eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiNowe numery rachunów ZUSRe: Nowe numery rachunów ZUS
  • Data: 2017-11-26 15:55:09
    Temat: Re: Nowe numery rachunów ZUS
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On 2017-11-26, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

    >>> Wojtku, odpowiedz bardzo prosto, co by było nei tak, gdybysmy
    >>> zapomnieli o pobieranie nr rachunku ze strony eskładki, zapomnieli
    >>> o jego automatycznym podmienianiu i banki wprowadziły jedna prosta
    >>> rzecz: przy probie wysłania przelewu na stary numer rachunku
    >>> pojawiłaby sie informacja:
    >>> -nr rachunku nieaktualny, prosze pobrac aktualny nr ze strony
    >>> eskładka.pl lub skontaktowac sie z oddziałem ZUS.
    >>> To tez byłby kłopot i jakies skomplikowane wdrozenie za pareset
    >>> tysiecy?
    >>
    >> Oczywiście. Ale tym razem nie po stronie banku a ZUSu.
    >> W takiej sytuacji masz ~1-2 mln osób, które nie wiedzą gdzie mają
    >> wpłacić i muszą się tego dowiedzieć.
    >>
    >> 1/ System który nie padnie od tego że 200 tys. osób "na raz"
    >> (załóżmy, że w ciągu pół godziny) będzie chciało się dowiedzieć jaki
    >> ma numer rachunku kosztuje odpowiednio więcej.
    >>
    > Jezeli zakładamy ze wszyscy robia deklaracje dokładnie 10 i dokłanie 15
    > to juz teraz pue.zus ma w tych dniach obciazenie.

    Ale to jest błędne założenie. Nie trzeba robić deklaracji jeśli Ci się
    nic w wyliczeniach nie zmieniło. Co dotyczy 99,999% osób prowadzących
    działalność i nie zatrudniających pracowników.

    A od przyjęcia jest płatnik, a nie PUE.
    Wiesz ile kosztował płatnik, czy Ci się nie obiło o uszy?
    Czy wiesz ile kosztuje modernizacja tego typu systemu?

    > I to o wiele wieksze niz wpisanie nip i na tej podstawie podanie nr
    > konta.
    > Wczytanie deklaracji, weryfikacja (tak, odbywa sie w locie),
    > zatwierdzenie, odczytywanie itp.

    Nie, weryfikacja merytoryczna nie odbywa się w locie. Tylko techniczna.

    >> A jak już padnie, to gwarantuję Ci, że danego dnia nie wstanie za
    >> szybko, bo kolejka osób chcących się dowiedzieć (i wciskających tzw.
    >> F5) będzie rosła i będzie skutecznie zapychać system. [1]
    >>
    > To jest oczywiste.
    > Trzeba to zrobic tak zeby nie padło.

    Czyli koszty.

    >> 2/ Obsługa telefoniczna choćby 200 tys. osób w jeden dzień osób
    >> oznacza niesamowitą logistykę i koszty. Wystarczą proste założenia:
    >> - 1 osoba jest obsługiwana przez 5 minut (weryfikacja danych,
    >> sprawdzenie numeru itd). - w godzinę obsłużysz 12 osób
    >> - w osiem godzin obsłużysz 96 osób jeśli pracujesz jak automat, nie
    >> masz
    >> przerwy na kawę/herbatę i wszystko idzie bezproblemowo
    >>
    >> Zadanie matematyczne: ile trzeba zatrudnić telefonistek aby
    >> odpowiedzieć 200 tys. osobom jaki mają numer rachunku i jaką trzeba
    >> do tego zamówić infrastrukturę. Czas start.
    >>
    > Kilka postów wczesniej twierdziłes ze sprawdzenie 300 tysiecy zwrotek
    > które wrociły ze wzgledu na nie odebranie to bedzie bezkosztowa operacja
    > wykonana przez obecnych pracowników zus w ramach ich czasu pracy...

    A nie widzisz różnicy między sprawdzenie "300 tys. zwrotek" w dwa miesiące,
    a przegadanie 300 tys. osób w jeden dzień? Czy widzisz? Widzisz różnicę
    w tym, że zwrotki otrzymają różne oddziały ZUS, a telefonicznie kontaktujesz
    się do jednego centrum informacji, bo numer jest ogólnopolski, żeby uniknąć
    dodatkowego zamieszania i przekierowywań?

    > A sprawdzenie adresu, wysłanie ponownie (tym razem juz pewne przy
    > czesciowo recznej adresacji, kopertowaniu etc) to troche bardziej
    > czasochłonny proces.

    To przede wszystkim jest proces rozłożony w czasie, w dodatku możliwy
    w sporej części do zautomatyzowania.

    > Co do samego czasu osłbugi - mysle ze 3 minuty w zupełnosci wystarcza.
    > - dzien dobry, chce poznac swój indywidualny numer rachunku
    > - poprosze nip
    > - nr konta to:

    No to w godzinę obsłużysz 20 osób, a w 8 - 160 osób.
    Do obsłużenia w jeden dzień 300 tys. osób potrzeba prawie dwa tysięcy
    osób, do samego tylko odbierania telefonów i centralę obsługującą
    jednocześnie dwa tysiące połączeń.

    Do obsłużenia 1 mln połaczeń już Ci potrzebne będzie ponad 6250 osób
    na samej tylko centrali telefonicznej. _W jeden dzień_.
    Oraz infrastrukturę potrzebną do obsłużenia tych ludzi.

    Z niecierpliwością czekam aż wyliczysz koszty takiej operacji
    i udowodnisz, że są niższe niż koszt wysłania masowej korespondencji.

    >> 3/ Obsługa w oddziale, patrz punkt 2/
    >>
    >> Oczywiście możesz zakładać, że ludzie nie robią wszystkiego na
    >> ostatnią chwilę, ale obawiam się że to jest naiwność. Do zatkania
    >> systemu myślę spokojnie wystarczy te 10% obywateli chcących się "na
    >> raz dowiedzieć" gdzie mają wpłacić.
    >>
    > Oczywiscie ze czesc robi na ostatnia chwile.

    Oczywiście że ____znaczna____ część robi na ostatnią chwilę.

    > Niemniej nie sadze zeby 10% zatkało system, skoro teraz zapewne tez robia
    > na ostatnia chwile a jednak pue.zus nie zatykaja a tam jest potrzebne o
    > wiele wiecej mocy systemu na obsłuzenie pojedynczego płatnika.

    1. Mylisz pue z płatnikiem.
    2. Ten system kosztował (i wciąż kosztuje) grube miliony, co mam nadzieję
    wiesz.

    >> [1] Tak, Facebook, czy KIR potrafią obsłużyć w zakresie swoich
    >> systemów nawet znacznie więcej, ale oni jednak na swoją
    >> infrastrukturę *troszkę* pieniążków wydają.
    >>
    > Bingo - to moze wykupić u facebooka powiadomienie?!

    LOL. I pewnie wyjdzie taniej niż list?
    A co z tymi co nie mają facebooka?

    > W TV reklamy leca, tez pewnie nie za darmo wiec dlaczego nie facebook? :)
    > Widzisz, jak troche wyskoczy sie z szufladek, to sie od razu ciekawe
    > pomysły pojawiaja!

    A Ty ciągle proponujesz środki, które mają ograniczony zasięg.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1