    From: "TS" <(freespam)tsmaster@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Rzeczywista stopa roczna
    Date: Sun, 6 Oct 2002 20:57:24 +0200
    Sender: t...@p...onet.pl@testsa30.testsa.com

    > Wciaz bez roznicy, oczywiscie, i to nie zalezy juz od dlugosci miesiecy.

    > Truizm.

    Dlaczego truizm?
    Może nie do końca się zrozumieliśmy. Mówiąc o kapitalizacji miałem na myśli
    dopisanie odsetek do kapitału lokaty. W tym przypadku, im częściej następuje
    kapitalizacja, tym większy będzie zysk z lokaty. Oczywiście zakładam, że
    odsetki nie są wypłacane.

> [...]
    > oprocentowania lokaty (oprocentowanie = oprocentowanie efektywne).
    >
    > Chociaz przy kredytach jest jeszcze gorzej, samo "oprocentowanie
    nominalne"
    > nie jest przydatne do niczego, nawet nie da sie oszacowac prawdziwego
    > oprocentowania - widzialem juz "wspaniale" oferty dla klientow, ktorzy
    > zobaczyli jakis towar w sklepie i ich mozg zajal sie wylacznie sposobem
    > zdobycia nan pieniedzy - wedlug banku "oprocentowanie nominalne" wynosilo
    > 7,costam %, a na szybko liczac widac bylo, ze prawdziwe oprocentowanie

    Bo pewnie podawali oprocentowanie w skali miesiąca (jak np. Citi). Albo Ty
    doliczasz prowizje itp. do wyliczenia tych 40%

    > Swoja droga, uwazam, ze takie "oferty" mocno przekraczaja juz granice
    > uczciwosci.

    Tu się zgadzam. Ustawa ma chronić konsumenta właśnie przed czymś takim, ale
    już widać, jak banki "radzą" sobie z tym problemem.

    > To oczywiste, ze jesli podajesz oprocentowanie nominalne, okres
    > kapitalizacji ma znaczenie. Natomiast jesli podajesz oprocentowanie
    > efektywne (i sprobuje przeczytac ustawe, ale wedlug obecnych moich
    > informacji - takze rzeczywiste z ustawy, bo jest tozsame
    > z oprocentowaniem (efektywnym)) nie ma znaczenia okres kapitalizacji
    > (oczywiscie nie ma wplywu na wysokosc kapitalu po np. roku, bo klient
    > moze chciec miec odsetki do dyspozycji np. wczesniej).

    Oprocentowanie efektywne podawane jest dla konkretnej częstotliwości
    kapitalizacji. Jeśli zmienisz okresy kapitalizacji, to zmienia się stopa
    efektywna, a wszystko dlatego, że podstawą wszelkich obliczeń jest stopa
    nominalna.
    Wzór na przeliczenie stopy nominalnej na efektywną (dla lokat) jest taki:
    STe=((1+STn/Lk)^Lk)-1 (Lk - liczba kapitalizacji)
    Jak widać okresy kapitalizacji mają dość zasadnicze znaczenie.
    Łatwo też zauważyć, że jest to zupełnie inny wzór niż "ustawowy" wzór na
    stopę rzeczywistą, więc nie są to wartości tożsame. Różnica polega na tym,
    że stopa rzeczywista uwględnia wszelkie koszty (prowizje, opłaty, itp.).
    Poza tym, stopa rzeczywista dotyczy wyłącznie kredytów, a nie lokat.

    --
    Pozdrawiam