    From: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Mbank i fajny kawał
    Date: 02 Jun 2003 18:37:23 +0200
    <bafn24$d6h$1@foka1.acn.pl> <m...@d...pm.waw.pl>
    <bahmm6$10n8$1@foka1.acn.pl> <m...@d...pm.waw.pl>
    <baivjm$15n0$1@foka.acn.pl> <m...@d...pm.waw.pl>
    <baj603$1evp$1@foka1.acn.pl> <balsf8$2agt$1@foka1.acn.pl>
    <m...@d...pm.waw.pl> <bate41$1uuu$1@foka1.acn.pl>
    <2...@c...fuw.edu.pl> <bavb08$2hup$1@foka1.acn.pl>
    <2...@c...fuw.edu.pl> <bavodu$2ftc$1@foka.acn.pl>
    <2...@c...fuw.edu.pl> <bb05m2$2kn1$1@foka.acn.pl>
    <bb07m9$3fk$3@nemesis.news.tpi.pl> <bb1p1p$8i6$1@foka1.acn.pl>
    <m...@d...pm.waw.pl> <bb4bbl$16t7$1@foka1.acn.pl>
    <m...@d...pm.waw.pl> <bbanvh$dib$1@foka1.acn.pl>

    "Piotr Grzegorz Skowronski" <s...@S...PRECZgazeta.pl> writes:

    > Blokować powinni wszyscy.

    Nie ma czegos takiego. Musialaby byc chyba ustawa, ze wykonywanie takich
    przelewow jest nielegalne, i musialaby byc za to przewidziana kara.

    To chyba lekki overkill, nie uwazasz?

    > Nieprawda. Wyraźnie określony jest druk przelewu i sposób jego
    > wypełnienia.

    To inna sprawa. Bank nie jest zobowiazany do realizowania przelewow
    do US tylko na podstawie takiego druku. Gdyby tak bylo, moglbys zapomniec
    o robieniu tego przez np. Internet.

    > Nie musi. Wystarczy, że w nazwie beneficjenta ujrzy Urząd Skarbowy.

    O, i wtedy nie wolno jej przyjac normalnego przelewu? Nawet takiego
    z tytulem "zgodnie z faktura korygujaca VAT nr 123456/12345"?
    Bez jaj (mam na mysli oczywiscie fakture wystawiona dla us).

    > Nie wiem jak wyglądają SWIFT-y, ale chyba się różnią od eliksirów.

    To bez znaczenia, nie musi to byc tez akurat SWIFT.

    > Poza tym to nie korespondent ma cofnąć, a beneficjent.

    To tym bardziej nie bedzie chyba wiedzial, ze ma to zrobic?

    > Przelewy może odbijać maszyna. Wyjaśniać sprawę z podatnikiem musi
    > człowiek.

    Jesli nie trzeba tego wyjasniac, to po co to robic - lepiej odbic?
    Jesli tak czy owak trzeba wyjasniac, to jaka w tym rola banku?

    > Po to, żeby pilnować czy bank się stosuje do narzuconych standardów.

    Bank, to w ten sposob ma sie do nich stosowac (standard to to jest sredni),
    ze jak klient mu przyniesie kwit us, to bank ma z tego zrobic dobry
    tytul przelewu. Zakladam, ze nie ma z tym problemu.

    > Trudno. Zmieniły się przepisy, to trzeba zapłacić wykonawcy za
    > modyfikacje w systemie. Nie ma obowiązku prowadzenia działalności
    > gospodarczej.

    Fakt. Jednak wymyslanie rozmaitych calkowicie bezsensownych (w tym
    przypadku oczywiscie czegos takiego nie wymyslono) warunkow prowadzenia
    dzialalnosci nie sprzyja za bardzo kondycji gospodarki w ogole.

    > Nie żartuj.
    > Naprawdę wierzysz w to, że przeciętny klient wie co to jest eliksir i
    > zna standard wypełniania przelewu do US?

    Jasne. W koncu przecietny klient wysylajacy przelewy do US to
    przedsiebiorca lub jego pracownik, i robi to srednio co 2 tygodnie.

    Watpie, by podatnicy PIT3X, ktorzy nie wypelniaja np. PIT5, i ktorzy
    akurat rozliczaja sie sami z US, i ktorzy akurat musza doplacic (PIT3X),
    zmieniali jakos specjalnie ta statystyke.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator