    From: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Lokata w USD - najwyzej oprocentowana
    Date: Tue, 08 Nov 2011 10:57:30 +0100
    <e...@4...com>
    <j99gv5$mj6$1@inews.gazeta.pl>

    On Mon, 7 Nov 2011 21:01:26 +0000 (UTC), "Clegan"
    <c...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:

    >Powtarzam po raz kolejny: wymienialność na towar ma niewiele wspólnego z
    >rezerwą 100%. W czasach standardu złota istniała rezerwa częściowa. Jedno nie
    >oznacza drugiego.

    Tak, to prawda.

    >Jakoś pomijasz fakt, że przez jakieś 20 lat cena złota stała w miejscu lub
    >spadała, mimo że USD przybywało.

    kiedy USD przybywało? W latach 70-tych? Wtedy cena złota nie "stała w
    miejscu", a wręcz przeciwnie.
    Do 1971, gdy USB był wymienialny na złoto przynajmniej dla banków
    centralnych cena uncji wynosiła $35 (do dekretu Roosevelta o
    konfiskacie złota - ok. $20). W latach 70-tych, gdy inflacja na USD
    szalała - złoto doszło do ok. $800 za uncję. Potem rzeczywiście spadła
    (ok. 2000 roku rzędu $280/uncję).
    W powyższym akapicie miałem na myśli przede wszystkim lata ostatnich
    "baniek" i programów "ratunkowych".

    >Oczywiście, że możesz - jeśli się jednoznacznie umówicie, że dłużnik spełni
    >swoje świadczenie w USD to nie musisz przyjmować złotówek. To wynika z art.
    >358 kc.
    >Obecnie w polskim prawie nie ma zasady, że zobowiązania pieniężne muszą być
    >wyrażone w złotówkach.

    Zgadza się, można zobowiązanie określić w innym pieniądzu lub nawet wg
    innego miernika (art. 358 (1) ust.2.

    Masz rację:

    Art. 358.
    § 1. Jeżeli przedmiotem zobowiązania jest suma pieniężna wyrażona w
    walucie obcej, dłużnik może spełnić świadczenie w walucie polskiej,
    chyba że ustawa, orzeczenie sądowe będące źródłem zobowiązania lub
    czynność prawna zastrzega spełnienie świadczenia w walucie obcej.

    Ciekawe, czy dałoby się w praktyce prowadzić interesy w PL rozliczając
    się w złocie?
    Nie da się chyba zawrzeć umowy o pracę:

    Art. 86. Kodeksu pracy:
    § 2. Wypłaty wynagrodzenia dokonuje się w formie pieniężnej; częściowe
    spełnienie wynagrodzenia w innej formie niż pieniężna jest
    dopuszczalne tylko wówczas, gdy przewidują to ustawowe przepisy prawa
    pracy lub układ zbiorowy pracy.

    Wygląda na to, że przynajmniej nie musi być w złotówkach.

    >Zgadza się, ale co Cię obchodzi o co ja się umawiam z bankiem ?

    obchodzi mnie, o co ja się umawiam z bankiem (tzn., że nie mam w
    praktyce wyboru polegającego na niekorzystaniu z systemu rezerwy
    częściowej).
    Ale to oczywiście tylko takie gdybanie.

    >Pisałem o lokatach terminowych - w kontekście zlikwidowania możliwości
    >wcześniejszego zrywania lokat.

    Wyjaśnij zatem, jak rozumiesz posługiwanie się przez deponenta
    wierzytelnością jako pieniądzem - bez zrywania umowy depozytu?
    Cytat:
    "/.../ zablokowanie możliwości wcześniejszego zerwania
    lokaty nie wyłącza możliwości kreacji pieniądza. Deponent wtedy będzie
    się posługiwał swoją wierzytelnością wobec banku jako pieniądzem."

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski