przypuszczam, że prędzej wartość Twojej pracy jest znikoma, niż tych
    > ludzi.

    Rynkowa, teraz jest rynkowa.

    > Bo wtedy ludzie zarabiali grosze, ale Polska faktycznie była 10
    > gospodarką świata i polskie produkty były znane i cenione na świecie.

    Znaczy te ktore dzialaly.

    > Ci lekceważeni przez Ciebie ludzie na ruinach pozostałych po II Wojnie
    > Światowej zbudowali od nowa całą Polskę.

    Tylko troche krzywa im wyszla.

    > Zbudowali przemysł

    No, na przyklad gornictwo do ktorego w tym roku dolozysz calkiem spore
    pieniadze.

    > I Ty masz czelność mówić, że wartość pracy tych ludzi była znikoma!

    Moj ojciec z matka przez cale zycie dorobili sie mieszkania wartego dzis
    jakies 80 kPLN. Mi zarobienie takich pieniedzy zajmuje jednak mniej czasu.

    > W Stoczni Gdańskiej znanej i cenionej na całym świecie za umiejętność
    > budowy wielkich żaglowców

    Ej, no nie slab mnie, "Dar Młodziezy" jest conajwyzej duzy, reszta to
    zdecydowanie srednia wielkosc.

    > Co sie teraz w Polsce produkuje

    Dobre, dawaj dalej.

    , co jest naszym hitem eksportowym? Nawet
    > młotki sprowadza się z Chin, a o elektronice już nawet nie mówię.
    > Wszyscy pokończyli "marketing i zarządzanie", najwięcej jest
    > specjalistów od ubezpieczeń i marketingu,

    No, wlasnie na to czekalem.

    > a głupiego telewizora nikt nie
    > potrafi naprawić

    Jak umiem serwisowac, baterie w pilocie dam rade wymienic i w ogole.

    > o naprawie płyty głównej do komputera to już nawet nie
    > ma co marzyć.

    Godzina pracy serwisanta kosztuje tyle co uzywana plyta glowna. Naprawic
    sie pewnie da, ale jaki jest tego sens ekonomiczny ?

    > Jest jak najbardziej adekwatna, bo można porównać ceny gruntu na którym
    > spółdzielnia stawiała blok: tę z przed 30 lat, z obecną. I okaże się, że
    > cena wzrosła co najmniej o wskaźnik inflacji za ten okres, a jest
    > całkiem prawdopodobne, że nawet i kilkakrotnie więcej.

    Dzieki czemu wzrosla ?

    Dzieki rynkowej gospodarce.

    > A dlaczego nie na Księżycu?

    Bo tam nei ma jeszcze ksiag wieczystych.

    A, jak dorosne chce byc taki jak Ty.
    :-)

    KJ Siła Słów ( nie ten KJ co tu duzo pisze)

  • 79. Data: 2005-08-03 20:32:12
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 03 Aug 2005 22:18:40 +0200,
    osoba podpisana: KJ <K...@n...com>
    napisała:
    [...]

    > KJ Siła Słów ( nie ten KJ co tu duzo pisze)

    Ja tu wcale tak dużo nie piszę.
    KJ (choć od początku sierpnia jestem faktycznie pierwszy, hmm)
    http://strony.aster.pl/kjonca/#f4y
    EMACS = Emacs Manuals Are Cryptic and Surreal

  • 80. Data: 2005-08-03 21:52:22
    Od: "Anatol" <c...@u...pl>

> [...]
    > przejsciowych trudnosci, o obiecujacej nazwie "Robusta" (18).
    > Reszta jak zwykle w Peweksie.
    > Mam od dziecinstwa patologiczna pamiec liczb:-)

    Mały rocznik z 1978 podaje cenę 27,00 zł (1970-75) a 40,00 zł dopiero
    od 1976 czyli rzeczywiście są tu jakieś niezgodności.

    Anatol