    Date: Sat, 07 Sep 2013 10:57:34 +0200
    From: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Polska język. Re: Polisy, lokaty - ku przestrodze

    W dniu 2013-09-07 09:02, Aetius pisze:

    Doceniając staranne i rzeczowe wyjaśnienie, pozwolę sobie odpowiedzieć
    nieco polemicznie.

    > 1. Oczywiście, że wysyła się maila lub SMS-a.

    - tylko wskutek bezpodstawnego przypisania rodzaju męskorzeczowego w
    następstwie bezmyślnego spolszczenia. Wysyła się e-mail. "Wysłałem
    e-mail". O ile wiem, nie zostało zaakceptowane "odpowiedzieć mejlem",
    choć przychylałbym się do takiej właśnie formy. Tzn jak spolszczać, to
    skutecznie i do końca. Podobnie SMS. Skrót oznacza "Service", czyli "tę
    usługę". A więc "wysłałem esemes" - za tym obstaję.

    > 2. Precyzyjnie rzecz ujmując, chodzi o dylemat na temat końcówki biernika w
    rzeczownikach męskorzeczowych ("-a" czy końcówka zerowa). Współczesny język już
    obecnie przyjął jako przeważającą (choć nie jedyną dopuszczalną) normę "-a" w
    podanych przykładach. Za kilkanaście lat końcówka zerowa będzie odbierana jako
    dziwaczna i archaiczna.
    > 3. Tendencja językowa jest wyraźna. Wysłać "SMS" albo "mail" to jak zapalić
    papieros, zagrać w tenis albo kupić mercedes.

    Ależ tak właśnie powinno być! Tzn "kupiłem (tę) Mercedes", bo Mercedes,
    to imię żeńskie. Znów wynik niechlujnego, bezrozumnego "nietłumaczenia".
    Jednak tutaj moje tłumaczenie, to przykład bezsensownego puryzmu.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.