  • Data: 2019-08-15 22:22:10
    Temat: Re: PSD2 mBank i pewnie nie tylko...
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2019-08-15, Szymon <...@w...pl> wrote:

    [...]

    > No cóż. Założyłem konto Prestige w EB właśnie dlatego, iż token był
    > darmowy. W CA Premium także pozwalało na darmowy token. W innych opcjach
    > był płatny lub niedostępny - nie pamiętam. Tyle faktów. Oczywiście Ty
    > wiesz lepiej...

    No sam piszesz, że "nie pamiętasz".
    Tak, wiele rzeczy w kontach premium jest za free.

    > Brytyjska flota atomowych łodzi podwodnych, [...]

    Jak będą podpięte do internetu, to wtedy będzie bardziej na temat.

    > Było mniej. To raczej oczywiste. Spróbuj zarazić tokena wirusem. Sam
    > niedawno rozpisywałeś się na temat sklepów Apple'a i Google. Wszystkie
    > te zagrożenia odpadają przy tokenie.

    Nadal pozostaje komputer, którego najłatwiej zarazić wirusem,
    więc niespecjalnie. I pomijasz fakt, że nadal najsłabszym elementem
    jest człowiek.

    > A mieszkasz w PL? Pytam, bo nie dostrzec wprost mani teraz na
    > bieganie/pływanie/rower - a czasami wszystko razem - to naprawdę [...]

    Ale nie ma obowiązku posiadania zegarka do tych czynności.

    [...]

    > Nie sądzę, aby PIN w telefonie był godnym uwagi zabezpieczeniem.

    Case Apple vs FBI temu przeczy.

    [...]

    > Nie twierdzę, że to dobry pomysł. Nie zrozumiałeś. Cały czas wypowiadam
    > się, iż nie chcę nosić narzędzia autoryzacyjnego przy sobie.

    Twoje "chcenie" nie ma nic do rzeczy. Możesz zapewnić bezpieczeństwo przy
    użyciu istniejących i dostępnych metod. Nie chcesz, to Twoja sprawa,
    tylko nie stękaj.

    > Natomiast twierdzę, iż są ludzie, którzy mają komórki niezabezpieczone
    > z hasłami.

    Są też ludzie którzy nosili hasła papierowe w portfelu.

    > Trudno mi sobie wyobrazić, iż ktoś mający pojęcie o bezpieczeństwie coś
    > takiego zrobi.

    A jednak.

    > Co ciekawe - papier jako nośnik danych mimo setek lat uznawany jest za
    > najlepszy materiał.

    No chyba że zaginie. I potem udowadniasz że pracowałeś "świadkami"
    (patrz procedury ZUS).

    > Z ciekawości - gdy komórka ulegnie uszkodzeniu - co z nią zrobisz?

    Wymienię na inną.

    [...]

    > Pisać dalej, czy już zauważyłeś do czego zmierzam?

    Do tego że problemem jest człowiek, a nie PIN. Ale to wszyscy
    sensownie myślący wiedza.

    > Podobno wczoraj konto Ewy Farny [...]

    Fascynujące, ale bez związku.

    > To teraz sejf jest już oczywistym, a chwilę temu nie byłeś w stanie
    > wymienić kogokolwiek, kto by korzystał?

    Bo pisaliśmy o firmach. Posterunki policji czy "służba" to nie jest
    firma w ujęciu podmiotu gospodarczego. Zmieniasz temat.

    > Haha... Wiesz - nawet Coca-cola trzyma przepis na swój napój w sejfie.

    Nieistotne.
    Nie ma związku przyczynowo-skutkowego między "poważna firma"
    a "sejf". Są poważne firmy, bez sejfu, są i niepoważne z sejfem.
    Przykładem tej drugiej niech będzie Amber Gold. Chcesz drążyć
    dalej?

    > Oczywiście to PR, ale rozbroiłeś mnie swoimi stwierdzeniami... Ach! A
    > może Coca-cola to nie jest "poważna firma"?

    Nic takiego nie napisałem, więc kłamiesz.

    [...]

    > Ty nie widziałeś sejfu.

    W kontekście o którym pisaliśmy: przechowywanie Mitycznych Ważnych
    Dokumentów (tm) w biurach. Nie sejfów w ogóle.

    > Pokazałem Ci, iż jednak się sprzedają.

    Pokazałeś coś o czym w ogóle nie dyskutowaliśmy, stąd i odniesienie
    do klocków lego.

    > Naprawdę? Zatem najwyraźniej według Ciebie RODO nie dotyczy danych
    > wrażliwych. ;-)

    Dane wrażliwe to dane wrażliwe. "druki ścisłego zaszeregowania" to termin
    nieznany ustawie RODO.

    > Na przykład?

    Np, szyfrowanie w postaci elektronicznej.

    > Haha... OK. Czyli np. paszporty, prawa jazdy, dowody rejestracyjne,
    > blankiety dyplomów etc. to mam trzymać na iPhonie tak?

    Ale rozmawialiśmy o firmach, a nie urzędach.
    I tak, nie musisz mnie przekonywać, że urzędy tkwią w latach 90-tych.

    > To, że Ty nie potrafisz dostrzec analogii nie znaczy, że to nie jest na
    > temat. ;-)

    Nadal twierdzę że jest nie na temat. Oczywiście możesz wykazać że kara
    miała związek z nieprawidłowym przechowywaniem danych a nie tym o czym
    było napisane, czyli nierzetelnym *poinformowaniem* podmiotów.

    >:-) Przed dostępem osób nieupoważnionych. Zawsze do tego sprowadza się
    > tego typu ochrona. ;-)

    Ja się zajmuję dokumentami w obiegu elektronicznym.
    Te są dostępne z konkretnych adresów i w konkretny sposób.
    Sejfu brak.

    > Dobrze, wstukam sobie "0000". Już mogę się wypowiadać?

    Nie.

    > Nie doczytałeś albo umknęło. Korzystam z telefonu także w formie mp3.

    To kup nowszą nokię za 100. Nadal nie musisz do niej karty kupować.

    > Dziś w GW napisali o Tajlandii i prostytucji: [...]

    Nie na temat.

    > No! Brawo! I teraz chodzi o to, by uchronić użytkownika przed
    > manipulacją.

    Token tego nie potrafi.

    [...]

    > Nie pomyliłeś się?

    Nie.

    > Jeszcze raz: według Ciebie ludzie posiadający więcej
    > niż 1 konto to mniejszość? Ach! A może słowo "konto" różnie definiujesz? Masz na
    myśli pewnie ROR, tak?

    No o tych statystykach była mowa (kont osobistych aka RORach).
    I do takich Ci podałem linka.

    > W ten sposób dojdziesz szybko do masy krytycznej. Liczba kart SIM w PL
    > wynosi ponad 40 mln. Zatem teza, iż ludzie posiadają 1 numer byłaby
    > wątpliwa.

    Karty sim nie mają rozdzielenia na biznesowe, osobiste, inwestycyjne,
    oszczędnościowe, czy techniczne. Ale też nie twierdziłem, że ludzie
    posiadają tylko 1 numer (chociaż tych posiadających więcej niż 1 też jest
    mniejszość).

    > Naprawdę? ;-) Nie wydajesz się uwzględniać moich ;-)

    I nadal spokojnie z tym śpię.

    [...]

    > Tak, masz rację. Jednak założyłem, że rozmawiamy o dorosłych ludziach.

    Twierdzisz że osoby mające 30 lat nie są dorosłe?

    > Zazwyczaj w pracy chociażby przekrój jest nieco większy niż 30-latkowie
    > lub młodsi.

    https://www.businessinsider.com/median-tech-employee
    -age-chart-2017-8?IR=T
    - facebook, mediana 28
    - google, mediana 30
    - apple, mediana 31

    Ale to pewnie nie sa poważne firmy.

    > Poruszasz ciekawy problem. Jak to jest w "reszcie świata"? Czy w istocie
    > autoryzacja przelewów to SMS?

    No na pewno wg PSD2 token i karty kodów są nieakceptowalne.
    Tak więc masz już ogarniętą Europę.

    > Ja korzystałem z 2, ale nie wiem czy to były "jedynie 2" czy "2 z wielu"
    > - trudno mi się do tego odnieść.

    Ja korzystałem z ~10 (podawałem "szczytową" listę, ale w innych bankach też miałem) i
    tam nie
    było tokenów w ofercie, poza zakresem "korporacyjnym".

    > Biorąc pod uwagę, że mowa o Skandynawii to znowu dość śmiałe tezy stawiasz.

    W Skandynawii też istnieje szara/czarna strefa.

    > Niestety to nieprawda.

    Wpisz błędnie hasło 3-10x i powiedz mi czy nadal masz dostęp.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com