    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Przedawnienie roszczeń a BIK
    Date: Mon, 30 Nov 2009 08:01:10 +0100
    <c...@j...googlegroups.com>
    <m...@i...localdomain>
    <c...@g...googlegroups.com>

    szczurwa pisze:

    > Ile, Twoim zdaniem, powinna kosztować uczciwie notarialna transakcja

    A ile powinien kosztować samochód? Nikt Ci rynkowej ceny nie weźmie z
    sufitu, tak samo jak nie powie Ci ile cukru powinni produkować polscy
    producenci. Jedynie rynek może określić rynkowe ceny, przy zachowaniu
    warunków opisanych poniżej.

    > np. sprzedaży domu za półtora miliona złotych, albo podział majątku
    > wspolnego czy dział spadku o takiej wartości ?

    Generalnie tyle samo, ile przy domie/spadku wartym pół miliona. Chyba
    że sprawa jest w jakiś sposób zawiła, to wtedy więcej. Przy czym zależy
    to od stopnia zawiłości, a nie od wartości domu. Nie ma racjonalnego
    powodu, dla którego np. poświadczenie podpisu dla jednej umowy może
    kosztować 10zł, a dla innej 300zł. 10zł to pewnie za mało, 300zł to
    raczej za dużo, przypuszczam, że cena rynkowa uplasowałaby się w dolnej
    połowie tych widełek.

    Warunkiem ustalenia się uczciwej rynkowej ceny za usługi notarialne
    jest możliwość konkurencji między nimi:

    - dostęp do zawodu nie powinien być ograniczany
    - powinien być zniesiony zakaz reklamy, aby notariusze mogli konkurować
    ceną i jakością obsługi i mogli swoje zalety uwidaczniać w reklamach
    jeszcze przed zwarciem transakcji
    - a przede wszystkim powinniśmy dopuścić do tego, aby notariusz mógł
    zbankrutować jak każdy inny przedsiębiorca. Tak samo jak bankructwa
    przedsiębiorstw są konieczne do prawidłowego rozwoju gospodarki, tak
    samo powinno być w przypadku usług prawniczych. Obecnie nawet zły
    notariusz może sobie dość dobrze egzystować, z uwagi na niedużą
    konkurencję (są miasta, gdzie jest tylko jeden).

    Jeśli uznajemy, że notariusz to taka święta krowa, bo ma orzełka w
    gabinecie, to ewentualnie możemy podkreślić jego wyjątkowość poprzez
    zobowiązanie się państwa do wzięcia odpowiedzialności za czynności, do
    których jest zobowiązany notariusz, w sytuacji, kiedy on zbankrutuje
    (przechowywanie aktów itp.).

    Bez powyższych czynności nigdy nie doprowadzimy do polepszenia się
    usług (nie tylko) notarialnych.

    >Na notariusza możesz
    >złożyć skargę do: właściwej izby notarialnej, następnie Krajowej Rady
    >Notarialnej, wreszcie do sądu apelacyjnego, który sprawuje nadzór nad
    >notariatem. W odwodzie Minister Sprawiedliwości. Wbrew pozorom, dość
    >łatwo wyleciec z tej korporacji. Jak trochę poszperasz w necie,
    >dowiesz sie, że kilku notariuszy ma zarzuty karne.

    W ewidentnych przypadkach może wylecieć. Ale co, jeśli notariusz jest
    po prostu nieuprzejmy? Albo leniwy? Jak Cię źle obsłużą w sklepie,
    idziesz do innego, na notariusza nie będziesz się skarżył do izby, że
    traktował Cię lekceważąco? To cały system jest zły, a skargi do izb, rad
    i sądów przypominają mi powiedzenie Kisielewskiego - socjalizm to ustrój
    bohatersko walczący z trudnościami, niewystępującymi w żadnym innym
    normalnym ustroju.

    --
    Liwiusz