  • Data: 2011-11-07 21:01:26
    Temat: Re: Lokata w USD - najwyzej oprocentowana
    Od: "Clegan" <c...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jarek Andrzejewski napisał(a):

    > miałem na myśli wymienialność na pieniądz :-) (dla jasności: złoto,
    > srebro)
    Powtarzam po raz kolejny: wymienialność na towar ma niewiele wspólnego z
    rezerwą 100%. W czasach standardu złota istniała rezerwa częściowa. Jedno nie
    oznacza drugiego.

    > Jak jednak widać, na szczęście takie "dekrety" przegrywają w zderzeniu
    > z siłami rynku; przykładami może być utrata wartości przez USD i EUR
    > (wobec złota czy innych walut, np. CHF).
    Jakoś pomijasz fakt, że przez jakieś 20 lat cena złota stała w miejscu lub
    spadała, mimo że USD przybywało.

    > W skrócie: nie możesz odmówić dłużnikowi przyjęcia zapłaty w złotych.
    Oczywiście, że możesz - jeśli się jednoznacznie umówicie, że dłużnik spełni
    swoje świadczenie w USD to nie musisz przyjmować złotówek. To wynika z art.
    358 kc.
    Obecnie w polskim prawie nie ma zasady, że zobowiązania pieniężne muszą być
    wyrażone w złotówkach.

    > zgadza się. I obecny system nie wytrzyma sytuacji, gdy wszyscy (lub
    > nawet tylko znacząca część) skorzystają z tego prawa. To jego (IMHO
    > poważna) wada.
    Zgadza się, ale co Cię obchodzi o co ja się umawiam z bankiem ?

    > Czy o to, że deponent może potiwerdzenie depozytu
    Pisałem o lokatach terminowych - w kontekście zlikwidowania możliwości
    wcześniejszego zrywania lokat.