  • Data: 2015-09-08 20:53:35
    Temat: Re: CHF cd
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> writes:

    > Nie moza robić czegos takiego, ze proponuje sie jakies ekstremalnei
    > niebezpieczne produkty, traktuje sie je jako cos zupełnie normalnego (wiec
    > i klient nie majacy wiedzy tak to traktuje), nie omawia sie mozliwych
    > scenariuszy negatywnych (ciekawe ile osób rozumiało, ze przy wzroscie kursu
    > nie beda w stanie sprzedac mieszkania) a potem mówi sie, ze przeciez klinet
    > nie musiał się decydować.

    Kredyty w CHF nie zaczęły się w 2007 r.
    Wcześniej, przez przynajmniej kilka lat, było to dobre i sprawdzone
    rozwiązanie. Jedyne możliwe. Nie wiem czy w 2007 r., ale niewiele
    później ludzie pospłacali już kredyty w CHF. Na kredyt w PLN nie byłoby
    ich (nikogo) stać.

    Nie wiem kim trzeba być by nie rozumieć, że w przypadku wzrostu kursu
    kwota kredytu przeliczona na złotówki wzrośnie. Problem nie był w braku
    tej wiedzy, ale w braku wiary (obustronnej IMHO), że CHF może tak
    zdrożeć (aczkolwiek wzrost kursu nie był jakiś nadzwyczajny - poglądy
    banków i klientów na temat przyszłych kursów były po prostu zbyt
    optymistyczne).

    > A co by sie musiało stac, zeby wibor tak podskoczył?

    To nie problem, wystarczy jakaś drobna katastrofa budżetowa albo coś
    podobnego. Materiału na takie rzeczy jest dość. To, że WIBOR nagle nie
    podskoczy, jest mniej-więcej tak samo pewne, jak to, że CHF zawsze
    będzie spadał (patrząc z perspektywy 2007-8 roku). Może nie podskoczy.

    > Czy banki wiedziały, ze kurs CHF jest utrzymywany sztucznie?

    A był? Sztucznie przez kogo?

    > Zapewne wiedziały. Czy w takim razie wzrost kursu w ciagu 30 lat był az tak
    > nieprawdopodobny? Hmm...

    Wzrost (oraz spadek) dowolnego kursu w ciągu 30 lat jest bardzo
    prawdopodobny.
    --
    Krzysztof Hałasa