    From: "MK" <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Rzeczywista stopa roczna
    Date: Sun, 6 Oct 2002 23:59:57 +0200

    Użytkownik "TS" <(freespam)tsmaster@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    news:anq6pt$isp$1@news.onet.pl...

    > Różnica jest zasadnicza. Lokata (przeważnie) polega na tym, że wpłacasz
    > określoną kwotę (KAPITAŁ) i bank co ileś tam (np. co miesiąc) nalicza
    > odsetki, które dopisywane są do kapitału. KAPITAŁ ROŚNIE. Kredyt
    > (przeważnie) polega na tym, że pożyczasz określoną kwotę (KAPITAŁ) i co
    ileś
    > tam spłacasz ratę kapitałowo-odsetkową. KAPITAŁ MALEJE.
    > Czy teraz powiesz, że w obu przypadkach stopa efektywna jest taka sama?

    ROTFL. A jak chcesz zeby przy 2 roznych kredytach/depozytach stopa efektywna
    byla taka sama? Chciales abym dowiodl, ze tzw. oprocentowanie rzeczywiste =
    efektywne. Tego mozna dowiesc tylko przy spelniajacych takie same warunki
    produktach. Jesli beda sie roznily okresen kapitalizacji, wyplatami z
    kapitalu lub tym co robimy z odsetkami to nigdy stopy efektywne nie beda
    takie same. Beda rozne i przy pomocy oprocentowania efektywnego [czy jak
    chce ustawodawca rzeczywistego] mozemy porownac ktory bedzie korzystniejszy.

    > Właśnie dlatego nie możemy się dogadać, że ja mówię o najpowszechniejszych
    > produktach, o standardowym kredycie i standardowej lokacie. W takich
    > przypadkach stopa efektywna zachowuje się tak jak pisałem. Ty natomiast
    > mówisz o produktach, przy których kapitał zachowuje się tak samo,
    > niezależnie od tego czy to kredyt, czy lokata.

    ROTFL again. Napisalem juz wyzej.

    > Fakt, że może niezbyt ściśle wyrażałem się we wcześniejszych
    wypowiedziach.
    > Teraz uściślę. Otóż stopa efektywna zależy od sposobu zachowania się
    > kapitału. Przy kredytach kapitał maleje, a przy lokatach rośnie
    (oczywiście
    > przy standardowych produktach). Stąd stopa efektywna przy kredycie jest
    > niższa od nominalnej, a przy lokatach wyższa.

    ROTFL. Napisz w jakim banku pracyjesz [choc gleboko watpie, aby jakikolwiek
    zatrudnil kotos z taka wiedza] bede wiedzial ktory omijac z daleka ;). Toz
    to lepiej edukuja rolnikow, ktorzy nie na codzien maja stycznosc z
    kredytami...
    http://www.wodr-bratoszewice.agro.pl/rada/RADA6_2002
    /ekonomika.htm

    <cite>
    roczny koszt kredytu - to procentowy udział ogólnej sumy zapłaconych odsetek
    w kwocie kredytu. NIERZADKO ZDARZAŁO SIĘ, ŻE BANKI, A ZWŁASZCZA SPRZEDAWCY
    PRODUKTÓW BANKOWYCH, TJ. RÓŻNE FIRMY POŚREDNICZĄCE LUB INSTYTUCJE
    "PARABANKOWE" PREZENTOWAŁY TĘ WIELKOŚĆ JAKO OPROCENTOWANIE EFEKTYWNE. Jest
    to jednak tylko zręczny chwyt marketingowy, wykorzystywany chętnie, gdyż
    wyliczony w ten sposób koszt kredytu jest o wiele mniejszy niż
    oprocentowanie nominalne. Jednak zwykle okazuje się, że wyjątkowo korzystna
    wielkość kosztu kredytu, po przeliczeniu na stopę nominalną jest znacznie
    mniej atrakcyjna. W naszym przykładzie roczny koszt kredytu kształtował się
    na poziomie od 9,4% do 15%, podczas gdy w każdym z wariantów odsetki
    naliczano zawsze wg stopy 15%;

    § efektywna, roczna stopa procentowa - uwzględnia zmiany wartości
    pieniędzy w czasie. Pozwala porównać kredyty różniące się oprocentowaniem
    nominalnym, okresem spłaty, ilością rat i wielkością prowizji. Różni się od
    stopy nominalnej tym, że uwzględnia efekt kapitalizacji odsetek, czyli
    okresowego ich dopisywania do rachunku. Intuicyjnie zdajemy sobie sprawę z
    tego, że kwota odsetek zapłacona później jest realnie mniej warta, niż taka
    sama kwota zapłacona teraz. Wynika to ze zmniejszonej siły nabywczej
    pieniądza, ale także z faktu, że odsetki zapłacone "teraz" są definitywnie
    "tracone" przez kredytobiorcę. Zaś kwota odsetek odroczona w czasie na
    kwartał, pół roku lub rok może być wykorzystana do generowania obrotu w
    firmie lub w ostateczności ulokowana na oprocentowanym rachunku bankowym lub
    na lokacie krótkoterminowej. Tak w pierwszym, jak i w drugim przypadku
    środki pieniężne przeznaczone na odsetki mogą generować dodatkowe korzyści,
    pod warunkiem jednak, że nie zostaną zapłacone "teraz".
    [...]
    Ale dosyć może już tych wzorów. Co więc pokazuje powyższa tabela? JAK
    WIDAĆ, PRZYJĘCIE OPROCENTOWANIA NA POZIOMIE 15% I SPŁATY ODSETEK NA KONIEC
    KAŻDEGO MIESIĄCA POWODUJE PODWYŻSZENIE EFEKTYWNEGO KOSZTU KREDYTU DO 16,08%,
    ZAŚ PRZY ODSETKACH PŁATNYCH KWARTALNIE - DO 15,87%. TYLKO W PRZYPADKU SPŁATY
    ODSETEK NA KONIEC ROKU EFEKTYWNY KOSZT KREDYTU JEST RÓWNY NOMINALNEJ STOPIE
    PROCENTOWEJ.
    </cite>

    Do tego artykulu mam tez kilka uwag. Autor wyliczal efektywna stope
    procentowa od WARTOSCI KREDYTU BRUTTO, a powinien od NETTO, czyli tego co
    dostajemy do reki.

    > Powiedz w jakim banku on pracuje, a ja pokażę Ci, że również ten bank
    > wylicza stopę efektywną tak jak ja.

    Na pewno nie tak. Gdyby tak robil moglby sie narazic na tysiace procesow.

    > Odrobinę skromności zalecam.

    Osoby ktore mnie znaja np. z listy wiedza, ze nie latwo trace cierpliwosc,
    ale tak malo pojetnej osoby to chyba jeszcze nie spotkalem.

    > 1. Na tym samym faq, zobacz pytanie nr 8. Masz tam wzór na stopę efektywną
    > (lokaty). Jest on lekko inny niż wzór na stopę rzeczywistą z ustawy. No,
    ale
    > założę się, że to Ci nie przeszkadza, i nadal będziesz uważać, że stopa
    > efektywna=rzeczywista :-(.

    Autor ma racje [w koncu sam to pisalem ;)]. Wyobraz sobie, ze sa to wzory na
    przeksztalcenie stopy nominalnej na efektywna i odwrotnie. Wzory te sa
    jednak obarczone pewnym bledem, zakladaja ze okaresy miedzy kapitalizacjami
    sa takie same, w rzeczywistosci rzadko tak jest [np. Provident]. Zwykle sa
    rozne... w jednym miesiacu jest to 31 dni, w innym 28 [stad ta roznica 4
    tysiecznych promila w arkuszu ktory przygotowalem]. Jednakze aby poznac
    stope efektywna nie trzeba wyliczac najpierw nominalnej, wystarczy uzyc
    wzoru z ustawy o ktorej tu rozmawiamy :).

    > 2. Przy lokacie założyłeś wypłacanie kapitału, a to raczej rzadkość. Strać
    > jeszcze kilka minut i zrób sobie wyliczenie dla "zwykłej" lokaty, w której
    > odsetki są dopisywane do kapitału.

    Ale to beda rozne typy inwestycji i oprocentowanie efektywne nie bedzie
    takie same.

    > 3. Wyliczona przez Ciebie stopa, to stopa rzeczywista, a nie efektywna.

    ROTFL po trzykroc. Przeciez wykorzystalem wzor do przeksztalcenia stopy
    efektywnej na nominalna. Pisales wyzej, ze jest prawidlowy...

    > Skoro każesz płacić sobie za "komentarze", to co Ty robisz na liście?
    Tutaj
    > nie zarobisz :-(

    Bo lubie te grupe, ludzi tu piszacych. Czasami zdarzja sie niestety i takie
    przypadki... :(

    > Nie lubię zarozumiałości, więc jeśli Twoje posty nadal będą w takim tonie,
    > to ja kończę tą dyskusję.

    Spoko, ja tez juz nie mam zamiaru w kolko powtarzac tego samego.

    > Nawet jeśli to ja się mylę, to nie uprawnia Cię do
    > bezczelnych odpowiedzi.

    Ty sie myslisz i nie chcesz tego przyjac do wiadomosci. A moze nawet masz
    tego swiadomosc tylko nie chcesz sie do tego przyznac. Twoje posty niestety
    tylko sieja niepotrzebny zamet w glowach zwyklych ludzi, ktorzy nie sa
    bankowcami/finansistami. Uwazam to za bardzo szkodliwe spolecznie.

    Maciej