  • Data: 2011-09-23 19:03:48
    Temat: Re: Armagedon.
    Od: totus <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Zbyszek wrote:

    > to zobacz. ja bym się chętnie dla eksportera w PL zatrudnił, np. KGHM
    > o Białorusi nie mam danych, które można uznać za prawdziwe, obwinianie tam
    > eksportu to niedorzeczny argument.
    > Ale takie Chiny - bida, jednak rosną.

    Dobrze policzmy. Jesteśmy eksporterem i sprzedajemy towar z 1000 euro za
    sztukę po kursie 4zł/euro. Udział importu w wyrobie czy usłudze to 300 euro.
    Czyli udział wynagrodzeń Polskich pracowników to 70% na sztuce czyli 2800,-.
    Teraz podnosimy konkurencyjność i dewaluujemy złotówkę do euro do 5 zł/euro.
    Dalej zależy jak mocno chcemy być konkurencyjni. Czy zadowalamy się kwotą
    4000,-/sztukę czy jakąś pośrednią miedzy 4000 a 5000. Dla łatwości wywodu
    powiedzmy, że chcemy być bardzo konkurencyjni i zostajemy przy 4000,- za
    sztukę. Import do wyrobu kosztuje nas 1500,- czyli zostaje 2500,-. Nie
    wyszła kiszka jakaś. Musimy przecież na konkurencyjności zarobić, no to
    stwórzmy kalkulacje od dupy strony. 2800,-/5=560+300=860,-. No jest. Nie
    możemy być bardziej konkurencyjni niż 860 euro za sztukę bo by w papierach
    źle wyglądało. Mamy miękkiego kontrahenta udało się uzyskać 900 euro czyli
    600 dla nas. Mamy 3000,- na sztuce. No mamy Nobla z ekonomii. Nasz klient
    zarobił 100 euro na sztuce a my 2000,-. Jest świetnie. Jeden szczegół
    przemilczamy. Udział naszych wynagrodzeń w wyrobie spadł z 70% do 66,67% ale
    udział naszej pracy nie spadł. Nasz miękki kontrahent rąbie nas na
    4,8%=(1-66,67/70)*100%

    Teraz Twoja kolej. Ty mi pokaż, że ten kto dewaluuje walutę by poprawić
    konkurencyjność się bogaci.