  • Data: 2008-11-05 07:59:41
    Temat: Re: EURO - Wplyw wprowadzenia euro na poziom cen
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    koment pisze:

    > Użytkownik "Jan Strybyszewski" <g...@...pl> napisał w wiadomości
    >>

    > Pierwsza sprawa - statystyka jest piękna
    > http://www.nbp.pl/Home.aspx?f=aktualnosci/Wiadomosci
    _2008/necmod.html
    > Począwszy od czerwca br. Narodowy Bank Polski rozpocznie obliczanie i
    > publikację nowej miary inflacji bazowej - inflacji bazowej po wyłączeniu
    > cen żywności i energii. W ramach nowej miary inflacji bazowej z koszyka
    > CPI wyłączane będą - oprócz cen żywności i napojów bezalkoholowych -
    > także ceny energii, na które składają się ceny paliw oraz ceny nośników
    > energii (gaz, energia elektryczna, opał etc.).

    Bo tak sie liczy inflacje bazowa na swiecie. Co cie dziwi.
    CPI zostaje jak bylo. Inflacja bazowa to inflacja "z grubsza" czyli
    pozbawiona cen szybkozmiennych i sezonowych. Liczy sie to po to by
    spojrzec na inflacje w cyklu dlugofalowym ktorego CPI nie pokazuje bo
    jest silnie sezonowy (zywnosc tanieje w lato, energia w zimie drozeje).

    > No i tym sposobem można sie bawić w statystyke. Nie ma porównania między
    > miarami w różnych krajach - jest niby ogólna "zgodność" z tym co sie
    > robi gdzie indziej.

    Owszem w UE liczy sie HICP dla nas tez :) robi to eurostat i dla
    kazdego kraju jest ta sama metodologia. DOkladnie HICP posluzonos ie w
    tym badaniu.

    > Zapyta ktoś - oczywiście po co to? Ano po to żeby
    > robić moherowe berety w ciula z ich emeryturami -bo skoro inflacji dużej
    > niet to po co waloryzować świadczenia? No i kryterium do wejścia w
    > strefe OJRO spełnione. Porównywanie koszyków dóbr w Hiszpanii i Polsce
    > lub innym kraju, gdzie kultura i tradycja, a także KLIMAT wymusza inny
    > zestaw konsumowanych dóbr.

    Koszyki CPI i HICP sa rozne w roznych krajach,

    > Druga sprawa, skoro np taka Grecja mogła pobawić się statystykami i
    > weszła do strefy OJRO to i my możemy, a że ludzie marudzą... no skoro
    > już weszl do OJRO, to fakt że ściemniali już nie ma znaczenia.

    OJRO nie ma znaczenia to tylko inne waluta NOMINALNA i nie ma to
    znaczenia dla inflacji.

    > Trzecia sprawa, okres przejściowy i sam moment ustalenia kursu wymiany.
    > Ciekawe czemu nie ma edukacji o tym, jak można spekulować, i jakie mogą
    > być konsekwencje spekulantów? Duży gracz mający duży kapitał może
    > manewrować - i w odpowiednim momencie wykonać ruch, że przelicznik walut
    > będzie dla plebsu niekorzystny.

    Dlatego o kursie dowiesz sie PO FAKCIE czyli po wejsciu do ERMII.
    Powod jest oczywisty gdyby dzis bylo euro po 3,70 a MinFin podalby kurs
    srodkowy korytarza ERM2 na 3,20 to w ciagu kilku godzin bylaby jazda o
    50gr. Dlatego zapewne kurs zostanie podany po fakcie i bedzie kursem
    rynkowym.

    >Skoro premier rzuci sobie hasło 'ojro
    > 2012, bo tak mi powiedział jego rzecznik PR' i rynek reaguje od razu
    > wahaniami waluty (ilu zarobiło tego dnia?) to co dopiero jak będzie
    > przeciek o kursie wymiany PLN na OJRO?

    Nie bedzie przecieku. Wystarczy wiedziec jak ow kurs powstanie i kto o
    tym decyduje.

    > Czwarta sprawa - zarobki. Jeśli we Francji wynagrodzenie minimalne
    > oscyluje w granicach 1000 ojro (netto), a w Polsce Średnia krajowa
    > oscyluje w graniach 3000zł (Brutto) no to po jakim kursie trzeba
    > wymienić walute zł na ojro, żeby sie okazało że pracownik ma
    > porównywalne zarobki?

    Dzis nie ma porownywalnych to czemu ma miec porownywalne w innej
    walucie. To jakby twierdzil ze dzisiaj dzieki temu ze ma PLN to jest
    bogatszy.

    > wg obecnego kursu średniego NBP (04.11.2008 strona
    > nbp.pl) 1ojro = 3,5498, czyli 1000EUR = 3549,80, czyli średnia krajowa
    > jest poniżej MINIMALNEJ płacy. Więc z czym do ludzi? Prosze wyjaśnić
    > emerytowi który ma 1000zł, że przy kursie 3,5498 na EUR to jest 281,71
    > EUR, co we Francji nie jest nawet minimum egzystencjalnym.

    A dzisiaj emerytura to ile euro ? Co to ma wspolnego z waluta ?

    >Porównanie
    > samych wynagrodzeń zresztą nie powinno być oderwane od porównania
    > podatków - bo bez urazy ale krew człowieka zalewa widząc ile z pensji
    > brutto zostaje netto. Może i podatki jakoś by uEUROwić?

    proponuje podatki z Danii napewno nas to zabije.
    W UE system podatakowy jest ustalany INDYWIDUALNIE przed kraje.
    Euro nie ma NIC DO RZECZY

    > Piąta sprawa - polityka pieniężna. Jeśli ktoś pyta o korzyści to czemu
    > nie powiedzieć, zamiast naszych władz monetarnych, które niejako znają
    > swoje podwórko - o losach polityki pieniężnej ma decydować gremium w
    > którym jest 1 Polak i ponad 20 innych osób które mają Polskę tam gdzie
    > tzw Sitwa SLD =wg słów Pana byłego premiera Oleksego.

    Patrz pan teraz tak pan gadasz a jeszcze miesiac temu wszyscy na RPP
    jechali jak na bure suki ze stopy podnosza. Hipokryzja ?

    > Każdy kto studiował ekonomię wie, że jeśli polityka pieniężna i polityka
    > gospodarcza nie idą w parze (a przynajmniej nie są ze sobą sprzeczne),
    > to taki system nigdy nie będzie funkcjonował prawidłowo. Jeśli w Unii
    > OJOROpejskiej polityka pieniężna ma być wspólna, a każde niemcy i
    > francje pokazują że polityka gospodarcza jest prowadzona wyłącznie dla
    > swoich korzyści (także temat rury pod Bałtykiem po co Unia sie miesza
    > między sojuz BERLIN -MOSCOW) to taki system musi upaść.

    Za przeproszeniem pieprzenie polityczne. Wchodzac do tego worka euro
    bedziemy rownali do sredniej :) poki co jest nam to na reke prawda ?

    > Oby to się stało jak najszybciej :) jak piękny związek sjocjalistycznych
    > rjepublik radjieckich tak samo unia ojropejska skończy i niech jej
    > ziemia lekką będzie.

    Tak jest towarzyszu szlachcicu , liberum veto

    --
    Portal edukacyjny o inwestowaniu - http://www.inwestowanie.org.pl/