    From: root <r...@v...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: Prysnęły nadzieje
    Date: Tue, 4 Oct 2011 21:16:17 +0200

    Dnia Tue, 04 Oct 2011 20:36:48 +0200, totus napisał(a):

    > Dlaczego pozabijać? Co Tobie przyszło do głowy. Mnie chodzi o to by poznać
    > przyczynę. Wtedy jest szansa naprawić szkody. Też jestem tego zdania, że to
    > winni są politycy. Celowo zatrzymuje się na politykach i nie ciągnę
    > łańcuszka do ich wyborców. Politycy przedstawili fałszywą alternatywę.
    > "Chcesz mieć bezpieczne pieniądze w banku i za to nic nie płacić czy może
    > chcesz by w przypadku bankructwa banku cały twój wkład zniknął?" Banki,
    > które maja tylko 10% rezerwę płynnościową nie pojawiły się w Europie
    > wczoraj. Były gdy w Europie nie śniło się nikomu o demokracji i politykach z
> [...]

    Wiesz totusie. Nie sądze że to wszystko jest takie proste. Bank nie
    zbankrutuje, bo bank to własność państwa. Możemy udawać, że banki są
    prywatne, ale tak w rzeczywistości nie jest. Banki-państwo to nierozerwalny
    układ. Jedno bez drugiego nie może już istnieć. Banki komercyjne mają
    uprawnienia, o których zwykły biznesmen może pomarzyć. Mają gwarancje
    państwa, bo państwo jest kompletnie od nich uzależnione.
    Powód jest jeden. Banki mogą stworzyć tworzą nieograniczoną ilość pieniędzy
    z niczego. Tzn. inaczej mówiąc są w stanie pożyczyć państwu nieograniczoną
    ilość pieniędzy bez żadnych zabezpieczeń.
    W rzeczywistości każdy z nas ręczy za tę pożyczkę całym swoim majątkiem a
    jeśli go nie starcza, to przychodzą okresy nędzy.

    Nie wiem czy ten układ da się zmienić tak jak ty byś tego oczekiwał. Ty
    mówisz o prawdziwych bankach tzn. takich które są swoistymi funduszami
    powierniczymi albo kasami depozytowymi. Takie banki nie oferowałby niczego
    rządom. Trzymałyby kasę twardą ręką i nie pożyczałby rządom kasy na słowo
    honoru. Jaki byłby zatem sens ich istnienia? Dla zwykłych ludzi?