    From: "MK" <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Podwy?ki w bankach, PKO BP rozwi?za?o worek ...
    Date: Tue, 24 Mar 2009 23:50:54 +0100
    Sender: a...@i...eranet.pl

    "bradley.st" <b...@g...pl> wrote in message
    news:df02e4c8-fc8b-4826-907a-9434be83e7ab@p11g2000yq
    e.googlegroups.com...

    > OK, rozumiem. Ale: z - bardzo pobieznego - rozejrzenia sie w
    > internecie, ta maksymalna stopa to 23%.

    4krotnosc stopy lombardowej, czy obecnie 22%.

    > Zakladajac ze oprocentowanie depozytu to 5-6%, 17 p.p. roznicy wydaje
    > sie az nadto.

    No a gdzie np. rezerwa obowiazkowa? Gdzie NCL? Maksymalna stopa jest
    stosowana przede wszystkim przy kartach kredytowych. Overdrafty i pozyczki
    gotowkowe maja znacznie nizsze oprocentowanie. Maks to pewnie ok 20%.

    > Co wiecej, wyglada na to, ze sporo bankow stosuje z upodobaniem te
    > maksymalna stope - albo bardzo zblizona - jako standard np. w
    > przypadku kart kredytowych. Moze ograniczenie do 23% to jednak nie
    > taki glupi pomysl?

    Wyslij do Obamy list zeby skorzystal z polskich rozwiazan, ciekawe jak to
    zostaloby przyjete za oceanem ;)

    > Nie mam pojecia jakie sa prawa / procedury, ale bardziej mi to wyglada
    > na zagwarantowanie sobie szybkiego i pewnego zysku przez bank (jakby
    > nie bylo, 1% od nieuzywanych kredytow podbija wskazniki) niz
    > rzeczywiste pokrywanie kosztow zwiazanych z rezerwacja kasy.

    A jaki on niby szybki jest? Szybki to jest wtedy gdy klient odrazu splaci.
    Np. taki jak ja... ale problem w tym, ze ja nie place :). BTW kiedys mialem
    okazje zobaczyc informacje o tym ile jeden z bankow na mnie zarabia
    miesiecznie... wartosc byla ujemna. Hehe... polskie prawo nie daje im nawet
    mozliwosci wypowiedzenia mi umowy... trzeba przeciez chronic konsumenta ;).

    > No tak, ale to TY. Ty jestes "rate tart" i bardziej swiadomy niz
    > przecietny Kowalski -- podobnie jak i pozostale 862 osoby na
    > pl.biznes.banki
    > Reszte spoleczenstwa banki "od drugiej strony rypią w dupę", ze
    > posluze sie alegoria uzyta przez poprzednika.

    I tu jest pole do popisu dla panstwa :). W PL po prostu brak jest edukacji
    finansowej. Niewiele osob samych potrafi obliczyc procent skladany.
    Spotkalem takze osoby pracujace w bankach, ktore nie widzialy zbieznosci
    miedzy oprocentowaniem efektywnym w ustawowa rzeczywista roczna stopa
    procentowa, co wiecej twierdzily, ze oprocentowanie efektywne dla pozyczki
    ratalnej jest nizsze od nominalnego. Oczywiscie panstwo ma w dupie taka
    edukacje a woli sterowac recznie orpcentowaniem, na czym zyskuja firmy typu
    Provident, ktore pozostaja poza tak scisla kontrola jak banki.

    MK