  • Data: 2024-09-19 19:41:40
    Temat: Re: Bezpłatny blik?
    Od: Dawid Andrzej Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 19 Sep 2024, Kamil Jońca wrote:

    > Dawid Andrzej Rutkowski <d...@w...pl> writes:
    >
    > [...]
    >
    > No dobrze. Podasz ten przepis czy nie?

    Nadrzędny jest art. 101 paragraf 3 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego
    (ostatnimi czasy chyba dodano fajny paragraf 4).
    Ale rzeczywiście takiego przepisu, że "przekroczenie zwykłego zarządu" to
    jest wypłata ponad średnie zarobki w poprzednim roku to nie ma.
    Wypracowane w praktyce.

    > To że różne instytucje se coś wymyśliły to wiem (jak np. ten Santander)

    Cóż, prawo to nie tylko przepisy kodeksowe, ale również orzecznictwo - w
    Polsce nie tak bezpośrednie jak u anglosasów, ale jednak (choć są fajne
    przypadki, gdy sąd niższej instancji stwierdza, że nie będzie papugował
    orzeczenia Sądu Najwyższego, gdyż ten "się pomylił" ;) - oraz obyczaj.
    Ciekawe swoją drogą czy można by się sądzić.

    O, co do tego obyczaju to jeszcze wyczytałem w tzw. internecie, że za
    czynność przekraczającą zwykły zarząd można uznać zamknięcie konta dla
    małoletniego.
    No to chyba trzeba zrobić test - a jak będą kłopoty, to zastanowić się nad
    zakładaniem kolejnych, bo niestety w bankach bywa tak, że są jedne zasady
    dla dzieci <13 a inne dla 13-18 - i te drugie mogą być gorsze,
    np. w milku dla <13 płacisz 15zł za wydanie debetówki, ale potem nic nie
    trzeba robić, żeby była bezpłatna - ale jak dziecko skończy 13 lat to już
    trzeba robić 1 pyk miesięcznie.

    > Ja też. Dlatego pytam.

    Widać tak samo jak ze wspólnotami mieszkaniowymi.
    Prawo nie jest na sytuacje, gdzie ludzie się zgadzają, tylko na sytuacje,
    w których się nie zgadzają (albo w których zgoda mogłaby być wymuszona,
    np. przy dużej nierównowadze stron, więc dla takich sytuacji pewne zapisy
    są wykluczone z góry).
    U mnie też zarząd podpisał umowę najmu pomieszczenia na siłownię, chociaż
    nie było im absolutnie wolno tego zrobić - no i co z tym zrobić?

    > NOrmalnie. Wydatki "dziecka Kulczyka" będą wyższe niż mojego. Co za tym
    > idzie, kwoty którymi sie operuje również. Więc kwota jednakowa dla
    > wszystkich powodowałaby, że musieliby codziennie do sądu chodzić.

    Hmmmm, cóż, ogólnie to możesz sobie uważać, że "wydatki dziecka Kulczyka
    będą większe niż twojego", ale to dziecko jest też ograniczone prawem i,
    jak widać, nie może robić sobie wszystkiego, na co ma ochotę, a
    przynajmniej o ile było tak głupie i wpłaciło swoją kasę do banku (lub
    wpłacili ją jego rodzice).
    Tyle że przykład raczej słaby, bo "wydatki dziecka Kulczyka" pokrywane są
    raczej z funduszy Kulczyka, a nie jego dziecka.
    Co innego jakby Kulczyk umarł zanim dzieci osiągną pełnoletniość - no ale
    tak nie było (niezależnie czy twierdzimy, że Kulczyk nie umarł czy też że
    umarł, ale jak już miał pełoletnie dzieci ;)