  • Data: 2007-02-17 14:04:17
    Temat: Re: O platnosciach KK w sklepach raz jeszcze
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 17.02.2007 Stolat <cyrax.skasujmnie> napisał/a:
    > Zgadza sie, zwlaszcza w duzych hipermaketach bo tam maja gdzies wszytkich i
    > uzywaja starych modemow analogowych,
    > nie wiem czemu tak ( moze za nowe musieliby zaplacic) ? DLatego sie tak
    > długo czeka. Dodatkow sam stan infrastkury sieciowa
    > telefonicznej w hipermaketach to zawily temat :). Wiekszosc np siec dzila
    > jeszcze w standarcie 10Mb :).

    A po co im więcej, powiedz ty mnie? Do przesyłania informacji między
    urządzeniami fiskalnymi mają światłowody kłaść?

    > Sa też ssytemy z zintegrowanym
    > ssytem platniczym gdzie sklepy maja zestawione specjalnie lacza z centrum
    > ale to juz odreban bajka. Czasmi jest to nawet zwykly modem 56kb
    > ktory sie laczy analogowo :) i jak dosstaje kilka tarnsakcji to sie gubi.

    Dlaczego się gubi? Systemy fiskalne w hipach często cierpią na pewne
    problemy i są generalnie zacofane, ale to dlatego, że w pracującym 7 dni
    w tygodniu, 18h na dobę sklepie trudno to zmodernizować. Ale jakies
    "gubienie się" infrastruktury do autoryzacji kart to jakiś wymysł.

    > Czasami sklepu maja zbyt male lacza wydzierzawione albo sysgnal leci po
    > calej
    > wewnetrznej sieci ( sklep sa spiete laczami np.Polpakiem)i dopiero na koncu
    > gdzies wychodzi do centrum autoryzacyjnych, wiec opoznienie moga
    > byc rzedu kilkuset ms.

    I w czym to kilkaset ms przeszkadza? Bo na pewno nie powoduje długiej
    autoryzacji. Sekunda w tę czy weftę to nie jest problem. Problem to brak
    stosowania floor limitów.

    > Generlanie markety wolą zeby ludzie placili gotówka bo wtedy nie musza
    > placic prowizji operatorom :).Dlatego specjalnie maczą ludzi zbyt mala
    > iloscia
    > terminali utrudnieniami itp itd.

    Oj, no to tutaj walnąłeś największą bzdurę ze wszystkich, które udało Ci
    się napisać. Markety mają wynegocjowane *bardzo* małe prowizje za płatności
    kartami, a w dodatku promują karty kredytowe cobrand, za płatności którymi
    otrzymują profity w różnej formie. Płatności kartami eliminują im problem
    fałszywych banknotów (ten akurat przerzucają na ogół na kasjerów, ale na
    większą skalę tak się nie da), eliminują pomyłki kasjerów w przyjmowaniu
    pieniędzy i wydawaniu reszty, a last but not least jest mniej utargu do
    wożenia. Sklep osiedlowy nie ma tego problemu, bo tą gotówką zapłaci
    dostawcy z hurtowni, a pozostałości schowa do portfela i weźmie do domu.
    Market natomiast robi w dobę co najmniej kilkaset tysięcy obrotu i nie ma
    na co go wydać. Ubezpieczenie tej kasy na czas transportu i sam transport
    kosztują, w części proporcjonalnie do kwoty. Kosztuje czas pracy kasjerek.
    Klient przeliczający pół godziny stos banknotów i monet (bo ma ambicję
    wydać wszystkie drobne), a potem kasjerka przeliczająca to jeszcze raz
    tracą tyle czasu, co 10 płatności kartą. Markety nikogo nie zniecęcają do
    płatności kartami. Dla nich to wychodzi dość neutralnie, koszt nie jest
    duży. Odbiją sobie 'dociskając' któregoś dostawcę towaru ;-)
    --
    Samotnik