  • Data: 2010-05-19 13:36:51
    Temat: Re: Nie za póżno ?
    Od: Delfino Delphis <D...@w...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Waldek wrote:

    > Nie - bo nie pytalem o kotrakty a o fundusze, ktore jako tako rozumiem jak
    > dzialaja

    Skoro rozumiesz, to wiesz, że fundusz nie zarządza. Po prostu kupuje pakiet
    akcji i tyle. Ma bardzo dużą bezwładność, bo inwestuje miliony złotych. Nie
    może więc łatwo wyjść z trefnego papieru, bo na rynku może nie być tylu
    chętnych do zakupu. Sprzedając mocno wpływa na jego cenę. Siłą rzeczy w
    bessie dalej trzyma te papiery więc traci. Ogólnie rzecz biorąc ciężko
    oczekiwać iż fundusz będzie się zachowywał jakoś lepiej niż np. indeks
    giełdowy.

    > Nie - bo nie mam pojecia jak sie gra na kontraktach
    > ale cos tam slyszalem ze potrafi braknac gotowki na depozycie

    Zależ jak grasz. W kontrakcie np. na WIG20 jest tak, że 1 punkt wart jest 10
    złotych. Kupując jeden kontrakt kupujesz jakby pakiet akcji odpowiadający
    indeksowi WIG20, wart tyle ile indeks x 10 zł. Jeśli dzisiaj indeks wart
    jest 2300 punktów, to twój kontrakt wart jest 23000 złotych. Jeśli więc
    chcesz zainwestować w akcje np. 100 tyś. złotych to zamiast tego możesz
    kupić 4 kontrakty. Wtedy grasz bez tzw. lewara.

    Oto korzyści:
    - bardzo mała prowizja (10 zł od kontraktu) zamiast kilku % pobieranych
    przez fundusz czyli np. 40 złotych zamiast 4 tysięcy
    - możliwość wejścia i wyjścia dosłownie w każdej chwili działania giełdy w
    odróżnieniu od funduszu, gdzie trwa to kilka dni
    - możesz zarabiać też na spadkach, musisz tylko wiedzieć kiedy na co grać
    - dzięki lewarowi inwestujesz bardzo mało gotówki

    Ten ostatni powód jest chyba najważniejszy - gdy kupujesz kontrakty za 100
    tyś. złotych potrzebujesz tylko ok. 10 tyś. w gotówce jako zabezpieczenie.
    Pozostałe 90 tyś. możesz sobie włożyć w bezpieczną lokatę. W ten sposób masz
    jakby nieoprocentowany kredyt na 90 tysięcy na którym zarabiasz, lokując go
    na procent.

    Wada grania na kontraktach jest tylko jedna - wysoki lewar i możliwość
    szybkich zysków bardzo kusi i jak ktoś ma zacięcie hazardowe, to może szybko
    popaść w ruinę. Grając tak jak opisałem, bez lewara, to praktycznie
    niemożliwe. Na pewno nie powinieneś wyjść na tym gorzej niż na funduszu.
    Zresztą przecież indeks to też nie są przypadkowe spółki. Spółka, która np.
    bankrutuje na pewno wyleci z indeksu WIG20. Masz więc zarządzanie za darmo
    ;)