eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.banki"Nowa uniwersalna karta debetowa" do wypłat gotówki z wszystkich kont :-) › Re: "Nowa uniwersalna karta debetowa" do wypłat gotówki z wszystkich kont :-)
  • Data: 2010-07-22 08:03:36
    Temat: Re: "Nowa uniwersalna karta debetowa" do wypłat gotówki z wszystkich kont :-)
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "witrak()" <w...@h...com> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:4c47f49d$0$19173$6...@n...neostrad
    a.pl...

    > Dlaczego uważasz, że jest to wielokrotna kapitalizacja ?
    > Z tego, co sam pisałeś :-) jasno wynika, że spłata odsetek ma
    > pierwszeństwo nad spłatą kapitału. A skoro tak, dalszej kapitalizacji
    > podlega kapitał a nie odsetki (a dokładnie część kapitału, która nie
    > została spłacona wskutek zaliczenia części spłaty na odsetki).

    Odsetki "powstają dla klienta" w chwili ich dopisania do rachunku, a to w
    przypadku KK następuje w chwili generowania wyciągu lub zamykania rachunku.
    Traktowanie spłaty jako spłaty niedopisanych jeszcze odsetek sprowadza się
    do wielokrotnych kapitalizacji (spłacony już faktycznie kapitał nadal
    podlega oprocentowaniu, bo spłata została zaliczona na jakieś wirtualne
    odsetki nieujawnione jeszcze na rachunku), występujących - o ile prawdą
    jest to co piszesz - przy okazji każdej operacji spłaty. Szczerze mówiąc
    trudno mi sobie wyobrazić aby Getin rzeczywiście tak robił, bo jest to
    nieprawidłowość podobnej klasy co liczenie przez Pekao oprocentowania do
    końca okresu rozliczeniowego, pomimo wcześniejszej spłaty transakcji. No ale
    jeśli rzeczywiście sprawdziłeś to eksperymentalnie, to nie da się temu
    zaprzeczyć.

    > Mało tego, jak pisałem wcześniej, nie jest to praktyka tylko tego banku -
    > powiedziałbym, że z trudnością znalazłbym bank, który tego nie robi:
    > *każdy*, który ma taką kolejność zaliczania wpłat (najpierw odsetki, potem
    > kapitał - oczywiście wypłaty gotówkowej) *musi* w ten sposób rozliczać
    > wpłaty.
    > [A "przeszedłem" już tych banków parę (Mille, BZWBK, Lukas, Citi, Pekao,
    > PKO, Raiffeisen, Commerzbank, Polbank, no i Noble/Getin, a pewnie o
    > jakichś zapomniałem).]

    No. Ale żaden ze znanych mi banków, w których korzystałem z płatnego kredytu
    na kartach [Raiffeisen, ING, mBank, Mille, Multi, PKO BP oraz banki poza
    pl], nie praktykuje zaliczania części wpłaty na spłatę niedoliczonych
    jeszcze na rachunku (ale już należnych) odsetek. Ty sugerujesz, że Getin tak
    robi. I to jest nieprawidłowe, bo jest równoważne anatocyzmowi.

    > Jeżeli sugerujesz, że taka praktyka jest niedozwolona, to podaj
    > rozumowanie, które prowadzi do takiego wniosku - coś muszę mieć do ewent.
    > reklamacji :-)

    Rozumowanie jest banalne. Ty spłacasz kwoty wskazane na wyciągu w podanej w
    regulaminie kolejności, natomiast bank zalicza część wpłaty na jakieś
    nieznane ci bliżej inne niesprecyzowane cele, których wskazania domagasz się
    w reklamacji, gdyż powodują one doliczanie jakichś kolejnych odsetek,
    których według ciebie nie powinno być; kwota odsetek bowiem nie jest zgodna
    z kwotą przez ciebie wyliczoną.

    Rozumiem, że jesteś pewien, iż eksperyment wykonałeś poprawnie? Może byś go
    poddał weryfikacji na grupie?