    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: [KK]Ubezpiecznie od niedokonanej platnosci online
    Date: Fri, 28 Sep 2007 17:50:52 +0200

    "Piotr" <p...@c...cz> writes:

    > elektroniczna identyfikacja jest tutaj 3d

    Nie, to nie jest zadna identyfikacja, a tylko zmniejszenie ryzyka
    dla sklepu ze transakcja jest fraudem. Podobnie jak w przypadku PINu,
    CV* itd. Musza byc spelnione oba warunki jednoczesnie, tj. "fizyczne
    przedstawienie" oraz "elektroniczna identyfikacja".

    "Czy transakcja zostala wykonana z fizycznym przedstawieniem i
    elektroniczna identyfikacja posiadacza?" Nie zostala.

    > - ktorego podanie - podobnie
    > jak numeru pin w terminalu zwalnia bank od
    > odpowiedzialnosci.

    Na jakiej podstawie bank mialby byc zwolniony od odpowiedzialnosci?
    Bank zaklada tylko, ze PIN jest znany wylacznie klientowi, ale to
    niekoniecznie musi byc prawda i da sie to podwazyc, zwlaszcza
    (choc nie tylko) w przypadku kart, ktore wymagaja PINu w normalnych
    sklepach.

    > natomiast kodem identyfikacyjnym jest nuer karty,
    > cvv2 itp. tak wiec - bank moze odmowic reklamacji transakcji wylacznie
    > jesli podano 3d lub podano dane karty + zlozono podpis elektroniczny

    Przeciez tam jest w jasny sposob napisane, ze musi byc podpis.
    Albo wlasnoreczny, albo bezpieczny elektroniczny.

    > Natomiast panuje bledne przekonanie - ze taki zapis uniemozliwia
    > zlozenie uzasadnionej reklamacji. Oczywiscie bankowi nie zalezy na
    > wyprowadzeniu klienta z bledu.

    Moze tak byc, aczkolwiek to jest cokolwiek dziwne. Przeciez to nie
    bank za to placi.
    Chyba ze chodzi o zlodziejski bank, ktory zabiera pieniadze zarowno
    sklepowi, jak i klientowi. Czy tak sie zdaza? Nie wiem.

    > Natomiast na swiecie kazdy (swiadomy) posiadacz karty wie, ze moze
    > taka transakcje reklamowac.

    Yep.

    > Bank, aby taka transakcje odrzucic, umusi
    > udowodnic, ze to jej posiadacz udostepnil lub ujawnil komus jej dane -
    > czyli dane identyfikacyjne (numer, cvv2) oraz kod (3d) - i tylko w
    > takim przypadku moze transakcje odrzucic.

    Niedokladnie. Posiadacz karty udostepnia te dane podczas kazdego
    zakupu. Musialby udowodnic "wspoludzial" swego klienta w dokonaniu
    "fraudu". Raczej dosc trudne, latwiej obciazyc sklep.
    --
    Krzysztof Halasa