  • Data: 2012-08-05 12:20:28
    Temat: Re: Co dalej ?
    Od: "Jan Werbinski" <j...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    nazgul <x...@w...pl> napisał(a):

    > cz jego

    > entach
    > resie
    > lnie

    > tylko

    > bo

    > to ja dziękuję, za rozmowę.

    Jeżeli znasz jakieś sprzeczności, to napisz jakie to są. Nie znam żadnych.

    > …,

    > przepraszam
    > ale ustalmy moĹźe, Ĺźe determinizm to:
    > koncepcja filozoficzna, według której wszystkie zdarzenia w ramach
    > przyjętego paradygmatu są połączone związkiem przyczynowo-skutkowym, a
    > zatem kaĹźde zdarzenie jest zdeterminowane przez swoje przyczyny

    W przykładzie z samochodem taki związek istnieje. Jednak rozciąganie tego na
    cały wszechświat jest błędem.

    > w tym kontekście jakieś wywody z determinizm nie istnieje bo nie ma
    > CELU, to są brednie.

    Nie przeczytałeś ze zrozumieniem. Determinizm jest podejściem właściwym w
    pewnych warunkach, a w innych nie jest.

    W uproszczeniu mówi się że determinizm jest (koncepcja ma zastosowanie),
    albo go nie ma (koncepcji się nie stosuje). Możemy też mówić że determinizm
    jest (istnieje cel) lub go nie ma (nie ma celu tylko rezultaty). Taki
    determinizm nazywamy ontologicznym.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Determinizm_metafizyczn
    y_(ontologiczny)
    Pisząc że determinizm nie istnieje mam na myśli, że ta filozofia się nie
    sprawdza w wielu przypadkach np z powodu nadmiaru danych albo czynników
    losowych.

    --
    Jan Werbiński