    From: root <r...@v...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: Dlaczego Sarko tak bardzo chce dodrukować ....
    Date: Tue, 22 Nov 2011 14:32:44 +0100

    Dnia Tue, 22 Nov 2011 08:32:11 +0100, skippy napisał(a):

    > Użytkownik "skippy" <s...@o...eu> napisał w wiadomości

    > kreacja by była, gdyby po Twoim bankructwie bank nie miał z czego oddać 3zł
    > na depo kogoś od kogo wziął tę kasę
    > następnie ktoś tam by uznał że trzeba ratować bank i wydrukował te 3zł po
    > czym dał bankowi
    > wtedy istotnie pojawiają się 3zł z sufitu w obiegu
    >
    > a znając zycie z tych 3zł bank by sobie wypłacił 2zł premii, gościowi od 3zł
    > oddał 50gr i powiedział mu że reszta będzie później i niech nie fika bo nic
    > nie dostanie

> [...]

    No i sam widzisz. Kasa bez pokrycia. Wszyscy sie nia posługujemy.
    Kiedy cieżką pracą zarobisz 100zł, to nie wyobrażaj sobie że dostałeś
    stówę, bo Twoj pracodawca albo klient mógł ją pozyczyć z banku. Więc
    dostałes obietnicę tego banku, że możesz se kupić za stówkę 50l śmietany w
    sklepie spożywczym. W rzeczywistości bank ma tylko 30zł, ale ręczy za
    całość. Sklepikarz da ci tę śmietanę i teraz on ma zmartwienie, żeby ktoś
    mu przyjął stówkę.
    Dopóki wszyscy wierzą, jest OK. Ale jak jest jakiś kłopot z płynnością
    banków, albo pierdnie Bernanke, to sklepikarze zaczynają się denerwować i
    żadają np. wyższych cen bo chcą jakoś pokryć ryzyko niewypłacalności.
    Całość musi się od czasu do czasu zresetować, to się nazywa kryzys. Gdyby
    pieniądze były coś warte, nie byłoby gwałtownych wymian i dewaluacji w
    czasach wojen albo nawet mniejszych zawieruch. W takich czasach ludzie
    wiedzą że nie ma już banków i nikt już niczego nie gwarantuje.
    Z tego powodu zawsze mnie śmieszyło, kiedy ekonomiści definiowali pieniądz
    jako towar.