  • 31. Data: 2010-10-10 14:07:23
    Temat: Re: Ot o Bernanke i Obamie i ich helikopterach
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    walter wrote:

    > Użytkownik "totus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Co do mnie, to osobiście i z wyłączną myślą o sobie i swoim biznesie -
    > deflacja jest dla mnie znacznie lepsza od inflacji, i to pod każdym
    > względem.
    >
    > Pozdrawiam

    Nie mam wiedzy na ten temat ale silne przeczucie, że większość wolałaby
    deflację.

  • 32. Data: 2010-10-10 16:19:51
    Od: " " <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Obawiam się Totus, że mylisz dwie różne sprawy - makroekonomiczny z
    mikroekonomicznym aspektem deflacji. Jak wszędzie istnieją lepiej lub gorzej
    radzące sobie firmy, owszem. Ale sam zwracasz uwagę jedynie w gospodarce
    realnej na handel i w rozliczeniu mikroekonomicznym.

    Proponuję ci zwrócić uwagę na produkcje. Obecnie masz do czynienia z
    drożejącymi gwałtownie towarami nieprzetworzonymi i kopalinami energetycznymi
    a względnym postojem cen towarów finalnych. Zmniejszenie marż dla
    przedsiębiorstw nie jest pozytywne a gdy jeszcze nastąpi gwałtowne pogorszenie
    koniunktury przez deflację, czyli brak zakupów przez konsumentów towarów
    &#8222;jeszcze niepotrzebnych&#8221; - jak je nazwałeś - dochodzi do zmniejszenia
    obrotów
    firm produkcyjnych. Tym samym dochodzi do gwałtownego wzrostu kosztów stałych
    w cenie finalnego produktu &#8211; np. utrzymania hali produkcyjnej itp. itd.

    Taka sytuacja prowadzi do bankructw najsłabszych podmiotów (oczywiście
    uzdrawia w dłuższym terminie gospodarkę) niemniej powoduje następne osłabienie
    popytu przez kolejną rzeszę bezrobotnych. Rządy w takich wypadkach starają się
    pompować pieniądze w rynek, ale muszą to robić z bardzo dużym wyczuciem bo
    może dojść do stagflacji.

    Piszesz, że jest ci bez różnicy czy sprzedajesz czosnek z Chin czy z Polski. W
    sensie mikroekonomicznym masz jak najbardziej racje, ale już z punktu widzenia
    makroekonomii pozwalasz zarobić Chińczykowi, nie Polakowi. Jednocześnie ten
    Polak nie będzie miał później pieniędzy na zakupy innych towarów a czasem
    jeszcze idąc na zapomogę stwarza dodatkowe koszty dla Państwa, które
    ostatecznie przerzuca je na Ciebie jako jego obywatela w formie podatków.

    Generalne w ekonomii panuje przekonanie, iż procesy inflacyjne napędzają
    gospodarkę a procesy deflacyjne spowalniają ją.

    Tutaj więc trudno mi jest zgodzić się z Tobą, iż deflacja jest pozytywna
    przynajmniej w średnim okresie.

  • 33. Data: 2010-10-10 17:00:00
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    wrote:

> [...]
    > gorzej radzące sobie firmy, owszem. Ale sam zwracasz uwagę jedynie w
    > gospodarce realnej na handel i w rozliczeniu mikroekonomicznym.

    Nie z bardzo wiem w jakiej ekonomi ja żyję. Może w makro może w mikro.
    Interesuje mnie moje życie i życie mojej rodziny. U ciebie może jest
    inaczej. Rób jak chcesz.

> [...]
    > do gwałtownego wzrostu kosztów stałych w cenie finalnego produktu &#8211;
    > np. utrzymania hali produkcyjnej itp. itd.

    Ja jestem częściej klientem niż producentem i mam wrażenie, ze większość
    jest w takim położeniu. Nie nazywam się Gates któremu wzrost kosztów
    utrzymania rekompensuje inflacyjny wzrost cen tego co robi. Ni twierdzę, ze
    wszystkim opłaca się deflacja, każdy musi przeprowadzić własną kalkulację.
    Ty wolisz inflację. Wolno Ci. Dla mnie wygodniejsza jest deflacja. Wolę jak
    ceny spadają nie jest dla mnie istotne z jakiego powodu. Mniejsza konsumpcja
    to mniejsze zanieczyszczenie, mniej samochodów na drodze mniej powodzi
    takich jak na Węgrze i więcej czasu na to co lubię robić.

> [...]
    > wypadkach starają się pompować pieniądze w rynek, ale muszą to robić z
    > bardzo dużym wyczuciem bo może dojść do stagflacji.

    Spodziewać się wyczucia od biurokracji rządowej to pruderia, której nie
    rozumiem. Timing nigdy się urzędnikowi nie udał w historii i nigdy się nie
    uda. Dobranie adekwatnych środków do zjawiska też nigdy nie nastąpiło. Nie
    znam takich faktów z historii gospodarczej świata. Ale człowiek uczy się
    cały czas. Czekam na przykład od Ciebie. Na jakiej podstawie twierdzisz, że
    tym razem urzędnicy wyciągną nas z kłopotów, które sami spowodowali.

> [...]
    > towarów a czasem jeszcze idąc na zapomogę stwarza dodatkowe koszty dla
    > Państwa, które ostatecznie przerzuca je na Ciebie jako jego obywatela w

    Przeczytaj jeszcze raz to co napisałem. Nie pisałem o żadnych nacjonalizmach
    gospodarczych. To nie działa. W moim interesie jest otrzymać produkt o
    najwyższej jakości za najniższą cenę. Kto mi to daje to dla mnie nie ma
    najmniejszego znaczenia. Zaoszczędzone pieniądze mogę przeznaczyć na pomoc
    dla potrzebujących. Cła i podatki nie są od polityki socjalnej.

    > Generalne w ekonomii panuje przekonanie, iż procesy inflacyjne napędzają
    > gospodarkę a procesy deflacyjne spowalniają ją.

    Mnie przekonania ekonomiczne latają koło dupy. Liczy się dla mnie jakim
    wysiłkiem mogę zapewnić egzystencję swoją i mojej rodziny na założonym
    poziomie. Krótko mówiąc jaki czas ze swojego skończonego życia muszę na to
    poświęcić. To nie jest gra komputerowa, ja nie ma 3 żyć.

    > Tutaj więc trudno mi jest zgodzić się z Tobą, iż deflacja jest pozytywna
    > przynajmniej w średnim okresie.

    To się nie zgadzaj. Twoje prawo i Twoja wola. Ja żyje tu i teraz w żadnym
    krótkim terminie czy długim. Mam swoje, przez siebie, zdefiniowane interesy.
    Jak każdy. I w moim interesie jest by żyć jak najdłużej w jak najlepszej
    kondycji. Podoba mi się to życie. Harowanie po 10 godzin dziennie w średnim
    terminie zgodnie z przekonaniami ekonomistów zupełnie mi nie odpowiada.
    Piszę tylko o sobie. I widzę przecież, że jestem w mniejszości. Większość
    woli jak ją zgodnie z przekonaniami ekonomistów w długim terminie przy
    pomocy inflacji okradają z ich życia.

  • 34. Data: 2010-10-11 09:51:46
    Od: eost <"eost[NOSPAM]"@o2.pl>

    > Co szkodzi wydrukować tyle pieniędzy aby, każdy z obywateli
    > czuł się bezpieczny egzystencjalnie - stać go na podstwaowe sprawy związane
    > z mieszkaniem i żywnością

    Nie łapię co masz na myśli. Przecież drukowanie pieniędzy to forma
    podatku - pomniejszanie wartości posiadanych przez ludzi papierków.

    --
    eost.

  • 35. Data: 2010-10-11 19:18:16
    Od: Jan Strybyszewski <k...@...pl>

    W dniu 2010-10-10 16:07, totus pisze:

    > Nie mam wiedzy na ten temat ale silne przeczucie, że większość wolałaby
    > deflację.

    Czyli ujemny PKB , wzrost bezrobocia, zmniejszenieilosci pieniadza, bra
    kredytow. Zasadniczo wlasnie zbankrutowalo panstwo w ktorym zyjesz

  • 36. Data: 2010-10-11 20:00:21
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    Jan Strybyszewski wrote:

    > Czyli ujemny PKB , wzrost bezrobocia, zmniejszenieilosci pieniadza, bra
    > kredytow. Zasadniczo wlasnie zbankrutowalo panstwo w ktorym zyjesz

    No tak. Rozpatrzmy taki przykład. Rynek jajek. W populacji żyje 1000 osób i
    one jedzą tyle jajek ile chcą i ile potrzebują i to jest średnio 10 jaj
    tygodniowo. Czyli każdy zjada 10 jaj x 52 tygodnie = 520 jaj na rok. Rynek
    jest zrównoważony i produkcja jaj jest 520 jaj x 1000 osób daje 520 tyś jaj
    rocznie. Na rynku mamy nowoczesną gospodarkę obsługiwaną przez pieniądz
    papierowy gdzie wymiana pracy na dobra następuje za pośrednictwem tych
    pieniędzy. Na tym rynku obowiązuje złoty polski. Cena jednego jajka to 0,5
    złotego. Czyli z produkcji spływa do konsumentów 520 tyś jaj rocznie , a w
    odwrotnym kierunku 260 tys złotych polskich. Ale ludzie jak to ludzie lubią
    się rozmnażać. Po jakimś okresie populacja wynosi już 1100 osób i gusta
    żywieniowe się również zmieniły teraz jedzą 12 jaj tygodniowo i jeszcze jest
    moda na wydmuszki to jeszcze 3 jajka na tydzień. Zapotrzebowanie wzrosło do
    15 jaj x 52 tygodnie x 1100 osób = 858 tyś jaj rocznie. Produkcja chce
    zarobić i rośnie równomiernie z zapotrzebowaniem i robi tyle ile potrzeba
    czyli 858 tyś na rok. Jednak kwota pieniędzy jaka obsługuje ten rynek się
    nie zmieniła czyli rynek dalej jest obsługiwany kwotą 250 tyś złotych polski
    i teraz jajko kosztuje. 250 tyś złotych polskich / 858 tys jaj = 0,29
    złotego.
    I co? Jest deflacja, konsumpcja rośnie, zatrudnienie rośnie, dobrobyt rośnie
    nikt nie bankrutuje. Wystarczy pomyśleć i nie powtarzać kwestii z telewizji.

  • 37. Data: 2010-10-11 20:36:56
    Od: PMG <p...@p...pl>

    W dniu 2010-10-11 22:00, totus pisze:

> [...]
    > nikt nie bankrutuje. Wystarczy pomyśleć i nie powtarzać kwestii z telewizji.

    Przy ograniczonej podaży pieniądza i rosnącym popycie na jajka cena
    jajka wzrośnie i tyle. Deflacja byłaby wtedy gdyby kupujący się
    zbuntowali i ograniczyli popyt (bo np. cholesterol ich przestraszył) a
    nadwyżki pieniądza schowali do skarpety. Przecież jutro za te same
    pieniądze kupią więcej jajek - bo jest deflacja.

    Wszystkimi sposobami chcesz obalić tezę, że inflacja jest dobra a
    deflacja zła. Nie przyszło Ci do głowy, że teza jest i tak fałszywa i
    ani inflacja ani deflacja nie jest dobra? Rzekłbym, że inflacja ma po
    prostu lepszy 'public relations' bo w przypadku deflacji beneficjenta
    nie ma, a w przypadku inflacji jest nim emitent pieniądza drukując
    'pusty' pieniądz. Ponadto w przypadku inflacji bank centralny ma wpływ
    na politykę monetarną a podczas deflacji nie (ujemne stopy procentowe).

  • 38. Data: 2010-10-11 21:04:53
    Od: "jap" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    i jeszcze jeden problem

    UE ma ujemną stopę przyrostu naturalnego, w tym również Polska.

    akuku...

    A deflacja bierze się z faktu występowania przewagi podaży nad popytem... o
    ile nie jest ona podyktowana zmianą technologii wytwarzania to wszyscy
    producenci i handlowcy ograniczają swoje zyski...

    oj totus coś duże luki masz...

  • 39. Data: 2010-10-11 21:20:39
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    PMG wrote:

> [...]
    > 'pusty' pieniądz. Ponadto w przypadku inflacji bank centralny ma wpływ
    > na politykę monetarną a podczas deflacji nie (ujemne stopy procentowe).

    Moim celem nie jest zmieniać Twoje przekonania. Pokazałem krok po kroku na
    liczbach, że deflacja nie przeszkadza w powiększaniu dobrobytu. Pokazałem,
    że pieniądz to tylko przelicznik jakim ludzie się posługują by wymienić
    swoją pracę na to czego potrzebują. Ty możesz to rozumowanie przyjąć, możesz
    odrzucić. Rób co chcesz. W moim przykładzie jest pokazane, że
    zapotrzebowanie rośnie i podaż za tym nadąża. Nie ma motywów. Jajka są tylko
    umownie. Mogą tam być kłódki, chleb albo prezerwatywy albo każde z 10/15
    jajek może oznaczać inny segment rynku, wszystko jedno. To prawda, że
    inflacja jest dobra dla emitenta, a ponieważ emitent jest odpowiedzialny za
    budżet to poprzez inflacje emitent nakłada podatek na mniej spostrzegawczych
    i zaradnych. Przy inflacji zyskują wszyscy konsumenci, którzy czerpią z
    budżetu w takiej proporcji w jakiej z budżetu czerpią. Przy deflacji zyskują
    wszyscy, którzy pracują poza budżetem. Ponieważ praca jest świadczona w
    sposób ciągły w czasie i inflacja/deflacja następuje w sposób ciągły w
    czasie. Rozliczenie pracy następuje w sposób dyskretny w czasie. Najczęściej
    raz w miesiącu. Dodatkowo z budżetu czerpię w minimalnym stopniu oraz za
    pracę świadczoną 15 danego miesiąca, która rozliczana jest 30 danego
    miesiąca wole dostać więcej jajek niż mniej, niż się umówiłem, to dla mnie
    lepsza jest deflacja. Nigdzie nie twierdziłem, że deflacja jest lepsza od
    inflacji. Nigdy nie uogólniam i nie generalizuję. Przedstawiałem tylko racje
    dlaczego deflacja jest lepsza dla mnie. Ideałem byłaby równowaga. No ale
    ideały są tylko w matematyce. Na koniec dodam przykład jaka dobra jest
    inflacja dla lokat bankowych gdzie od odsetek państwo pobiera 19% podatek.
    Można to policzyć przy inflacji powiedzmy 10% i marży banku 2%. Widać
    wyraźnie, że podatek uszczupla kapitał realny. Ty uważasz, ze to jest dobre
    ja uważa, ze to mnie się nie opłaca. I tyle.

  • 40. Data: 2010-10-11 21:35:59
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    jap wrote:

> [...]
    > o ile nie jest ona podyktowana zmianą technologii wytwarzania to wszyscy
    > producenci i handlowcy ograniczają swoje zyski...

    Ja pokazałem, że ceny spadają jak zapotrzebowanie rośnie, czyli gospodarka
    rośnie, przy biernej postawie emitenta. Ty mówisz, ze ceny spadają jak
    zapotrzebowanie spada, czyli gospodarka się kurczy, przy biernej postawie
    emitenta. Jedno drugiego nie wyklucza. To są dwa obrazy tego samego
    zjawiska. Na jednostkę produkcji przypada mniej pieniędzy. A ku ku ...
    Innymi słowy inflacja jest wtedy gdy dynamika produkcji pieniędzy jest
    większa niż dynamika produkcji dóbr i usług, a deflacja gdy dynamika
    produkcji pieniędzy jest mniejsza niż dynamika produkcji dóbr i usług. czy
    dynamika produkcji dóbr i usług jest dodatnia czy ujemna nie ma znaczenia. A
    ku ku ...